Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mer varmvatten  (läst 3251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zinkadus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Mer varmvatten
« skrivet: 28 juli 2008, 15:40:49 »
Hej
Har haft en co2 sedan januari 2006 och det fungerar kanon inga problem förutom mängden varmvatten
Skall nämligen sätta in ett bubbelkar på 350 liter (utan förvärme) och varmvattnet kommer naturligvis inte räcka.
Finns det någon som har något tips ?
skall man installera en extra beredare som vp får värma upp ?
eller finns det något annat sätt att få mycket varmvatten snabbt ?
Hörde av en rörläggare att det finns någon mojäng på 9 kw som man kopplar direkt på varmvattnet som bara värmer just då man tappar till badkaret ?
medveten om att det kommer att kosta lite kw det är inte gratis att bada varmt

//Zinkadus

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mer varmvatten
« Svar #1 skrivet: 29 juli 2008, 11:30:16 »
En 9 kW tappvarmvattenväxlare innebär att du troligen måste säkra upp huvudsäkringarna och det kan kosta extra.

Bättre med en extra förrådsberedare på 100 liter med en 1-3 kW elpatron efter din VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad zinkadus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mer varmvatten
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2008, 12:11:12 »
 
En 9 kW tappvarmvattenväxlare innebär att du troligen måste säkra upp huvudsäkringarna och det kan kosta extra.
Bättre med en extra förrådsberedare på 100 liter med en 1-3 kW elpatron efter din VP.


ok tack för svar
ungefär så trodde jag att det låg till
jag har 20 amp huvudsäkring nu och måste man gå upp till 25 så blir nog den kostnaden större

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34948
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mer varmvatten
« Svar #3 skrivet: 29 juli 2008, 15:58:56 »
Jag skulle sätta en extra beredare på ca 100 liter som enbart "användes" just när man fyller badkaret, all annan tappvarmvattentappning skulle ske enbart från Sanyon.
Alltså ett eget rör ut från den beredaren och till bubbelbadkaret.
Den extra beredaren skall naturligvis matas från Sanyon så att du får maximal mängd tappvarmvatten till badet.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad zinkadus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mer varmvatten
« Svar #4 skrivet: 31 juli 2008, 10:57:20 »
Jag skulle sätta en extra beredare på ca 100 liter som enbart "användes" just när man fyller badkaret, all annan tappvarmvattentappning skulle ske enbart från Sanyon.
Alltså ett eget rör ut från den beredaren och till bubbelbadkaret.
Den extra beredaren skall naturligvis matas från Sanyon så att du får maximal mängd tappvarmvatten till badet.

/Rickard
Räcker det med 100 liter ? diskuterade  med en rörläggare som sa minst 200 l för att det skall räcka till badet .

Han tyckte att  man skulle koppla in den sÃ¥ att man tappar allt vatten därifrÃ¥n alltsÃ¥ inte dedikerad till badkaret
jag vet inte om han tänker på att det skall vara smidigt för han att installera eller att det är "så man gör"
han är av den gamla stammen rörläggare som varit med länge men kanske inte alltid tänker så energieffektivt

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29435
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mer varmvatten
« Svar #5 skrivet: 31 juli 2008, 16:58:33 »
Om badkaret är på 350 liter så behöver du max 280-290 liter vatten (en badande ska kunna få plats också). Sätter du 100 l beredaren på 60 ºC så får du ut ca 160 liter 40 ºC vatten (om kallvattnet håller ca 10 ºC. Då behöver du kunna klämma ut ca 120-130 liter 40 ºC vatten ur din Sanyo.

Fast om du vill kunna duscha direkt efteråt så kan du nog ta en 200 liters VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!