0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frånluftsmodulen tror jag inte passar mig... Jag har nästan monterat färdigt ett ventilationssystem, med egen värmeväxlare, i ett förråd på övervåningen. Ser ingen realistisk möjlighet att få ned några ventilationsrör till rummet i källaren där jag tänkte ha värmepumpen. Det är väl meningen att modulen skall ta frånluft från hela huset. Eller?
Absolut inte, men med en bra FTX så kommer ditt värmebehov att minska. Tror du inte att du kommer klara dig med en storlek mindre VP samt 200 m borra när din FTX blir klar?
Citat från: Carl N skrivet 01 september 2008, 11:25:37Absolut inte, men med en bra FTX så kommer ditt värmebehov att minska. Tror du inte att du kommer klara dig med en storlek mindre VP samt 200 m borra när din FTX blir klar?Kan alltså FTX'en monteras vid sidan av värmepumpen och bara "suga" ut luften från källaren...?Storleken på värmepumpen är rekommenderad från två oberoende(?) beräkningar. Jag väljer gärna en mindre pump om det räcker till hus och poolvärmning... Jag har trott hela tiden att jag skulle klara mig med en 200 m borra... det var borrmannen som vill lägga på 30% på dessa 200m men hellre ville borra två hål på 150 m...Har funderat på solvärmeanlägg till poolen, men ser ingen enkel lösning på var jag kan placera solfångarna...jojo
lägg på ca 8000 kwh i dimensioneringen när du också skall värma en pool.