0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och troligtvis kommer framtidens bostäder att vara betydligt bättre isolerade så energibehovet blir betydligt lägre än dagens. Därför kommer framtidens borror INTE att behöva vara djupare eller
Nya fönster i ett hus som vårt, som idag har kopplade tvåglasfönster
Citat från: Rickard skrivet 01 augusti 2008, 09:46:09Nya fönster i ett hus som vårt, som idag har kopplade tvåglasfönster Hej RickardByter du den inre glasrutan i dina befintligt 2-glasfönster till lågenergiglas så sjunker U-värdet från 3 till 2. Det är det mest kostnadseffektiva man kan göra på sina gamla fönster. Att tänka på när man ska måla/renovera fönster nästa gång kanske.MVH/Gano
Det är väl bara bra om huset drar så lite energi som möjligt, det ena utesluter väl inte det andra. Ett bra isolerat hus är väl vad man skall börja med, sedan får man väl lösa det energitillskott som behövs på bästa sätt.Jag hörde på radion bara för någon dag sedan om en som byggt passivhus, och han var förvånad själv hur lite extra det hade kostat, det skulle bara ta några få år innan han tjänade in det.Hur lång avskrivnings tid skulle du ha på den VP:n med solvärme? 50år?
Citat från: Gano skrivet 01 augusti 2008, 11:21:55Citat från: Rickard skrivet 01 augusti 2008, 09:46:09Nya fönster i ett hus som vårt, som idag har kopplade tvåglasfönster Hej RickardByter du den inre glasrutan i dina befintligt 2-glasfönster till lågenergiglas så sjunker U-värdet från 3 till 2. Det är det mest kostnadseffektiva man kan göra på sina gamla fönster. Att tänka på när man ska måla/renovera fönster nästa gång kanske.MVH/GanoTom kanske lite till, har sett värden på mellan 1.6 och 1.8 i U-värde. Testat på Lunds Tekniska Högskola. Se sid 9 på: http://www.ahus.lth.se/?document=EBD/Utbil/TNA265/TNA265-F8_fonster.pdf
CARL N då frågan gäller framtiden och tidsrymder på hundraår och mera, jag skulle tro att många av dom hus som i dag har VP är ersatta med nya hus, eller har utvecklinen på byggsidan nått sin kulmen?. Jag menar det är ju inte så väldigt många hus från 1800 talet som i dag kan sägas vara bra ( om man inte under tiden har renoverat dem).