0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Trevligt med bilder och utförlig info. Snyggt Raffen!Jag kan informera om att jag installerade 100mm kanalerna och en fläkt mellan neder och övervåningen och precis som ni påpekade blir jag nu rejält irriterad på ljudet som denna anläggning skapar... Problemet som gjorde att jag gick vidare med dessa 100mm är att där jag skulle dra kanalen finns det inte mer plats för större diameter...Nu funderar jag på om det är lönt att investera i en fläkt med större kapacitet och tyristorstyra den till lägre varv för att få ner ljudet.Mvh Thomas
Hej Thomas! Om du har mer trångt åt ett håll och mindre trångt åt andra hållet mellan bjälkar eller liknande så kan du ju också använda dig av en rektangulär plåtkanal med en övergång sedan till ordinarie rör/slangmått, eller flexslang kanske som du då kan forma till lite efter behag om det är smalt om plats. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 23 september 2008, 09:47:30Hej Thomas! Om du har mer trångt åt ett håll och mindre trångt åt andra hållet mellan bjälkar eller liknande så kan du ju också använda dig av en rektangulär plåtkanal med en övergång sedan till ordinarie rör/slangmått, eller flexslang kanske som du då kan forma till lite efter behag om det är smalt om plats. Mvh Raffen.Hej Raffen.Jag har tänkt den tanken.Har du något tips på var man hittar en sån rektangulär kanal?Mvh Thomas
TjenaJag har själv funderingar på att bygga ett system som är väldigt likt ditt (ovärdeligt för en hemmapulare att få se ett exempel) förutom att detta rör sig om ett plan där jag vill få in mer värme till sovrum & arbetsrum från vardagsrummet där kaminen finns. Jag tänkte bygga något liknade men även med en friskluftanslutning med spjäll som stängs på vintern när systemet används för värmeflyttning och öppnas på sommaren för att öka på friskluften, vi har två frånluftsventiler (i klädkammare & hall) samt två frånluftsfläktar (badrum & kök), och på sommaren är ventilationen dålig.Frågan är om det är någon risk med att skapa ett övertryck på sommaren ? alltså att forcera in friskluft via "värmespridarsystemet" ?
Hej Raffen!Mycket intressant lösning på värmeförflyttning, tack för alla tips! en fråga bara, jag har hört att man ska skicka kall luft istället på andra hållet för att inte det ska bildas snuts runt till lufts donen. Du har ju monterat dessa i vitmålade tak, hur ser det ut runt dem nu ? //Linde