Finner att det är fattigt på trådar om kondensslangen till innerdelen. Brorsan ska montera upp en L/L, här är problemet att det inte finns något avlopp i närheten av innerdelen och han vill kunna köra kyla på sommaren = kondensavrinning.
På det tilltänkta stället inomhus har jag upptäckt att det finns en stupränna snett utanför, alltså är min fundering om man skulle ta och borra snett, leda ut slangen och sen antingen ansluta snett in mot stupränna alternativt låta slangen gå parallelt med stupränna rätt ned och avsluta på samma ställe där stuprännan ansluter mot en sil innan den går in i ett markavlopp.
Det som gör mig osäker här är:
1: Förutsätter att diametern på dränslangen bör ligga typ trädgårdsslang för att ev damm inte ska lyckas becka igen slangen.
2: Ev risk för att kall luft går in bakvägen vintertid (genom undertrycket i huset).
3: Insekter som när det blir kallt börjar leta sig in i slangen och tar sig in i huset.
4: Ev extra isolering runt trädgårdsslang för att förhindra isproppar vod växlande temp
5: Kondensslangen ska vara enkelt åtkomligt för inspektion/service och kontroll.
Vad säger proffsen här ?
Finns det ev någon färdig produkt typ litet vattenlås eller dylikt när man drar ut slangen genom väggen som förhindrar bakluft och ev insekter