0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gå in på www.pellets.info så kan du nog hitta allt du vill veta
Hej Lasse å! Du har ju tänkt att konvertera till vattenburet och köra med pellets. Hur har det fungerat med luftvärmepumpen som du installerade 2006?? Räcker den inte till eller?? och hur har pumpen påverkat din totala elförbrukning??Mvh Raffen.
Citat från: skalman skrivet 29 juli 2008, 08:10:42Gå in på www.pellets.info så kan du nog hitta allt du vill vetaJag har registrerat mig på pellets.info men det har inte blivit bekräftat så jag kan ej logga in =/
L/L-pump är ju en nödlösning enligt mig. Komfort består ju i att ha önskad temp i alla rum oberoende om jag har dörrar stängda eller vars rummen ligger i huset. Och det får absolut inte låta om värmesystemet. Man har nog mycket oljud omkring sig på dagarna. Och då spelar det ingen roll att det är billigt.
Det var precis det jag menade med nödlösning, det är en halvhjärtad lösning som visserligen sänker uppvärmningskostnaderna en del till en mycket låg investeringskostnad. Men på köpet får man en sämre "ljudkomfort" och sämre värmekomfort om man inte samtidigt stöttar med de gamla elraddarna...I Luleå om du tar fjärrvärme och samtidigt gör en konvertering till vattenburet så kostar det i fast pris 4200:- per radiator inkl.moms. Detta får du sedan söka bidrag för och dra av 30%. För mig skulle en konvertering av 16st radiatorer ha kostat 16x4200x0.7=47.040:-. Nu är detta ett pris som är en del av en fjärrvärmeinstallation. Men gör man samma konvertering tillsammans med t.ex. en bergvärmeinstallation så får man nog ett liknande pris.Vad är livslängden på ett vattenburet system? 50år kanske. Det blir en tusenlapp per år, medans bergvärmepumpen kanske kostar 10.000:- per år.Och ett vattenburet system ökar värdet på huset mer än vad en ny bergvärmepump gör, tycker jag.Själva konverteringen är inte speciellt dyr tycker jag, det är ju vad du sedan skall värma upp ditt system med som kostar(berg/jord/luft-värme, ved, pellets osv). Men för en tusenlapp per år får du komfort med tanke på både inget oljud, jämn värme och så klart mycket större valfrihet av värmekälla.
Attt pelletsbrännarna och pannorna är billiga beror inte bara på att folk går till fjärrvärme, utan också på att många går från pellets till värmepump.Om ni visste hur många som går från pellets till värmepump på min site www.energioffert.se , gissningsvis runt 5% av all förfrågningar avser konverering från pelletspanna till luft/vatten, jord eller bergvärmepump.En hel del har också pelletskamin som kompletterande värmekälla.Jag har svårt att förstå hur pellets skall kunna bli så mycket billigare än värmepump om man redan har ett vattenburet system, först och främst krävs det en i grunden effektiv panna för att pelletsen skall bli "billig" i drift, och för det andra är pelletsen rätt dyr, + att du har extremt dålig verkningsgrad under sommarhalvåret när du bara har tappvarmvattenbehov.Nej, jag skulle vilja säga att pellets som nyinvesteringsobjekt är rätt dött om man inte har ett extremt högtemperatur-radiatorsystem som kräver varmare vatten än en värmepump klarar av att ge.Jag skulle nästan vilja säga att det är "dumsnålt" om man inte gillar jobbet med eldningen och att vakta pannan.(Men sen driver ju jag värmepumpsforum, inte pelletsforum )