0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan !Tänkte höra ifall det är någon som har erfarenhet av ovanstående bil ?Vi är nämligen ute efter en extrabil och funderar på en citroen xantia eller en peugeot 406. Xantian har jag läst en hel del om, men 406:an vet jag inte så mycket om. Vilka årsmodeller skall man undvika ( om det finns några speciella årsmodeller man bör undvika ) ?Hur ligger de till bränsleekonomiskt, de lär vara rätt tunga om jag fattat det rätt ?Krocksäkerhet ? Tack på förhand !
Hejman behöver väl inte vara blind.... men man får onekligen ganska mycket för pengarna med de franska bilarna, man får betala en hel del för just att det är tyskt.. om det då är kvalitet?
Citat från: matsgreger skrivet 16 augusti 2008, 22:44:59Hejman behöver väl inte vara blind.... men man får onekligen ganska mycket för pengarna med de franska bilarna, man får betala en hel del för just att det är tyskt.. om det då är kvalitet?ja man kanske får mycket för pengarna i en fransos men man kanske får stoppa in en stor slant om den krånglarmin allergi beror nog på att jag har repat en del fransoserallt är så till krånglat på fransosernamen vill man ha en fransos ska man givetvis köpa en såda och välja den minst dåliga kjell
Hej,Har en 406:a-00 sedan fyra år tillbaka och har varit riktigt nöjd med den.Visst finns det bättre bilar men jag anser att det är mycket bil för pengarna.Ang. testet av EuroNCAP så läste jag någonstans att det relativt låga resultatet där berodde delvis på att den inte var särskilt snäll mot fotgängare samt att den inte har någon irriterande signal som påminner en om att ta på bältet. Värdet av dessa saker är det nog upp till var och en att värdera.Som sagt jag är nöjd men min Peugeot./Edvard.
Undvik att köpa en bil med ABS eller motor larm. Det kan blir riktigt besvärligt att få till.Då ska priset vara mycket lågt.Har själv en Peugeot 307 som jag fick tag i för vrakpris i våras. Efter lite rekond och nya däck ock fälgar så är den mycket fin ut och går bra.Tycker den är mycket lättmekad hittils iallafall så länge man köper en Torx sats i stora dimensioner.Lycka till med bilköpet./Peter
Euoroncap är nog relevant om man talar om en frontalkrock på landsväg eftersom testet körs i 64 km/h. Har läst Folksams stats i utförlig form för några år sedan och vill minnas att snitt hastigheten låg en bra bit under 50 km/h. Dvs krockar i stadstrafik. Vart kör du ? mest i stad eller mest på landsväg. Det borde avgöra val av krocktest metod.