Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VÃ¥gar man smyga in en trÃ¥d om vattenbrunnar här tro ?  (läst 2386 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej jag chansar på att någon på detta eminenta forum även har erfarenhet av vattenbrunnar.
Det är nämligen så att jag skall hjälpa min syster att fixa bra vatten i en borrad brunn, det var lite "jordsmak" på vattnet. Eftersom foderröret var av plast så utgick jag från att det läcker in ytvatten och tätade därför med avsedd manchett mellan slang och berg. Därefter en syreaktivator för smaken och luktens skull. i utlåtandet från vattenprovet var alla värden ok

Men som en kommentar stod det att för att få bort de bakerier som finns kvar bör bunnen chockkloras någon som vet hur man gör detta ?

Eftersom jag även har pool funderar jag på om man kan vräka i lite chockklor och vänte någon dag och sedan spola i kranarna till man inte kan mäta något klor längre. Eller finns det bättre sätt ?
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

Utloggad olam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Stoppa allt!
Kolla Bakterier / Sanering på http://www.vattenfilter.com/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Ja tycker man ska köra en pump i säg en vecka minst.
Visst kan man vräka i klor, men man måste ju se till att det blandas i hela längden.
Menar dom att bakterier dragits ned vid borrningen, för finns det bakterier "naturligt" hjälper inget klor!?

Samma med smaken spola o spola...kolla igen. Det är inte gas det luktar då?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad zac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 201
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vågar man smyga in en tråd om vattenbrunnar här tro ?
« Svar #3 skrivet: 11 april 2009, 13:05:03 »
Jo jag hoppas att det är gas (svavelväte) därför skall vattnet syresättas. och teorin bakom bakterier är att det kommit in när det varit läckade mellan berget och foderrörer så att regnvattnet kunnat dr med sig skräp ner i brunnen.
Nibe S1256. Pool40, FLM, Frikyla. 140m borrdjup varav 104m i berg, vattenytan står på 5m från marken. 200m2 Wirsbo golvvärme 2 plansvilla utanför gbg

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!