0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Till Raffen:Jag bygger ett helt nytt hus nu och vid byggsamrådsmötet hos kommunen, sades att nuförtiden skall man ej ventilera kallvindar i onödan.Robert
2: Solig vinterdag, panelen alstrar kanske 40-50+ ºC ut, varmluften möter en iskall kallvind under c:a minus 5 ºC eller lägre, den varma luften stiger upp och metalldelar-spikar-glipor kan då fälla ut kondens från den varma luften.
Om Raffen skulle ta och sätta upp ett tak på stolpar som han säger och detta tak skulle vara av genomskinlig plast så skulle det bildas kondens på plastens undersida om plasten skulle bli kallare än omgivande luft och luften vara tillräckligt fuktig. Detta är ett sätt som används i öknen för att få fram vatten att dricka.
Citat från: messer skrivet 18 augusti 2008, 04:39:00Om Raffen skulle ta och sätta upp ett tak på stolpar som han säger och detta tak skulle vara av genomskinlig plast så skulle det bildas kondens på plastens undersida om plasten skulle bli kallare än omgivande luft och luften vara tillräckligt fuktig. Detta är ett sätt som används i öknen för att få fram vatten att dricka....därför används undertak av plast eller papp. Undertakets uppgift är att hindra varm och fuktig luft från att möta det kalla yttertaket, och att låta eventuellt läckage rinna ut utanför ytterväggen.
Fan, det här är ju faktiskt en ev möjlighet för Richard att få in lite stålar till sin webshop.Kan inte han snacka med sin konstruktör som tar fram en simpel rf-burk med 2 sensorer, 1 för vinden och 1 utomhus i väderskyddad låda, sen ett chip som jämför och slår av strömmen till fläkt eller iris på en ventil, tror starkt på en sådan produkt om själva elektronikdelen landar på 1500-2000 till konsument. Jag vet att det redan finns ett svenskt system, men det styr uppvärmningsanordningar typ elslingor m.m och kostar c:a 10-12 ggr mer, och jag tror inte på elslingor på vinden, däremot strypt ventilation eller helst smart ventilation.
Du har helt rätt Art Deco, det är egentligen väldigt enkel att göra om man bara kan kommunicera med Dallas-kretsarna.Det sorgliga är att jag har så j.la mycket måsten så jag orkar inte lära mig skriva PIC-kod för att läsa av dom så om någin har kod för att läsa temperatur och rf från Dallaskretsar så skulle jag bli glad, då kunde jag nog fixa resten av koden sen kan ju Rickard få producera och sälja prylen för jag orkar inte med den biten.Jag kanske skulle kunna ta ett relä-kort som jag känner till och lägga koden på det för det är nog inget problem att lägga dit ett interface för Dallas-kretsarna.