0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jag tror eftersom värmen stiger uppåt så är det nog lämpligast att ha en ventil i taket som suger ut luften till de andra rummen. brukar vara hjävulskt varmt i taket när man elldat hårt. Har funderat på det i många år bara lägga spiro rör på vinden och slänga över lite gullfiber och ett utsläpp på andra änden av kåken. byggde en insats till öpna spisen det resulterade att efter fyra timmars lungt eldande har jag 30 ºC i vardagsrummet om det är riktigt kallt ute är det plussgrader ger jag i fan att elda det blir alldeles för varmt inne.... synd att den inte sitter i källaren
Tjenare Krister! Precis som FRJO säger så skall du suga den varma luften från taket där kaminen sitter (enligt bild nedan) och blåsa ut varmluften i de utrymmen som du nu önskar. Jag har min internventilation från källaren där jag har både min brasinsats och luftvärmepumpen (numera den första) placerade och släpper ut luften i bostadsplanet 1 våning upp. Jag har testat båda sätten att sprida luften i huset, dvs både suga luften från de utrymmen som jag vill ha varmare i på bostadsvåningen och blåsa ut luften vid taket i källaren och att suga varmluften från taket i källaren och blåsa ut varmluften i samma utrymmen uppe i bostadsplanet, och kom fram till att det är en klar fördel med att suga luften från taket i källaren och blåsa ut den i 2 andra utrymmen uppe i bostadsvåningen. Jag kommer att förklara min lösning på min internventilation inkl bilder om några veckor, jag skall bara till Kreta i Grekland några veckor och kolla in brudarna och käka lite Pita gyros först. Jag kommer att lägga in bilder och beskrivning i följande länk: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20540.msg201322#msg201322Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 13 augusti 2008, 22:51:55Tjenare Krister! Precis som FRJO säger så skall du suga den varma luften från taket där kaminen sitter (enligt bild nedan) och blåsa ut varmluften i de utrymmen som du nu önskar. Jag har min internventilation från källaren där jag har både min brasinsats och luftvärmepumpen (numera den första) placerade och släpper ut luften i bostadsplanet 1 våning upp. Jag har testat båda sätten att sprida luften i huset, dvs både suga luften från de utrymmen som jag vill ha varmare i på bostadsvåningen och blåsa ut luften vid taket i källaren och att suga varmluften från taket i källaren och blåsa ut varmluften i samma utrymmen uppe i bostadsplanet, och kom fram till att det är en klar fördel med att suga luften från taket i källaren och blåsa ut den i 2 andra utrymmen uppe i bostadsvåningen. Jag kommer att förklara min lösning på min internventilation inkl bilder om några veckor, jag skall bara till Kreta i Grekland några veckor och kolla in brudarna och käka lite Pita gyros först. Jag kommer att lägga in bilder och beskrivning i följande länk: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20540.msg201322#msg201322Mvh Raffen.Ok Raffen ser fram mot bilder och beskrivning på din internventilation och även densamma på brudarna på Kreta...... Föresten ha det gött nu på Kreta Raffen!//Krister
Tackar! Såg ju riktigt bra ut det där.//Krister
Är sugen på att bygga ett spirosystem där jag har en kanalfläkt som sprider runt den goa värmen i hela huset som kommer från vedkaminen. Men frågan är om jag skall suga den varma luften från rummet där kaminen är placerad för att sen sprida den till övriga delar av huset. Eller skall man trycka den kalla luften från övriga huset till rummet där kaminen är placerad?? Vad funkar bäst?? Tacksam för råd och tips.//Krister
Citat från: Northkingen skrivet 13 augusti 2008, 21:31:12Är sugen på att bygga ett spirosystem där jag har en kanalfläkt som sprider runt den goa värmen i hela huset som kommer från vedkaminen. Men frågan är om jag skall suga den varma luften från rummet där kaminen är placerad för att sen sprida den till övriga delar av huset. Eller skall man trycka den kalla luften från övriga huset till rummet där kaminen är placerad?? Vad funkar bäst?? Tacksam för råd och tips.//KristerAtt dra ur värmen är alltid bäst då väggar och tak brukar vara välisolerade. Att trycka in kall luft i ett varmt rum leder oftats till att värmen tar sig ut den lättaste vägen. Och blir det riktigt tokigt kan det bli mögel på väggar som vätter utåt.