Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Börja med pellets, vad tänka pÃ¥?  (läst 14731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #15 skrivet: 01 augusti 2008, 10:56:11 »
Sitter man med en hyffsad vedpanna så kan en pelletsbrännare vara ett bra alternativ. Eller om man vill växla mellan pellets och ved.

Men att investera i en ny komplett pelletsanläggning med bulkförråd är inte ekonomiskt försvarbart.

Men det räcker ju inte att hitta en billig pump på nätet, du måste ju fortfarande borra eller lägga slang för någonstans mellan 25.000-50.000:-
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #16 skrivet: 01 augusti 2008, 14:13:35 »
...
Men det räcker ju inte att hitta en billig pump på nätet, du måste ju fortfarande borra eller lägga slang för någonstans mellan 25.000-50.000:-
Lasse å måste ju bygga godkänt pannrum och pelletsförråd också och det kostar en del.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #17 skrivet: 01 augusti 2008, 14:41:38 »
...
Men det räcker ju inte att hitta en billig pump på nätet, du måste ju fortfarande borra eller lägga slang för någonstans mellan 25.000-50.000:-
Lasse å måste ju bygga godkänt pannrum och pelletsförråd också och det kostar en del.

Material det har jag och bygga gör jag själv så pannrum pluss förråd blir i det närmsta gratis, där emot kring utrustningen till anläggningen kostar en del.
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #18 skrivet: 01 augusti 2008, 14:57:33 »
Kanske inte riktigt rättvis, och med viss smyg reklam (bifogad fil) :) Men jag är inte mot bergvärme pÃ¥ nÃ¥got sätt men tycker fortfarande att det är alldeles för lÃ¥ng Ã¥terbetalningstid innan man börjar tjäna pÃ¥ installationen, rätt vad det är sÃ¥ kanske pumpen desutom gÃ¥r sönder efter 10 Ã¥r, med riktigt mycket otur.

Värmepump är det bästa och mest underhållsfria sättet att värma ett hus, men alldeles för dyrt,

Pellets är inte underhållsfritt och inte det optimala sättet att värma ett hus, men om det är pengar man är ute efter att tjäna på att byta uppvärmnings system så tror jag att pellets är "svår knäckt", men då är det ju de där med sotning mm mm... vem vet jag kanske blir less på underhållet och ändå byter till en luftvärmepump om några år, men just nu känns pellets rätt.
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #19 skrivet: 01 augusti 2008, 15:40:21 »
Ja den kalkylen gör ju nästan att man fÃ¥r lust att byta till pellets.  ;D
Erkänn att du vill bli övertalad att installera vp i stället.  ;)
Du verkar ju fixa det mesta själv så du kommer att börja tjäna på en vp-installation från år 1.
Vad har du räknat på för kostnader för pelletskonverteringen då? (Brandskyddsklassat pannrum med dörr, skorsten, pelletsförråd med matarskruv, panna, pelletsbrännare osv).

En ny mark-vp får du för runt 40 000:-.
Lägg på 25 000-40 000 på detta för jordvärme/borrning så har du väl kostnaden som ska jämföras med kostnaden för pelletskonverteringen om man antar att övriga vvs-kostnader går på ett ut.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #20 skrivet: 01 augusti 2008, 16:31:00 »
Värmepump + jordvärmslinga (om du känner nån som inte skinnar dig på grävningen) kostar väl i runda slängar 45 000 för pump, 4000 för slangen, 4000 för spriten och ca 10000 för grävningen. Totalt 63 000 kr + kanske 5-10 000 för ventiler, rör och kopplingar. (men det mesta av det tillkommer väl i detta fall ändå)

Säg 70 000 i kalkylbladet för värmepump för den som gör allt själv.

Sen undrar jag om priset för el och Pellets verkligen är aktuellt, tyckte det lät billigt, både för elen och pelletsen.
Sen har de "glömt" sotaren, kostar väl ett par tusen/år?

Det faktum att kollektorn har en livslängd på kanske 50 år gör att värmepumpen blir överlägset billigare om man tar det i bekatande.

Jag tror också personligen att en värmepump (jord eller bergvärme) höjer husets värde betydligt mer än en pelletsanläggning för de allra flesta som skall köpa ett hus.
« Senast ändrad: 01 augusti 2008, 16:33:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #21 skrivet: 01 augusti 2008, 18:44:32 »
Kanske inte riktigt rättvis, och med viss smyg reklam (bifogad fil) :) Men jag är inte mot bergvärme pÃ¥ nÃ¥got sätt men tycker fortfarande att det är alldeles för lÃ¥ng Ã¥terbetalningstid innan man börjar tjäna pÃ¥ installationen, rätt vad det är sÃ¥ kanske pumpen desutom gÃ¥r sönder efter 10 Ã¥r, med riktigt mycket otur.

Värmepump är det bästa och mest underhållsfria sättet att värma ett hus, men alldeles för dyrt,

Pellets är inte underhållsfritt och inte det optimala sättet att värma ett hus, men om det är pengar man är ute efter att tjäna på att byta uppvärmnings system så tror jag att pellets är "svår knäckt", men då är det ju de där med sotning mm mm... vem vet jag kanske blir less på underhållet och ändå byter till en luftvärmepump om några år, men just nu känns pellets rätt.

Den där exemplet gäller ju en pelletsbrännare i bef panna.

Skall du ha en panna och skorsten så blir det mycket mer pengar än de 23500kr som dom har räknat med där.
Panna och brännare kostar väl runt 40 000.Då är det bra grejer.
Men sen till kommer förråd,Skorsten,mm

Jag skulle nog borrat/Grävt om jag inte hade en panna som jag kunde konvertera billigt.

Här kan du kolla pellets priser.Det skiljer mycket beroende på vart du bor.
http://www.afabinfo.com/pelletspriser.asp
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34946
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #22 skrivet: 01 augusti 2008, 21:03:49 »
Man kan bevisa vad man vill med ett excelark.  ;)
Men visst, köper man panna, skorsten och brännare billigt begagnat så behöver det inte kosta skjortan.

Men då skall man jämföra med en begagnad värmepump som man installerar själv också, och helst jordvärme då det går göra billigare på egen hand, att borra 170 meter är inget man gör själv på en förmiddag. ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #23 skrivet: 01 augusti 2008, 22:37:51 »
Undrar vart Lasse tog vägen, han blev väl inte stött?
Man vill ju liksom bara locka med honom i vp-gänget  studs
Det verkar visst förresten inte vara så noga med brandskyddsklassat pannrum - gipsskivor på väggar och en mineritskiva på dörren verkar räcka.
Men Lasse: kör pÃ¥ begagnad eller ny vp ändÃ¥.  :)
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #24 skrivet: 01 augusti 2008, 23:28:29 »
Undrar vart Lasse tog vägen, han blev väl inte stött?
Man vill ju liksom bara locka med honom i vp-gänget  studs
Det verkar visst förresten inte vara så noga med brandskyddsklassat pannrum - gipsskivor på väggar och en mineritskiva på dörren verkar räcka.
Men Lasse: kör pÃ¥ begagnad eller ny vp ändÃ¥.  :)

Vid nybygge behövs inget pannrum om eldningsaparaten är på mindre än 60Kw.
Frågan är om det är ett nybygge?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Lasse å

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 241
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #25 skrivet: 02 augusti 2008, 09:32:56 »
Tjena.. hehe jag försvann inte jag jobbar.... de e lungt de krävs en del för att stöta sig med mig  >:D sen hag jag ju luft/värme pump, men för att det skall bli nÃ¥gon annan pump sÃ¥ för ni nog jobba lite till  Thumbsup

Förslaget i excel arket var med en begagnad anläggning med förråd med en verkningsgrad på 85% en ny anläggning skall tydlige ha drygt 90% verkningsgrad. Panna får man i det närmsta gratis även en ganska ny, skorsten gör jag själv. så kostnaden blir ganska lik exemplet. men alltid tillkommer "små" utgifter som drar i hop till några tusen.

Pellets får jag tag i för strax under 2000:- ton, iom. ett avtal i min svärfars bya förening. det är ett bra pris.

Jag HAR faktiskt funderat på jordvärme, men då måste jag gräva upp i det närmsta varje kvadrad cm av gården, jag har nämligen tillgång till grävmaskin så grävningen är gratis, men då tillkommer ju alla andra kostnader. Bergvärme är inget allternativ ion. att det tydligen skall vara över 70m ner till berg = DYRT.

Dem som säljer begagnade värmepumpar, varför gör folk det om dem nu är så nöjd med dem? sen en begagnad pump som är några år är inte det en ganska dålig investering med tanke på medellivs längden av en pump? om den nu inte är snor billig.?

Och har jag nu inte svarat pÃ¥ en dag sÃ¥ är det inte för att jag blivit stött utan vissa har ju ett jobb att sköta  >:D
Bygger om:

Tidigare:
Bor i Piteå, Prefabhus från 75- på 112kwm + 60kwm ekonomidel, relativt öppen planlösning, Uppvärmning:
Elradiatorer från någon gång under 90 och en äldre kakelugn. 2006. installerades en HE12DKE
Förbrukning: 2005-2006  22.041 kwh + 7 m3 ved.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #26 skrivet: 02 augusti 2008, 10:42:28 »
<Hansson>Menar du att dom är mindre noga om det är ett nybygge? Låter konstigt brukar vara tvärtom.
Mitt gamla pannrum från -39 bryr dom sig inte det minsta om hur det ser ut vid den återkommande brandskyddskontrollen som görs varannat år. Det är vanliga trädörrar osv. Det enda dom kontrollerar är rökkanalen med kamera.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1725
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Börja med pellets, vad tänka på?
« Svar #27 skrivet: 02 augusti 2008, 10:54:17 »
<Hansson>Menar du att dom är mindre noga om det är ett nybygge? Låter konstigt brukar vara tvärtom.
Mitt gamla pannrum från -39 bryr dom sig inte det minsta om hur det ser ut vid den återkommande brandskyddskontrollen som görs varannat år. Det är vanliga trädörrar osv. Det enda dom kontrollerar är rökkanalen med kamera.

Japp så är det.Kravet på pannrum är borttaget i BBR om pannan är under 60kw.
Men det gäller ju ny byggen.Och det vet jag inte om det här är.
Boverket trodde dock att om man överklagar ett förläggande från sotaren att du måste ha typ.Branddörr,Brandklassat på ett gammalt hus så skulle man få rätt i länsrätt. Bara att testa.Kostar ju inget

Att dom inte bryr sig om din trä dörr beror nog på att ditt pannrum är godkänt -39.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 334
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!