0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för ett snabbt svar!Det låter bra, återkommer om ett par veckor när jag blivit med pump :-)
Hejsan.Som sagt, ny på forumet och nybliven villa ägare. Villan är från 1930 och på 150 kvadrat, med timmerstomme, direkt el och gamla fönster (lösa innerfönster) på vån1 och lite nyare öppningsbara 2 glasfönster på vån2. Ingen mekanisk ventilation finns, det är självdrag mao. Tidigare elförbrukning låg strax över 20000Kwh om jag inte minns fel, då dom som bodde där inte kunde elda alls pga brandrisk (syrgas)Vidare står det en järnspis i köket (nyskick) som jag har för avsikt att trivsel elda i på vintern. Det står även en braskamin av större storlek på vån 2 som kommer att få göra rätt för sig. Den värmer även salen på våning 1 via ett rörsystem. Se bruna markeringar för spis, kamin och utlopp i salen.Nu till frågan... Vad tror ni om att slänga in en "Sverigepumpen E9-SPF 0,8-5,0" vid rödmarkeringen? Räcker den för att hålla hyffsad temp när man är på jobbet? Anta att det blir några brasor morgon och kväll på båda våningarna.Just det, jag bor i Östersund
Update: pumpen är nu installerad och en energimätare lika så! studs Placeringen blev en annan än vad jag sa först (inte i köket alltså). Det blev enligt bilden i "kammarn", med blås mot kök och salen. Passade perfekt där mellan 2 fönster. Något som slog mig var hur tyst dessa pumpar är, kylskåpet låter ju mer! Lär väl brumma lite mer när den får jobba lite, men det verkar oerhört lovande! Ställde den på "heat" och fläkten på "auto" och 19 grader till att börja med, lär väl säkert få gå upp ett par grader när det blir kallare...ps. Slår ni av era pumpar varma dagar eller låter ni alltid fläkten vara på? Känns inte som det skulle vara lönt att slå av, tror den drog 70w när jag kollade...Citat från: Glock18 skrivet 24 juli 2008, 10:40:40
Det blir spännande kommande vinter då vi i våras även bytt fönster på nedervåningen. Vi gick mot strömmen och installerade argonfyllda (2 glas) "PVC fönster". 11 fönster för under 30k, med U-Värde hela fönsterkonstruktion 1,3.Det känns som det var tur att Stekarn från Mockfjärds "inte hade tid" att komma innan jag fick upp ögonen för dessa... Lär ju ha sparat 70k ca...