0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Håller med angående datorfläktarna, alldeles för lågt flöde. Själv kör jag med en 12V trumfläkt som dels är termostatstyrd och dels är varvtalsstyrd med hjälp av hemmabyggd PWM-teknik.
Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 graderinnan den skickades tillbaka.
Citat från: XRV Freddan skrivet 26 juli 2008, 00:33:19Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 graderinnan den skickades tillbaka. Du ska inte ta luften från grunden, gör du det så missar du hela poängen med luft sol fångaren, nämligen att torka luften. Det enda som händer är att du ökar tempen men fukten är kvar (fukt % minskar visserligen). När luften kallnar igen är du tillbaks på samma fukt halt igen.Eller du kanske har någon ny infallsvinkel som jag inte kan än?
Citat från: TomasM skrivet 22 september 2008, 13:43:34Citat från: XRV Freddan skrivet 26 juli 2008, 00:33:19Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 graderinnan den skickades tillbaka. Du ska inte ta luften från grunden, gör du det så missar du hela poängen med luft sol fångaren, nämligen att torka luften. Det enda som händer är att du ökar tempen men fukten är kvar (fukt % minskar visserligen). När luften kallnar igen är du tillbaks på samma fukt halt igen.Eller du kanske har någon ny infallsvinkel som jag inte kan än?Hej TomasM! Varifrån skulle han annars ta luften ifrån menar du?? Tar han luften utifrån och trycker in i grunden så får han ju ett övertryck i grunden vilket verkligen skulle öka risken för fuktskador i grunden ju. Så jag hävdar att Fredrik gör helt rätt som suger ut luften från grunden, värmer upp den och släpper in den igen. På det sättet så får han ju inget övertryck i grunden ju. Eller vilken infallsvinkel eller lösning har du själv på detta TomasM??Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 22 september 2008, 15:04:58Citat från: TomasM skrivet 22 september 2008, 13:43:34Citat från: XRV Freddan skrivet 26 juli 2008, 00:33:19Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 graderinnan den skickades tillbaka. Du ska inte ta luften från grunden, gör du det så missar du hela poängen med luft sol fångaren, nämligen att torka luften. Det enda som händer är att du ökar tempen men fukten är kvar (fukt % minskar visserligen). När luften kallnar igen är du tillbaks på samma fukt halt igen.Eller du kanske har någon ny infallsvinkel som jag inte kan än?Hej TomasM! Varifrån skulle han annars ta luften ifrån menar du?? Tar han luften utifrån och trycker in i grunden så får han ju ett övertryck i grunden vilket verkligen skulle öka risken för fuktskador i grunden ju. Så jag hävdar att Fredrik gör helt rätt som suger ut luften från grunden, värmer upp den och släpper in den igen. På det sättet så får han ju inget övertryck i grunden ju. Eller vilken infallsvinkel eller lösning har du själv på detta TomasM??Mvh Raffen.Jag menar att man måste ventilera ut övertrycket och med det fukten för att sedan blåsa in luft med mindre fukt i. När man blåser in varmare luft så kan ju den ta till sig en högre fukt % än den kallare luften i grunden. Om man sedan ventilerar ut den luften och ersätter med ny uppvärmd luft som i sin tur kan ta åt sig mer fukt så torkar grunden så småningom.
Jag tror du, Raffen, har missuppfattat TomasM!Luften från grunden borde ventileras ut i det fria inte tillbaka till luftsolfångaren.Det bör vara något större flöde på avluften än tilluften.I detta fall värms uteluften i luftsolfångaren och för in i grunden, den fuktiga luften i grunden förs ut i det fria.Detta borde vara bättre eftersom luften i grunden väldigt sällan mer torr än uteluften.