Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Den totalekonomiska aspekten?  (läst 5923 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
Den totalekonomiska aspekten?
« skrivet: 17 augusti 2008, 09:13:36 »
Ibland undrar man vad som man håller på med egentligen!

För att utveckla detta pÃ¥stÃ¥ende sÃ¥ ska jag beskriva bakgrunden (varning detta kan bli lÃ¥ngt). Detta handlar egentligen om min son (24) som köpte ut mina föräldrars gÃ¥rd ur dödsboet efter att pappa dog i cancer för ett par Ã¥r sedan. GÃ¥rden är en 1 ½ planare frÃ¥n 1976 pÃ¥ 120 kvadrat med en dubbelpanna ved/olja samt en svetsad 2500l oljetank i 3mm plÃ¥t som stÃ¥r i en gjuten betonggrop (som är öppen upptill) under förrÃ¥det . Allting är i originalförpackning  sedan 1976 förutom oljebrännaren som pappa hann byta till en ny Oilon brännare samma Ã¥r som han dog. Värmesystemet bestÃ¥r av stora (nÃ¥got överdimensionerade) vattenbatterier och järnrör som gÃ¥r mellan betonggrunden och betonggolven. Isoleringen i väggar är 10 + 5 cm och i tak 15 + 10 cm. Ã…rsförbrukning olja ca 2700l + 6000 Kwh. Detta var utgÃ¥ngvärdet när jag i vÃ¥ras frÃ¥gade sonen vad vi skall börja förnya/renovera.

Om vi lämnar bort allt övrigt som byte av tak, dörrar och fönster och koncentrerar oss på husets hjärta, värmesystemet så har vi tänkt så här. Sonen sa att det skall vara bergvärme ok, vi begärde offerter på bergvärme som låg på ca 15 000 e (140 000 SEK) i snitt (inkl Nibe Fighter 1250 + hål i berget + installation).

Efter denna runda sÃ¥ började vi se vad annat/alternativ kan vi fÃ¥ för samma summa pengar och dÃ¥ blev det kovändning hos oss i alla fall. Nu har vi skaffat följande: Sfinx solvärmepaket 60 rör, Dalatank 4i 750l, Tulikivi tjälstensspis ca 1500kg med egen skorsten färdigt monterad, Arimax 17 högeffektiv oljepanna och en hög 22-15-12 mm kopparrör (vi kommer även att dra in en ny kopparrörsstam pÃ¥ puts) med en massa kopplingar, kapillärdelar och ventiler.  Detta paket har kostat oss ca 13 000 e och kommer troligtvis att kosta oss 15 000 e innan det är klart.

Det som också behöver nämnas här är att el är betydligt dyrare i Finland än hos er samt att huset står alldeles bredvid ån, det är en av orsakerna varför HÅLET i berget blev till en spis i stället (kostnaderna för hålet är nästan exakt samma som för spisen när den var färdig att elda i) och vi har ypperligt läge för kollektorrör i ån om det blir aktuellt. Personligen tror jag mera på l/v pump i dagsläget, men det blir i skede 2 i så fall.

Orsaken till rubriken ovan och denna beskrivning var när jag läste denna rapport: http://dalea.du.se/research/archive/fef6dd8b-0e7c-411d-8bac-254b39ce9570/5ed26da0-3895-4c63-896e-ccb5a1e80f6b.pdf Ock man börjar ju undra varför referenstanken inte hade dubbla blandare? Hur mycket ska man investera för att spara 350 kw? NÃ¥gonstans gÃ¥r gränsen (investera/spara) för sparivern och man börjar ifrÃ¥gasätta egna beslut, suck!  :-\

Nedan en bild på huset som beskrivs.

Jörgen  8)
« Senast ändrad: 17 augusti 2008, 09:20:46 av jharmala »
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1728
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #1 skrivet: 17 augusti 2008, 09:56:19 »
Jag ångrar faktiskt att jag inte tog en tappvatten automat i stället för slingor.
Jag har ju vedeldning där siktningen är av största vikt om man vill ha ett bra system.

Den som väcker ha begäret hos mig just nu är den från baxi.
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?produktid=25&Kategori=7&Produkttyp=2

Kollar man här kan man se att den lämnar en retur temp på typ 15-25 grader.
http://www.baxi.se/UppladdadeFiler/Manualer/vxb33-53_S.061019_rev0.pdf

Jag skulle alltså fyllt min tank från botten med vatten som håller 15-25 grader,Varav det varma vattnet flyttar sig uppåt i tanken.Man utnyttjar hela tanken
Detta måste ju vara det ultimata sättet att bereda varmvatten på!
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #2 skrivet: 17 augusti 2008, 11:06:23 »
Vi borde ju få en ganska optimal siktningseffekt med med dubbla vv slingor och dubbla blandare också, hoppas jag.

Vi har lite skog som är gallringsbar 4 mil bort så den möjligheten finns, men den veden kommer nu i stället att användas i spisen. Men då är vi igen inne på totalekonomin, att köra till skiftet 2-3 dgr i månaden med bil och släp, motorsåg, bensin, kjedjeolja, tid o s v. Vad blir netto energin på den värmen, eller ska man försöka att ta ännu mer ur solen/luften som finns på taket och är lokalt?

Jörgen  8)     
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1728
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #3 skrivet: 17 augusti 2008, 11:43:08 »
Vi borde ju få en ganska optimal siktningseffekt med med dubbla vv slingor och dubbla blandare också, hoppas jag.

Vi har lite skog som är gallringsbar 4 mil bort så den möjligheten finns, men den veden kommer nu i stället att användas i spisen. Men då är vi igen inne på totalekonomin, att köra till skiftet 2-3 dgr i månaden med bil och släp, motorsåg, bensin, kjedjeolja, tid o s v. Vad blir netto energin på den värmen, eller ska man försöka att ta ännu mer ur solen/luften som finns på taket och är lokalt?

Jörgen  8)     

Nej har man inte all omkring utrustning så är det väl inte värt att ta hem någon ved kanske.
Jag har haft turen att få allt sådant där.
Sol värme tänkte jag oxå på men fick ingen ekonomi i det.Det blev en lite el beredare istället.
Under Juli drog den 94kwh och då eldade jag 1 gång.
Skulle blivit en lång payoff på solvärmen.

Man får okej siktning med dubbla slingor men det blir ju en liten omrörning i tanken.Slingan kyler vattnet runt den och det vattnet blir ju tyngre och sjunker.
Med en pvv gör man det utanför tanken.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #4 skrivet: 17 augusti 2008, 14:39:46 »
Okej, om vi nu vänder pÃ¥ diskussionen och börjar bygga ett system frÃ¥n 0. Vi kan ta mig som ex jag har en villa pÃ¥ ca 300 kvadrat uppvärmd yta i 2 plan (sluttningshus med källare under hela) som var inflyttningsklar 1984. Isolering 20 cm i väggar och 35 i tak, mekanisk ventilation med värmeÃ¥tervinning,  oljepanna och vattenburet väremsysytem med radiatorer som är nÃ¥got överdimensionerade (behöver inte köra ut mera än 40-45 garder pÃ¥ vintern) samt vatterburen golvvärme (pex rör) i vÃ¥tutrymmen i källaren. Ã…rsförbrukning olja, ca 2700l och ca 10000 Kwh el. OBS! vi har varit 6 personer i famlijen med dessa siffror varav 4 tjejer (= duch minst varje morgon).

Om jag nu vill dra ner på oljan till t ex max 1500l/år och ca 6 - 8000 Kwh el. Hur mycket får den investeringen kosta och då skall man också räkna mer att jag bara har 2 barn hemma sedan i sommar och efter nästa sommar kanske bara lillflickan kvar hemma vilket betyder att energimängden sjunker automatiskt med mindre dusch och bastu.

Ett 60-rör sfinx-paket med en oisolerad 750l tank utan vv slingor + tva är väl det mest kostnadsefektiva man kan komma fram till i dag, eller?  Men hur länge tar det innan den investeringen är +/-0? 5 Ã¥r eller mera, jag antar att det finns de som kan räkan bättre än mig gällande de ekonomiska aspekterna.

Jörgen  8)     

Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #5 skrivet: 17 augusti 2008, 14:58:53 »
Jag glömde helt av i föregående inlägg att jag redan beslutat min för att inom 2-3 år fram i tiden skall jag även ha en l/v pump eftersom jag tror att dess teknink utvecklas mest för närvarande liksom att våra vintrar bara blir varmare. De senaste vintrarna har vi inte haft så mycket snö så att vi kunnat ha ett eget skidspår runt huset heller, och jag på på 63 breddgraden.

Nej nu ska jag iväg till skjutbanan och träna lite reservistskytte  :)

Kopparn är dyr sÃ¥ nu betalar jag 300 eruro för 1000 skott Nato-kaliber (.223 WIN). Men det räknas inte för det gÃ¥r ju pÃ¥ intressekontot  ::)

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1728
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #6 skrivet: 17 augusti 2008, 15:14:54 »


Om jag nu vill dra ner på oljan till t ex max 1500l/år och ca 6 - 8000 Kwh el. Hur mycket får den investeringen kosta och då skall man också räkna mer att jag bara har 2 barn hemma sedan i sommar och efter nästa sommar kanske bara lillflickan kvar hemma vilket betyder att energimängden sjunker automatiskt med mindre dusch och bastu.

Ett 60-rör sfinx-paket med en oisolerad 750l tank utan vv slingor + tva är väl det mest kostnadsefektiva man kan komma fram till i dag, eller?  Men hur länge tar det innan den investeringen är +/-0? 5 Ã¥r eller mera, jag antar att det finns de som kan räkan bättre än mig gällande de ekonomiska aspekterna.

Jörgen  8)     



Problemet är väl att du troligen inte gör av med så mycket olja på sommaren.Och det är då som solen ger nått.
Men fÃ¥r du pÃ¥ en luft/vatten sÃ¥ kan det nog bli bra  :)
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2008, 21:13:33 »
Problemet är väl att du troligen inte gör av med så mycket olja på sommaren.Och det är då som solen ger nått.

Nej, det har du nog rätt i. Jag har länge tänkt att man borde logga oljebrännaren ett år för att se hur lång tid den går per dag, sedan är det bara att dividera ut årsförbrukningen mot bränntiden. Då skulle man ha bra beslutsunderlag, problemet är bara det att jag inte vet vad man skall logga med för utrustning, jag är ingen hejare på att skriva kod till en gammal Linux burk som skulle få on/off signal från oljebrännaren mot en kalender/klocka.

Kanske någon vet någon "gör det själv byggstats" att logga med, jag har läst digitalelektronik så föör när jag hade tid satt jag och pillade ihop allehanda makapärer.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2008, 21:28:45 »
...
Sonen sa att det skall vara bergvärme ok, vi begärde offerter på bergvärme som låg på ca 15 000 e (140 000 SEK) i snitt (inkl Nibe Fighter 1250 + hål i berget + installation).
...
Det är inte denna Nibe 1250 som ingick i offerterna?: http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Sortimentslista/FIGHTER-1250/
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #9 skrivet: 19 augusti 2008, 20:34:21 »
Det är jag inte säker på, det kan har varit en 1235a också. Konstaterade att de ser likadana ut typ kylskåp.

Jag var inne och kollade på en Nibe F2025 till mig själv i går med i Jakobstad kostar den 8500 e (ca 80 000 i SEK) färdigt monterad till befintlig tank! De vill inte sälja den i originalförpackning?

Jag skulle i så fall koppla upp den med en vedpanna och backa upp med olja.

Jörgen  8)

Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #10 skrivet: 19 augusti 2008, 22:20:31 »
Det var nog en 1235:a, annars kunde det ha blivit en hel del billigare med bergvärme eftersom 1250 är väldigt dyr.
Hur mycket betalar man totalt per kilowattimme och hur mycket kostar oljan i finland?
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad jharmala

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Pedersöre
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det blir bara bättre med Ã¥ren!
    • Jörgen Härmälä
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2008, 06:49:01 »
I dag kostar den billigaste (tÃ¥l ej köld) eldningsoljan  0,9132 = 85,90 i SEK och elen ligger pÃ¥ 10 cent per kwh (94 kr) det inkluderar dÃ¥ alla grund- överföringsavgifter och skatter. En kwh utan nÃ¥gra skatter och överföringsavgifter etc är 5 cent.

Jörgen  8)
Finland är ett bra land, värt att försvara och värma hus i!

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2008, 11:22:29 »
DÃ¥ bör det vara billigare att köra elpanna än oljepanna.  :-\
Du verkar vara händig, det är inte krångligare att installera markvärme eller luft/vatten jämfört med att installera acktankar, solpaneler etc.
AngÃ¥ende loggning sÃ¥ har Rickard loggutrustning för temperaturer i sin webb-shop, han har dock en ny logger pÃ¥ gÃ¥ng sÃ¥ det kan vara värt att vänta pÃ¥ denna (när den nu blir klar för försäljning  ::) ).

PS
Basera inte valet mellan luft/vatten och markvärme på senaste årens temperaturer, risken är att det blir kallare vintrar framöver.
Året som gick så växte havsisarna globalt sett tex.
DS
« Senast ändrad: 20 augusti 2008, 11:25:44 av digitalrobert »
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Den totalekonomiska aspekten?
« Svar #13 skrivet: 10 oktober 2008, 22:54:53 »
Sitter just och analyserar vad som är bäst för mitt hus. Där det skall till en ny lösning för TVV då den nuvarande elberedaren är 30 år.

Har under ett par kvällar satt ihop ett excelark för att kunna se vad som skulle vara bästa
lösningen totalt efter 10 år.

Har tittat på 3 alternativ:
1. Endast en ny elberedare. (Enkel lösning. Lång livslängd)
2. Solvärmt TVV.               (Mer komplex lösning dock troligtvis ganska lÃ¥ng livstid)
3. Nordenberedaren            (Lösning med kortast livslängd, Cop=3 Mycket besparing snabbt.)

Det som påverkar utgången är:
* Elprisets utveckling
* COP för en NB
* Nyttiga årsutbytet för solvärme. (överproduktion under sommaren är ingen hit...)
* Reperationskostnad för att hålla de olika systemen i liv efter 10 år.

Jag har gjort detta tidigare i mitt liv och även då fått fram att när man tar hänsyn till
fler och fler parametrar så skiljer det ingen stort i slutänden.
TrÃ¥kigt men det ger möjligheten att välja det man tycker är roligast  Thumbsup

Jag bifogar arket om någon kan ha nytta av det i sina egna funderingar.
Har lagt in en del kommentarer i olika celler från min sida.

/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!