Hej,
Som nybliven husägare har en helt ny värld öppnat sig...
Vårt hus är ett en plans tegelhus med innerväggar av siporex (7 cm siporex och 5 cm skumplastisolering). Gjuten platta med golvärme (som kanske inte håller för evigt), frågan är hur mycket isolering som finns i plattan eftersom huset är byggt -64. Jag kommer att till hösten inreda vinden och då isolera taket med 15 cm lösullsisolering. Tror inte att jag kommer att spika på takstolarna för att må in mer isolering, för att jag inte vill förlora takhöjd (takets lutning är väl 27 grader).
Uppvärmningen är en elpanna från -84 (EGOR Complet 15) och vår elförbrukning ligger på 21600 för vårt första år. Vi har en Contura från -84 som vi myseldar i under vinterhalvåret, den värme gott så länge man eldar i den men det finns nog inte många gram täljsten i den....
Vi har inget pannrum som skulle kunna rymma en pelletspanna (eller rättare sagt dess förråd...). Elpannan står i "hjärtat" som är gjutet i betong och dess utrymme är begränsat...
Far tycker att jag ska klämma in en accumulatortank om 750 liter i tvättstugan med
solfångare på taket för att få tappvattnet under april - oktober (vi bor i Falkenberg) som han har gjort. Köra på pannan tills den rasar ihop fullständigt innan jag byter.
En polare (som installerar VVS-Värme etc) menar att jag bör slänga ut elpannan och ersätta den med en
frånluftsvärmepump. Jag skulle då få billig värme och ventilation, nu när jag ändå ska upp och röja på vinden...
Själv har jag funderat på en luft/vatten pump i kombination med solfångare.
Men vad tror ni, jag har märkt att det finns en otroligt mycket kompetens på det här forumet så det känns som det är här man skall ställa frågan...
mvh
Johan