0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
...Men det räcker ju inte att hitta en billig pump på nätet, du måste ju fortfarande borra eller lägga slang för någonstans mellan 25.000-50.000:-
Citat från: heddan skrivet 01 augusti 2008, 10:56:11...Men det räcker ju inte att hitta en billig pump på nätet, du måste ju fortfarande borra eller lägga slang för någonstans mellan 25.000-50.000:-Lasse å måste ju bygga godkänt pannrum och pelletsförråd också och det kostar en del.
Kanske inte riktigt rättvis, och med viss smyg reklam (bifogad fil) Men jag är inte mot bergvärme på något sätt men tycker fortfarande att det är alldeles för lång återbetalningstid innan man börjar tjäna på installationen, rätt vad det är så kanske pumpen desutom går sönder efter 10 år, med riktigt mycket otur. Värmepump är det bästa och mest underhållsfria sättet att värma ett hus, men alldeles för dyrt, Pellets är inte underhållsfritt och inte det optimala sättet att värma ett hus, men om det är pengar man är ute efter att tjäna på att byta uppvärmnings system så tror jag att pellets är "svår knäckt", men då är det ju de där med sotning mm mm... vem vet jag kanske blir less på underhållet och ändå byter till en luftvärmepump om några år, men just nu känns pellets rätt.
Undrar vart Lasse tog vägen, han blev väl inte stött?Man vill ju liksom bara locka med honom i vp-gänget studsDet verkar visst förresten inte vara så noga med brandskyddsklassat pannrum - gipsskivor på väggar och en mineritskiva på dörren verkar räcka.Men Lasse: kör på begagnad eller ny vp ändå.
<Hansson>Menar du att dom är mindre noga om det är ett nybygge? Låter konstigt brukar vara tvärtom.Mitt gamla pannrum från -39 bryr dom sig inte det minsta om hur det ser ut vid den återkommande brandskyddskontrollen som görs varannat år. Det är vanliga trädörrar osv. Det enda dom kontrollerar är rökkanalen med kamera.