Nybörjare på värmepump här som söker lite hjälp att utvärdera alternativa val. Har lärt mycket om värmepumpar genom att spendera timmar på forumet, och nu är det dags för första inlägget.
Har en sekelskiftesvilla på ca. 150 kvm fördelat över två plan + hel källare (idag ouppvärmd) och 1 rum på vinden. Uppvärms idag med dir.el och lite stöd av kakelugn. Årsförbrukning ung. 25000kwh (+ 8000kwh för poolen). Bor i Täby.
Har hatt några lev. på besök och har bestämd mig för att införskaffa en stor pump till bottenvåningen plus en liten pump till att hålla en hyfsat temp i källaren typ 17-18 grader (Mest för golvtemp på bottenvåning + "komfort" i tvättstugan). Skal sedan utvärdera behov för ev. ytterligare en pump på övervåningen när jag ser hur det funkar med pumpen nere, hur mycket värme som stiger etc.
Nu till frågan. Jag har fastnat lite för Nocria 14 som jag förstår är lite av ett best på att blåsa. Har fått ett erbjudande om lev. inkl. installation på ca 23500. Känns som att det är relativt högt? Nu har jag tyvärr inte så många alternativa lev. i området(?) så för att bättre kunna utvärdera alternativen undrar jag vad som skulle kunna vara ett likvärdigt alternativ? (finns kanske inte enl många på fujitsu-tråden, men värt ett försök
).
När jag väl skriver: För den lilla pumpen i källaren har jag fått erbjudande om en mitsubishi GA25 för 16500 om jag tar den i samband med Nocrian. Känner att även detta är rätt mycket, särskild i samband med ett dubbelköp. Tar gärna emot tips om billiga alternativ som skulle kunna funka för mig till ett lägre pris inkl. installation.
Hälsningar,
Kleven