0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejförmodligen dör möglet om det inte tillkommer syre//kjulakalle
Citat från: kjulakalle skrivet 21 oktober 2008, 22:40:43hejförmodligen dör möglet om det inte tillkommer syre//kjulakalle Tilltäppt ventilation är inte detsamma som att vinden blir utan syre, den är ju inte hermetiskt tillsluten.En oventilerad kallvind bör bli torrare än en vind med stor ventilation. Även den relativa fuktigheten bör ligga på en jämnare nivå trots vädrets växlingar utanför kallvinden. Helt oventilerad vind är nog inte att rekommendera eftersom en viss luftväxling, åtminstone sommartid då temperaturen är högre, bör eftersträvas.
Ännu så länge är förutsättningarna för resonemenget i exemplet att temperaturen alltid är 20 grader och RH omkring 90-95% så sommar eller vinter spelar ännu så länge ingen roll gissar jag?Jag antar att exemplet främst gick ut på att på ett enkelt och tydligt sätt logiskt resonera sig fram till att välventilerad vind mycket väl kan få mögelproblem. För det ändamålet fungerar exemplet mycket bra. Exemplet är ännu så länge teoretiskt, precis som frågan vad som händer när vi täpper igen ventilationen under samma förutsättningar (men fortfarande intressant så låt oss höra fortsättningen på den delen). Det riktigt intressanta blir när exemplet går från teori till praktik för att under "normala" förutsättningar med olika temperaturer, väderväxlingar, kostnadshänsyn, m.m. slutligen få svar på frågan vad som fungerar bäst (eller åtminstone minst sämst) i praktiken för ett normalhus i Sverige: välventilerad, oventilerad, mittemellanventilerad eller kallvind med styrd ventilation. /Kilo
Men...numera ser vi ju att mögeltillväxt sker även utomhus, på fasader och andra byggnadsdelar. Där är väl ändå ventilationen total. Min slutsats av hela tråden blir, som flera nämner, att ett aktivt system som ventilerar endast när uteluften är torrare är den lösning som verkar minska risken mest. Men inte den billigaste./Paj
Slutsats: En vind tjänar på att ventileras om den luft som ventileras in är "bättre" än den luft som ventileras ut. Om den luft som ventileras in istället är "sämre", så vore det naturlitvis bättre att inte ventilera in den.Bodde jag i en landsända med i huvudsak "tillräckligt torr" uteluft, skulle jag ventilera enligt Raffen-metoden.Bodde jag i en landsända med i huvudsak "för fuktig" uteluft, skulle jag försöka påverka luften på vinden till det bättre och naturligtvis undvika att ventilera bort. Vilket jag tror var trådstartarens ambition...MvhMagnus
Citat från: kilo skrivet 21 oktober 2008, 23:31:24Ännu så länge är förutsättningarna för resonemenget i exemplet att temperaturen alltid är 20 grader och RH omkring 90-95% så sommar eller vinter spelar ännu så länge ingen roll gissar jag?Jag antar att exemplet främst gick ut på att på ett enkelt och tydligt sätt logiskt resonera sig fram till att välventilerad vind mycket väl kan få mögelproblem. För det ändamålet fungerar exemplet mycket bra. Exemplet är ännu så länge teoretiskt, precis som frågan vad som händer när vi täpper igen ventilationen under samma förutsättningar (men fortfarande intressant så låt oss höra fortsättningen på den delen). Det riktigt intressanta blir när exemplet går från teori till praktik för att under "normala" förutsättningar med olika temperaturer, väderväxlingar, kostnadshänsyn, m.m. slutligen få svar på frågan vad som fungerar bäst (eller åtminstone minst sämst) i praktiken för ett normalhus i Sverige: välventilerad, oventilerad, mittemellanventilerad eller kallvind med styrd ventilation. /KiloHelt riktigt Kilo.Slutsats: En vind tjänar på att ventileras om den luft som ventileras in är "bättre" än den luft som ventileras ut. Om den luft som ventileras in istället är "sämre", så vore det naturlitvis bättre att inte ventilera in den.I en verklig vind skulle jag ventilera om den genomsnittliga luften i vinden är "sämre" än den som genomsnittligt finns ute. Tex om fukt stiger upp i vinden inifrån huset. Om luften på vinden istället i genomsnitt är "bättre" än utomhusluften skulle jag undvika att ventilera in "sämre" luft utifrån.Bodde jag i en landsända med i huvudsak "tillräckligt torr" uteluft, skulle jag ventilera enligt Raffen-metoden.Bodde jag i en landsända med i huvudsak "för fuktig" uteluft, skulle jag försöka påverka luften på vinden till det bättre och naturligtvis undvika att ventilera bort. Vilket jag tror var trådstartarens ambition...Gano skriver samma sak.MvhMagnus
En simpel burk som jämför fuktnivå utomhus med fuktnivå inne på kallvinden och sen elektriskt styr fläkt eller ventilationsspjäll så att kallvinden enbart ventileras när det är torrare utomhus är i min mening det absolut bästa sätet att ventilera en kallvind,och samma koncept bör också kunna fungera i många problemtyngda krypgrunder.