0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Att krocka i 50 är en hård smäll och att krocka i 64 km/h är en jävligt hård smäll. För ett år sedan krockade en Volvo v70 av förra modellen med en Toyota Avensis frontalt på E10 mellan Gällivare och Kiruna. Föraren i Volvon klarade sig jävligt bra medan åtminstone en av personerna i Avensisen skadades mycket svårt med bla brott på rygg kotor och andra svåra skador.Folksam anser att Avensis är den säkraste bilen i Sverige. Efter att ha sett bilarna kan jag dementera det. Gissa vad hon har för bil nu som satt i Toyotan ?
Ett annat problem med trubbighet som statestik av den där typen ha är följande. Du var ev intresserad av en Xantia. Den anges vara 30 % säkrare än medel bilen.Öhh vilken Xantia ? Den första modellen som kom utan airbag eller nästa modell med airbag eller fas 2 modellen med sidokrockkuddar och andra uppdateringar på säkerhets sidan.Inte helt lätt att dra slutsatser utifrån Folksam och det har en besvärande eftersläpning.
Det stämmer nog ! Teknikensvärld uppgav för några år sedan att xantia activa var den bil som man kört snabbast genom sin konbana älgtestet. 92 Km/h sedan han man inte med att ratta vilket var begränsningen.
Grattis till ny gammla bilen !
Citat från: orca skrivet 12 september 2008, 16:54:04Grattis till ny gammla bilen ! Tackar !Nu är det bara att vänja sig vid den något sladdrigare lådan ( jämfört med audin vi har..) I övrigt är det fortfarande ett gott intryck av vårt franska nytillskott.. Jag skall serva den lite också, oljebyte osv..
Citat från: D_Sundsvall skrivet 13 september 2008, 10:58:44Citat från: orca skrivet 12 september 2008, 16:54:04Grattis till ny gammla bilen ! Tackar !Nu är det bara att vänja sig vid den något sladdrigare lådan ( jämfört med audin vi har..) I övrigt är det fortfarande ett gott intryck av vårt franska nytillskott.. Jag skall serva den lite också, oljebyte osv..Bensinmotorerna i Citroen/Peugot har alltid låtit som nästa kolvslag är den sista och växellådorna brukar vara sladdriga samt tjuta och yla. Detta kan du bortse ifrån, dom håller för evigt även om dom inte låter och känns nåt vidare