0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi borde ju få en ganska optimal siktningseffekt med med dubbla vv slingor och dubbla blandare också, hoppas jag.Vi har lite skog som är gallringsbar 4 mil bort så den möjligheten finns, men den veden kommer nu i stället att användas i spisen. Men då är vi igen inne på totalekonomin, att köra till skiftet 2-3 dgr i månaden med bil och släp, motorsåg, bensin, kjedjeolja, tid o s v. Vad blir netto energin på den värmen, eller ska man försöka att ta ännu mer ur solen/luften som finns på taket och är lokalt?Jörgen
Om jag nu vill dra ner på oljan till t ex max 1500l/år och ca 6 - 8000 Kwh el. Hur mycket får den investeringen kosta och då skall man också räkna mer att jag bara har 2 barn hemma sedan i sommar och efter nästa sommar kanske bara lillflickan kvar hemma vilket betyder att energimängden sjunker automatiskt med mindre dusch och bastu.Ett 60-rör sfinx-paket med en oisolerad 750l tank utan vv slingor + tva är väl det mest kostnadsefektiva man kan komma fram till i dag, eller? Men hur länge tar det innan den investeringen är +/-0? 5 år eller mera, jag antar att det finns de som kan räkan bättre än mig gällande de ekonomiska aspekterna.Jörgen
Problemet är väl att du troligen inte gör av med så mycket olja på sommaren.Och det är då som solen ger nått.
...Sonen sa att det skall vara bergvärme ok, vi begärde offerter på bergvärme som låg på ca 15 000 e (140 000 SEK) i snitt (inkl Nibe Fighter 1250 + hål i berget + installation). ...