0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Jag håller på att installera en kanalfläkt som skall utjämna temperaturen mellan bottenvåning och övervåning i vårt 1,5 plans älvsbyhus. Det blir skitvarmt på övervåningen under sommaren. Kanalen dras genom ett förråd i hallen på övervåningen och mynnar ut i taket på bottenvåningen i hallen där det finns en luft/luft värmepump ovanför ytterdörren. Det finns också en trapp till övervåningen bredvid förrådet i fråga. Så oavsett hur jag gör kommer det bli en cirkulation via trappen och genom ventilationskanalen. Frågan är vilken väg som luften borde cirkulera...Det jag funderar på är ifall det är bättre att ventilera upp svalare luft från bottenvåningen till taknivå på övervåningen eller om det är bättre att ventilera ner den varma luften från taknivå på övervåningen till bottenplan. Jag lutar själv åt att det är bättre att ventilera ner den varma luften från taknivå från övervåningen eftersom värmen stiger och jag då tar bort den varmaste luften från övre plan. Förslag mottages tacksamt.Mvh Thomas
Citat från: zx12r skrivet 27 juli 2008, 17:32:46Hej.Jag håller på att installera en kanalfläkt som skall utjämna temperaturen mellan bottenvåning och övervåning i vårt 1,5 plans älvsbyhus. Det blir skitvarmt på övervåningen under sommaren. Kanalen dras genom ett förråd i hallen på övervåningen och mynnar ut i taket på bottenvåningen i hallen där det finns en luft/luft värmepump ovanför ytterdörren. Det finns också en trapp till övervåningen bredvid förrådet i fråga. Så oavsett hur jag gör kommer det bli en cirkulation via trappen och genom ventilationskanalen. Frågan är vilken väg som luften borde cirkulera...Det jag funderar på är ifall det är bättre att ventilera upp svalare luft från bottenvåningen till taknivå på övervåningen eller om det är bättre att ventilera ner den varma luften från taknivå på övervåningen till bottenplan. Jag lutar själv åt att det är bättre att ventilera ner den varma luften från taknivå från övervåningen eftersom värmen stiger och jag då tar bort den varmaste luften från övre plan. Förslag mottages tacksamt.Mvh ThomasHej Thomas! Ja du om detta tvistar ju de lärde en hel del, men jag skulle nog rekommendera dig till att blåsa upp den svalare luften nerifrån och upp till övervåningen istället för att suga den varma luften uppifrån och släppa ned i undervåningen. Detta fungerar ju dessutom mkt bra tvärtom, dvs om du t.ex vill utjämna värmen mellan nedre planet och övre planet på vintern om du t.ex har en luftvärmepump e.d i bottenvåningen. Jag har själv jobbat en hel del med detta med värmeförflyttning/internventilation i mitt hus och har då testat båda sätten så jag vet rätt väl vad det handlar om även om det i mitt fall rör sig om ett 1-planshus med källare, och mina erfarenheter och lösningar på detta delger jag dig gärna vidare om du vill. Mvh Raffen.
Jag har använt Cl Olsons 100 mm kanalfläkt för att försöka evakuera badrumsluft..... Teoretiskt skulle den flytta nästan 100 m3 i timmen...Luftflödet var minimalt och efter nå´n vecka åkte den ut. Den ligger nu tyst i en byrålåda.....Efter div praktiska experiment används nu 160 mm fläkt med varvtalsreglering - det funkar bra.
Jaha.Det lutar åt att man gjort en dumsnål investering då. Kanske jag ska ta omtag och satsa på större fläkt direkt.Man ska tydligen alltid doktorera i ämnet innan man gör något... Eftersom jag inte sett annat än dessa små värmeförflytare trodde jag att de är tillräckliga.Mvh Thomas