Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar  (läst 54988 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #15 skrivet: 21 september 2008, 11:30:29 »
Hej på Er!  Så en liten total sammanfattning då kanske av mitt lilla projekt "internventilation" i huset då. :)

Som sagt: mitt lilla bekymmer var ju då att få upp tillräckligt med värme genom den naturliga luftväxling som sker genom trappschaktet från källaren till bostadsvåningen och spec när det då blev ca 3- 5 minusgrader eller lägre. Efter 2 vintrar så ledsnade jag på detta, satte mig ned och funderade och beslöt mig därför för att åtgärda problemet.
Jag investerade därför i lite rör, flexrör, stosar, fläkt med tyristorstyrning och isolering i huvudsak bestående av slangisolering som man trär på rören.
Jag har tagit 160 mm rör som ingångsrör (insug) eftersom jag hade plats för detta som jag gick ned i källaren via ett befintligt skorstensschakt. Beställde en Östbergs 160C fläkt med hög kapacitet (972 m3/tim friblåsande) med tyristorstyrning och drog upp detta till vindsbjälklaget, delade sedan upp detta 160 mm rör till 2 st 120 rör som jag gick ned med i taket via utblåssstos, ett till köket och ett till hallen uppe i bostadvåningen. Så jag suger alltså luften ifrån taket i källaren ovanför braskaminen och framför luftvärmepumpen och släpper ut luften uppe i bostadsplanet i hallen och köket.
Jag vågade ju inte annat än att dimensionera ganska rejält när jag ändå var igång och jag fick ju dessutom plats med rejäla don, så då tyckte jag att det var helt ok, dessutom ville jag inte riskera att ventilationen kapacitetsmässigt inte skulle räcka till i efterhand.  Ju större rör och kanalfläkt man har dessto bättre blir det när det gäller både luftflöde och rent ljudmässigt alltså, det är min bestämda uppfattning.
I mitt eget fall så vet jag ju också nu säkert att det räcker med ca 400-450 m2 luft/tim för att få till en bra luftväxling mellan våningsplanen i huset.
Jag kan väl också med gott samvete rekommendera Er:    
http://www.soliduct.com/  i Båstad för inköp av ventilationsprylar, för de var väldigt bra att ha att göra med, man kan handla på faktura och när man har lagt upp sig så kan man lägga in grejorna man behöver i deras varukorg lite då och då i lugn och ro utan att man behöver stressa, och de sparas där ända till man lägger in beställningen. De har också riktigt bra priser och väldigt många erbjudanden.
Jag kan väl också nämna att jag har gjort allt jobbet själv och det har varit riktigt skoj kan jag säga, även om det har varit lite klurigt också ibland, och tagit en del tid, men det är ju väldigt lärorikt också.
Total kostnad för allt material blev 3690:- kr inkl moms och frakt (= fraktfritt), varav fläkten kostade 1265:- kr och tyristorn (varvtalsstyrningen) kostade 598:- kr, båda också inkl moms, så där var ju ca halva kostnaden för det hela.
Jag hade lite 125 rör själv sedan tidigare (ca 3-4 m) så där sparade jag väl några hundralappar.
Det var också positivt att jag inte behövde köra hårdare med fläkten än ca 40-45% uppskattningsvis, (ca 400-450 m3/luft/tim) för att få tillräcklig effekt på luftväxlingen i huset, men är ändå glad för att jag tog en riktig fläkt med rejäl kapacitet när jag ändå var igång. Man vet ju inte om det kan komma till pass längre fram, och jag ville inte riskera att underdimensionera kapaciteten när jag nu la ner en hel del arbete på att installera, dessutom är jag ganska säker på att livslängd och även ljudnivån påverkas positivt med en kraftigare och rejälare fläkt. Jag investerade heller inte i nuläget i några ljuddämparslangar, men det är inget bekymmer med ljudet på dessa varvtalsnivåer som jag har nu, men jag får se hur jag gör längre fram, möjligtvis kan man bygga på med 2 st dämparslangar längre fram om man vill, en före och en efter fläkten, de kostar ca 280-285:- kr/st, men jag ser inget behov av detta fn.
Ja allt detta sammantaget nu, tillsammans med att jag nu också vet att denna internventilation fungerar alldeles ypperligt med värmespridningen från källaren till bostadvåningen på vintertid (eftersom jag har testat detta ordentligt under 1 vinter nu iaf). Detta gör att jag inte behöver överdriva vare sig användning eller effekt av vare sig värmepump eller braskamin, eller båda tillsammans för att få till temperaturen på bostadsplanet, utan jag har nu en betydligt jämnare temperatur mellan planen (max 1,0-1,5 graders skillnad mellan källare och bostadsvåningen).
Jag kan också nu erfarenhetsmässigt säga att det är förhållandevis lätt, under förutsättning att man kan få till det med rör mm att sprida varmluft från en värmepump från t.ex ena änden av huset till den andra om man har bekymmer med planlösning mm. Samma sak med t.ex 1,5-plans eller 2 planshus, om man har bekymmer med att få upp värmen till övre planet, så är det lätt fixat med ett dylikt V-system. :)

Mvh Raffen.

« Senast ändrad: 17 juli 2010, 22:57:24 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad zx12r

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #16 skrivet: 21 september 2008, 18:42:44 »
Trevligt med bilder och utförlig info. Snyggt Raffen!

Jag kan informera om att jag installerade 100mm kanalerna och en fläkt mellan neder och övervåningen och precis som ni påpekade blir jag nu rejält irriterad på ljudet som denna anläggning skapar...  huvuddunk
Problemet som gjorde att jag gick vidare med dessa 100mm är att där jag skulle dra kanalen finns det inte mer plats för större diameter...

Nu funderar jag på om det är lönt att investera i en fläkt med större kapacitet och tyristorstyra den till lägre varv för att få ner ljudet.

Mvh Thomas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #17 skrivet: 21 september 2008, 19:56:06 »
Trevligt med bilder och utförlig info. Snyggt Raffen!
Jag kan informera om att jag installerade 100mm kanalerna och en fläkt mellan neder och övervåningen och precis som ni påpekade blir jag nu rejält irriterad på ljudet som denna anläggning skapar...  huvuddunk
Problemet som gjorde att jag gick vidare med dessa 100mm är att där jag skulle dra kanalen finns det inte mer plats för större diameter...
Nu funderar jag på om det är lönt att investera i en fläkt med större kapacitet och tyristorstyra den till lägre varv för att få ner ljudet.
Mvh Thomas

Hej Thomas!  Precis som jag nämde tidigare här i min presentation av min internventilation så är det på det sättet att man behöver kunna flytta ivf 400-500 m3/luft/tim om det skall kunna bli lite hyfsad effekt på ventilationen, annars så är det nog nästan till ingen nytta alls, då kan man nog bara förvänta sig en massa oväsen av det hela. Dessto större rör och fläkt man har (fläktkapacitet) dessto bättre är det, och spec om man då t.ex kan köra kanalfläkten på ca halvfart med hjälp av en tyristorstyrning (vilket jag tycker att man skall eftersträva) så blir inte ljudet inte heller på något sätt besvärande, inte ens utan ljuddämpare.
Så mitt tips är att du behöver minst 160 mm rör och kanalfläkt som ingångsrör (insug) om det skall bli något ordentligt resultat, och kanske ännu hellre 200 mm rör och kanalfläkt, om du nu kan arrangera plats för detta. Tyvärr fick jag inte plats med 200 mm rör, annars hade jag givetsvis tagit detta istället. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 juli 2010, 23:00:40 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad zx12r

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #18 skrivet: 23 september 2008, 00:18:08 »
Jag vill men kan inte få plats med 160mm rör genom golvet ner till nedervåningen på grund av golvåsarna just där det passar att gå ner.
Iof kanske jag skulle kunna använda mig av två 100mm rör bredvid varandra... måste undersöka det.

Mvh Thomas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #19 skrivet: 23 september 2008, 09:47:30 »
Hej Thomas!  Om du har mer trångt åt ett håll och mindre trångt åt andra hållet mellan bjälkar eller liknande så kan du ju också använda dig av en rektangulär plåtkanal med en övergång sedan till ordinarie rör/slangmått, eller flexslang kanske som du då kan forma till lite efter behag om det är smalt om plats. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad zx12r

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #20 skrivet: 23 september 2008, 20:59:42 »
Hej Thomas!  Om du har mer trångt åt ett håll och mindre trångt åt andra hållet mellan bjälkar eller liknande så kan du ju också använda dig av en rektangulär plåtkanal med en övergång sedan till ordinarie rör/slangmått, eller flexslang kanske som du då kan forma till lite efter behag om det är smalt om plats. :)

Mvh Raffen.

Hej Raffen.
Jag har tänkt den tanken.
Har du något tips på var man hittar en sån rektangulär kanal?

Mvh Thomas

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #21 skrivet: 25 september 2008, 10:31:04 »
Hej Thomas!  Om du har mer trångt åt ett håll och mindre trångt åt andra hållet mellan bjälkar eller liknande så kan du ju också använda dig av en rektangulär plåtkanal med en övergång sedan till ordinarie rör/slangmått, eller flexslang kanske som du då kan forma till lite efter behag om det är smalt om plats. :)
Mvh Raffen.
Hej Raffen.
Jag har tänkt den tanken.
Har du något tips på var man hittar en sån rektangulär kanal?
Mvh Thomas

Hej Thomas!  Nej inte så här direkt du, inte mer än standardtipset en bra plåtslagare, då får du den i exakt det mått (längd och bredd) som passar hos dig, och sen skickar du bara med vilken röranslutning du skall ha i vardera ändan, så fixar han detta också samtidigt helt perfekt åt dig (special), och det brukar inte bli så särskilt dyrt heller faktiskt om man nu inte behöver stressa dem med omedelbar (panik) leverans. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Marka

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #22 skrivet: 03 oktober 2008, 22:32:26 »
Tjena

Jag har själv funderingar på att bygga ett system som är väldigt likt ditt (ovärdeligt för en hemmapulare att få se ett exempel) förutom att detta rör sig om ett plan där jag vill få in mer värme till sovrum & arbetsrum från vardagsrummet där kaminen finns. Jag tänkte bygga något liknade men även med en friskluftanslutning med spjäll som stängs på vintern när systemet används för värmeflyttning och öppnas på sommaren för att öka på friskluften, vi har två frånluftsventiler (i klädkammare & hall) samt två frånluftsfläktar (badrum & kök), och på sommaren är ventilationen dålig.

Frågan är om det är någon risk med att skapa ett övertryck på sommaren ? alltså att forcera in friskluft via "värmespridarsystemet" ?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #23 skrivet: 03 oktober 2008, 22:56:35 »
Tjena
Jag har själv funderingar på att bygga ett system som är väldigt likt ditt (ovärdeligt för en hemmapulare att få se ett exempel) förutom att detta rör sig om ett plan där jag vill få in mer värme till sovrum & arbetsrum från vardagsrummet där kaminen finns. Jag tänkte bygga något liknade men även med en friskluftanslutning med spjäll som stängs på vintern när systemet används för värmeflyttning och öppnas på sommaren för att öka på friskluften, vi har två frånluftsventiler (i klädkammare & hall) samt två frånluftsfläktar (badrum & kök), och på sommaren är ventilationen dålig.
Frågan är om det är någon risk med att skapa ett övertryck på sommaren ? alltså att forcera in friskluft via "värmespridarsystemet" ?

Hej Marka!  Jag tycker väl inte att du skall använda detta rörsystem till att blåsa in friskluft utifrån och in i huset. Då är det isf mkt bättre att du försöker att koppla om det på sommaren till att du får ett ännu bättre utsug från huset istället. För då får uppnår du samma effekt med mera friskluft in i huset via ventilerna samtidigt som du inte riskerar att få ett övertryck i huset, vilket ju inte är alls bra.
Jag använder mitt eget rörsystem på vår-sommar och tidig höst till att ha en förbättrad ventilation i källaren genom att sätta igen takventilerna (utblåsstosarna) i bostadsvåningen med en formad wellpappskiva för båda 2, och sen leder jag ut utblåsluften via en särskild ventil i gavelspetsen istället enligt bifogad bild. Sen på höstkanten så kopplar jag tillbaka ändslangen igen och öppnar upp utblåsstosarna i taket så att den kan fungera som vanligt med värmeförflyttning igen under uppvärmningsäsongen. Hoppas nu att du kan se den extra ventilen på sidan av gavelspetsen. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 17 juli 2010, 23:02:08 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad linde

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #24 skrivet: 02 november 2008, 16:55:57 »
Hej Raffen!

Mycket intressant lösning på värmeförflyttning, tack för alla tips! en fråga bara, jag har hört att man ska skicka kall luft istället på andra hållet för att inte det ska bildas snuts runt till lufts donen. Du har ju monterat dessa i vitmålade tak, hur ser det ut runt dem nu ?

 *vinkar*
//Linde

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #25 skrivet: 02 november 2008, 17:02:46 »
Hej Raffen!
Mycket intressant lösning på värmeförflyttning, tack för alla tips! en fråga bara, jag har hört att man ska skicka kall luft istället på andra hållet för att inte det ska bildas snuts runt till lufts donen. Du har ju monterat dessa i vitmålade tak, hur ser det ut runt dem nu ? *vinkar*
//Linde

Hej Linde!  Jaha du menar att man skulle suga luften uppifrån och blåsa ut den i källaren i mitt fall då alltså. Javisst kan man göra det, och jag har provat åt det hållet också, men jag fick ett sämre värmeutbyte med den luftriktningen uppe i bostadvåningen.
När det gäller mina utluftsdon och taket där de sitter så är bådadera faktiskt lika vita och snygga som när jag satte dit dem. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #26 skrivet: 21 januari 2011, 22:10:52 »
Hej Raffen *roflmao* Du är ju överallt :)


Undrar bara...dessa rör går ju upp genom vinden, är det inte kallt där så att värmen du tar nerifrån kyls av innan det blåser ut igen på övervåningen?
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #27 skrivet: 21 januari 2011, 23:43:48 »
Hej A-O!  Jo det är riktigt kallt och friskt däruppe på vinden på vintern givetvis eftersom jag har en rekorderlig kallvindsventilation, men rören och fläkten var och är ordentligt isolerade efter att bilderna togs naturligtvis. Jag tog nämligen bilderna på min anläggning innan jag satte dit isoleringen för att man då lättare skulle kunna se prylarna som jag satte dit.
En del har kanske missuppfattat det hela och tror att man kan köra en sådan här värmeförflyttning i oisolerade rör och det går naturligtvis inte alls, för dels skulle värmen försvinna till största delen på vägen genom rören och dels skulle det bara bli en massa kondens och fukt från rören där uppe på kallvinden. ;) :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 januari 2011, 00:42:00 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad A-O

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +1/-2
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #28 skrivet: 23 januari 2011, 18:44:01 »
Aha Thumbsup


då va det som jag trodde!
LL FD25-VABH Q-HEAT 620 december 2010
BVP CTC Ecoheat 8.3 + 220m oktober 2015

DalleHLM

  • Gäst
DalleHLM
SV: värmeförflyttare/ventilatione mellan våningar
« Svar #29 skrivet: 07 februari 2012, 07:47:30 »
Hej
Håller på att göra ngt liknande så att dina bilder va till fantastiskt hjälp .
Undrar bara hur isolerar man fläkten?

mvh
Dalle

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!