0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej igen!tack för alla svar!jag har tänkt mej att installera pumpen själv. är rätt händig av mej och har arbetat med hydraulik i ett år, så det bör inte innebära några problem. för alla värmepumpar är färdigladdade idag eller? så det enda man gör är att vakuumsuga systemet och släppa på trycket som jag förstår det?Efter mer studier så har jag även kikat på Toshiba RAS-B10SKVP-E. lite billigare, och folk verkar nöjda med den. är det någon större skillnad i installation mellan dem? har tänkt att hyra en vakuumpump av nettovärmepumpar. dom tar 500kr/dygnet tror jag. Toshiban är även den tänkt att köpas ifrån dem.så vad tror ni? Toshiban eller Panasonicen?mvh Henke
tja igen! ju närmre jag tror mej komma närmre ett beslut destå mer fundersam blir jag. nu kikar jag på nettovärmepumars Mitsubishi Heavy Industries SRK25ZGX-S. den ligger dock 1kw lägre i värmeeffekt så inför en planerat utbyggnad ifrån nuvarande 50kvm till kanske det dubbla inom några år så kanske den är för liten.jag inser själv (det brukar vara så iaf) att pumparna är rätt lika varandra och skillnaderna är ganska marginella.en sak jag dock funderat på är detta med pumpar utvecklade för "nordisk klimat". är detta mer elelr mindre bullshit och skillnaden är typ en trågvärmare? som ovan nämnda pump. det finns ju en nordiska variant som heter SA istället för S. prisskilnaden är 50% ungefär. vad finns i dessa modeller som skulle göra att t.ex S skulle vara ett dåligt val?det jag egentligen frågar är om jag köper en pump som inte är "nordisk klimatutrustad" så kanjag få problem med igenisning som en trågvärmare kan råda bot på? jag tror jag dock börjar ramla in på ett slutligt val av toshiban RAS-B10SKVP-E på 6.1kW, för 9950kr. "bara" en 1000lapp dyrare än SRK25ZGX-S, men en kW extra vilken kan göra att pumpen klarar lite mer när/om jag bygger ut.kan inte någon bara säga vad jag ska köpa så jag slipper tänka själv mvh Henke.ps, slänger nog in en skiss på huset ikväll där ni gärna får komma med synpunkter på installationsplats.