Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kallvind - VENTILATION  (läst 125324 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #225 skrivet: 01 juli 2010, 10:34:12 »
Hej Purjo!  Ja ivf är det rätt många av Sveriges byggexperter som anser att en ökad ventilation av kallvinden ökar fuktproblematiken, men de är också ganska rörande överens om att vid en begränsad ventilation så vill det till en massa avancerade och dyrbara åtgärder och utrustningar för att då kunna styra denna ventilation på ett riktigt sätt. Detta skapar naturligtvis en mängd sysselsättning inkl försäljning av utrustningar vilket gör att det finns ett vinstintresse av denna verksamhet och därmed uppfattningen i denna fråga.
Man spelar också på många människors oro för fukt och mögelskador vilket jag absolut inte tycker om.
Personligen så har jag inget som helst intresse av att oroa folk i onödan inkl att lura på folk dyrbar utrustning som inte behövs överhuvudtaget utan min målsättning är att folk skall få en korrekt information om att man faktiskt inte kan ha en för stor vindsventilation utan endast en för liten och därmed för dålig ventilation.
Att vissa av de här experterna uppmanar folk att ha en mindre eller begränsad vindsventilation är ju fullständigt felaktigt givetvis eftersom med en liten eller starkt begränsad ventilation så får man fukt och mögelproblem förr eller senare på kallvinden och man kan därmed då få börja sälja sina dyrbara tjänster och utrustningar.
Jag vidhåller fortsättningsvis att det finns inte en kallvind mig veterligt som har fått fukt eller mögelskador av en för stor vindsventilation utan endast av för dålig vindsventilation. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smålänning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #226 skrivet: 01 juli 2010, 14:00:08 »
Min avsikt i att väcka frågan är ju att reda ut vad som kan vara bra i mitt enskilda fall. Som så mycket annat kan man kanske inte generalisera för mycket. Men nu ställer ja några frågor:
Är 46% rh OK?
När och var går gränsen för hur högt det kan vara? Är det upp till 70%rh? Nu kan jag bara mäta från en givare men vill också ha en utomhus och en inne. Då ser jag inne, vind och ute fuktighet.
Kan man inte bara sätta en "falskskorsten" ventil/fläkt? Då blir det ju självdrag alternativt fläktreglerat.

Borensbergaren
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #227 skrivet: 01 juli 2010, 15:09:49 »
Hej Borensbergaren!  Du behöver överhuvudtaget inte oroa dig för din kallvind under sommaren om det inte skulle bli en extremt kall och fuktig väderlek för årstiden vill säga, när det gäller gränsvärdet för när en ev s.k mikrobiell skada skall kunna ha förutsättningar för att uppstå så måste den relativa fuktigheten isf överskrida minst ca 70-75%. De valmade taken blir oftast ännu något lite varmare än sadeltaken eftersom det inte finns några gavelspetsar med resp nockventiler som det finns på sadeltaken, men å andra sidan så har de valmade taken istället luftspalter vid takfoten på alla 4 sidor på taket istället för sadeltakens 2 st långsidor.
Visst kan du väl sätta upp 1 eller kanske 2 st mindre takstosar (plåtstosar) på taket uppe vid nocken för att därigenom få till en ännu bättre luftcirkulation och bli av med en hel del värme via dessa om du så vill, det är aldrig fel givetvis.
Jag bifogar en länk så att du kan läsa lite ytterligare om detta eftersom jag ofta ifrågasätts för mina råd och tips när det gäller kallvindar inkl ventilationen av dessa, och trots att jag då har drygt 35 års erfarenhet av kallvindar och har tagit del av ett 40-tal dylika. ;) Jag har ännu så länge inte vare sig sett eller hört talas om någon kallvind som har tagit skada av en för riklig ventilation (som kan bevisas bero på en för stor ventilation alltså) utan endast skadade kallvindar beroende på en allt för dålig/liten ventilation. :)
http://www.viivilla.se/sakerhet-och-skador/stora-fuktskolan-allt-du-behover-veta-om-fukt-och-fuktskador.aspx

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 01 juli 2010, 16:30:02 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #228 skrivet: 01 juli 2010, 19:03:00 »
Ja och svårt att hålla lägre fuktighet där än ute när det regnar 1 vecka med 100% luftfuktighet.

Men på sommaren torkar denna fukt bort efter 1 timme med sol, är som sagt mest viktigt att kallvind och boendeytan ventileras, så inte varm fuktig luft kondenserar i kallvind..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #229 skrivet: 01 juli 2010, 20:38:49 »
Om man ventilerar en kallvind mera vintertid kommer den då bli varmare eller kallare?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #230 skrivet: 01 juli 2010, 22:38:15 »
Hej Hansson!  Om man ventilerar en kallvind mera på vintertid så blir den givetvis kallare, det är bl.a därför som den kallas för just kallvind. Om man ventilerar en kallvind för dåligt under vintertid så får man istället en oisolerad varmvind och då får man problem eftersom varm luft kan bära mera fukt som då kondenserar på kallare ytor som t.ex yttertakets insida, takstolar, gavelspetsar mm på vinden beroende på skillnaden mellan utetemperatur och innetemperatur från tid till annan. Skall man ha en mindre ventilation på kallvinden under vintertid så är det att rekommendera att isf isolera utrymmet ordentligt däruppe, dvs mot alla nämnda kalla ytor om man vill undvika problem med kondensering, fukt och därmed begynnande mögelskador. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #231 skrivet: 01 juli 2010, 23:18:02 »
Citat från: Raffen
Om man ventilerar en kallvind mera på vintertid så blir den givetvis kallare, det är bl.a därför som den kallas för just kallvind.

Öhhhh nej det behöver väl den inte bli.
Det beror ju på vilken temp det är på vinden respektive ute

Om vi har en liten köldknäpp med -25°C i låt säga 3 veckor så kommer luften på vinden att anta samma temperatur som ute eller hur?

Om vi sedan har ett väderomslag så temperaturen ute går upp till låt säga -10°C så kommer vi på en vind med "låg" ventilering att ha kallare på vinden (-25°C) än ute tills vi med den låga ventileringen ökat vinds tempen till samma som ute tempen (samma tid som det tog att få tempen till -25°C).

Men på en "lagom" ventilerad vind och med samma temperaturomslag kommer man att få en tempökning när ute tempen ökar och den luften ventileras in på vinden (antar att det kanske går på 3dagar).

För om vindstempen är -25°C och vi ventilerar in -10°C kan det ju inte bli kallare.
Det behöver alltså inte bli kallare för att man har större vetilering.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #232 skrivet: 01 juli 2010, 23:38:10 »
Hej Lmf!  Nja allt är ju relativt alltså och teori och praktik kan skilja sig åt en del, men visst har du rätt i vissa delar här. Normalt så läcker det alltid upp en del värme nedifrån bostadsutrymmet och upp till kallvinden (mer eller mindre) även om man har en bra ventilation med undertryck i bostadsytan för att förhindra fuktvandring. Detta gör att det oftast är ett antal grader varmare på kallvinden än utanför vinden och ju mer värme som läcker upp i kombination med en sämre ventilation av kallvinden dessto större risk för problem med kondensering, fukt och mögelskador. Minst risk för detsamma är när temperatur och klimat mellan utomhus och kallvinden skiljer sig så lite som möjligt vilket inte är helt lätt pga nämda läckage, men detta kan då endast vanligtvis åstadkommas genom en bra vindsventilation. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 juli 2010, 20:18:31 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4048
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #233 skrivet: 02 juli 2010, 07:54:30 »
Mycket kall fuktig utomhusluft kan vara värre än varm inomhusluft som torkar upp vinden.

Alla vindar är olika.

Så länge man inte har fuktproblem....bör man ej göra någon ventilations/isoleringsförändring.

Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #234 skrivet: 02 juli 2010, 23:51:56 »
Jag brukar vara säker på många olika frågor, men allmäna råd om kallvindar
(och för den delen också torpargrunder) är bland det värsta man kan ge sig på.
Precis som rocas skriver så är det många olika faktorer som påverkar och den ena
vinden är inte den andra lik. Ett par saker kan vi kanske vara överens om?
- bostadsluften skall hindras från att komma upp på vinden (även om det inte gör så
  stor skada i de flest fall på sommaren...)
- en tunnare takkonstruktion med färre luftspalter är mer rikskabel än en mer uttänkt.
  T.ex. tjärpapp på råspont är betydligt mer riskabel än tegel på bärläkt på ströläkt
  på tjärpapp på råspont...
- det är på de kalla ytorna på vinden som problemet (kondens) uppstår. Om man vid
  nykonstruktion eller ombyggnad kan åstadkomma en fullständig luftspalt UTANPÅ det
  "vanliga" taket så tar man bort i princip alla möjligheter till kondens på insidan taket.
  Jag har byggt 3-4 sådana tak (åt mig själv) och det är bara positiva erfarenheter.

Generella mirakelråd som funkar på alla vindar skall vi nog ta med en nypa salt.
Det gäller istället att förstå allmäna principer och lära sig hur den egna vinden fungerar.
Mät gärna temperatur och luftfuktighet, men spring inte iväg och köp dyra apparater
för att åtgärda problem som kanske inte finns
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad T3chfre4k

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #235 skrivet: 03 juli 2010, 23:26:45 »
Mycket kall fuktig utomhusluft kan vara värre än varm inomhusluft som torkar upp vinden.

Alla vindar är olika.

Så länge man inte har fuktproblem....bör man ej göra någon ventilations/isoleringsförändring.



Mig veterligen så kan man inte åstakomma mycket kall fuktig luft, eftersom kall luft inte kan bära speciellt mycket fukt, därför det kallas relativ luftfuktighet. antalet % fukt i luften relativt till temperaturen på den. alltså, luft som håller låt säga 5 ºC kan max bära 6.8 gram vatten per kubikmeter, detta då vid 100% rh. medan som du Rocas då påstår att det skulle vara bättre med varm luft med låg rh upp på vinden, låt säga 22 ºC med ett värde på 55% rh (relativt lågt och inom trivselnivå) men det betyder inte att den här varma luften torkar upp något eftersom luft på 22 ºC med 55% rh innehåller 10,68 gram vatten per kubikmeter, och uteluft som som håller en temp på 5 ºC sällan ens kommer upp i 100% rh kanske snarare 65% (4,42g/m3) så får man en skillnad på 6,26 gram.

När då den varma luften på 22 ºC 55% rh kommer upp på en vind med 5 ºC 65% rh kommer det att fällas ut 6,26g vatten/m3 på alla kalla ytor. har man då 50m3 luft på vinden så resulterar det i 313g vatten, snabbt men inte helt korrekt omvandlat till 3,13dl vatten.
då spelar det inte längre någon roll vad man tror eller hur? det viktiga är fakta och det talar alltid sitt tydliga språk ;)

Låt säga att det istället är -20 ºC 90%rh kontra 22 ºC 55%rh så blir det en skillnad på 9,88g/m3 alltså 494g på 50m3, nästan en halvliter, tänk er mängden om det håller på en hel dag, dagar eller t.o.m veckor!

Nej tacka vet jag lufttätt från insidan och god ventilation utifrån med "torr" kall luft, om tempen är densamma på båda sidor om råsponten så kan ju kondens aldrig någonsin uppstå, jag håller verkligen med Raffen  Thumbsup, han verkar bara ha lite svårt att övertyga folk om hur saker hänger ihop. Jag har då aldrig sett en carport med mögelangrepp, undra varför?  :D

Och för att göra det ännu lättare för alla att förstå så kan ni ju experimentera med denna omvandlaren jag länkar till så kan ni själva räkna ut rh vid olika temp.
http://www-v2.sp.se/energy/ETvFFi/frmsteam.aspx

« Senast ändrad: 03 juli 2010, 23:54:15 av T3chfre4k »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1740
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Kallvind - VENTILATION
« Svar #236 skrivet: 01 november 2010, 12:28:31 »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 751
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!