OBS. Jag skriver inte detta för att på något sätt sätta Onzza i dålig dager. Anledningen är att jag veta om det är någon som har erfarenhet av att handla via Onzza:s auktioner. Både bra och dåliga erfarenheter är välkomna.
Om detta ändå anses för stötande så har jag full förståelse för den moderator som plockar bort det
Anledningen är att dom nu säljer sina pumpar på auktion för samma utropspris som dom förra veckan hade i deras butik. Eftersom dom inte verkar få så många bud så får jag för mig att dom mer är intresserade av de
försämrade försäljningsvillkoren som gäller i samband med deras autioner än att få ut ett högre pris.
Angående villkoren så reagerar jag på följande:
3.2.1 - Budgivaren får således göra avkall på möjligheterna att utkräva ansvar av säljaren mot möjligheten att köpa produkten till ett lågt pris
-- Kan man friskriva sig på det sättet? Såsom jag förstått så gäller detta då en vara utropspris väsentligt understiger marknadspriset, men onzza har ju själva satt marknadspriset förra veckan till just samma som utropspriset
3.3.3 - Onzza kan dock välja att acceptera flera bud och alltså inte endast det högsta budet
-- Är det fortfarande att betrakta som en auktion? Jag tänker då mest på att man i 3.7.3 refererar till "särskilda förhållanden som auktionsförfarandet innebär". Jag har slagit på begreppet auktioner i svenska och utländska uppslagsverk utan att hitta någon variant av auktion som beskrivs på detta sätt. Det verkar mer som en kapplöpning för köparna att bjuda så tidigt som möjligt. Men eftersom man inte vet hur många bud som kommer att accepteras så blir det ju att betrakta som ett spel och inte en auktion. Hamnar detta då under lotterilagen och det måste man väl ha speciella tillstånd för eller?
3.3.4 - Har Budgivaren inte erhållit bekräftelse från Onzza att budet accepterats inom 24 timmar från det att auktionen avslutades har Budgivaren dock rätt att avböja köpet. Sådant avböjande skall ske inom 24 timmar från mottagen accept.
-- Jag är inte jurist, men går det verkligen att förstå vad meningen innebär?
3.7.3 - Onzza friskriver sig, med de begränsningar som kan följa av tillämplig svensk tvingande lag, och mot bakgrund av de särskilda förhållanden som auktionsförfarandet innebär, från allt ansvar beträffande varans beskaffenhet. Budgivaren äger således inte göra några påföljder gällande mot Onzza för eventuella brister i varan.
-- Är möjligt att friskriva sig på detta sätt
3.10.1 - Reservdelar finns för närvarande att köpa hos Asia Motor,
www.asiamotor.eu -- Skulle INTE tro att denna firma levererar reservdelar till t.ex. värmepumpar
Länk till kompletta försäljningsvillkor:
http://www.onzza.com/?dl=forsaljningsvillkor_13-06-2008.pdf&downloads=1