0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nä jag har också uppfattat det så! Alltså att luften cirkulerar mellan grund och luftsolfångaren (Alternativet är ju att han har 2 tilluftsfläktar, men så är det nog inte).Varför tror du att det är bättre att värma upp luften från grunden än uteluften? Visst den är lite varmare ibland men nästan alltid fuktigare...
Citat från: seekn_destroy skrivet 23 september 2008, 12:02:32Nä jag har också uppfattat det så! Alltså att luften cirkulerar mellan grund och luftsolfångaren (Alternativet är ju att han har 2 tilluftsfläktar, men så är det nog inte).Varför tror du att det är bättre att värma upp luften från grunden än uteluften? Visst den är lite varmare ibland men nästan alltid fuktigare... Hej Seekn_destroy! Jo i huvudsak för att han inte skall riskera att få ett övertryck i grunden, viket skulle vara väldigt olyckligt ju och ge en omvänd negativ effekt för ev fuktskador. Luften får ju också en klart lägre fuktighetsgrad vid uppvärmningen som kommer grunden till del ju. Det var därför som jag nämde också om hur man bör använda luftsolfångaren även i vanliga bostadutrymmen i ett tidigare inlägg. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 23 september 2008, 12:11:32Citat från: seekn_destroy skrivet 23 september 2008, 12:02:32Nä jag har också uppfattat det så! Alltså att luften cirkulerar mellan grund och luftsolfångaren (Alternativet är ju att han har 2 tilluftsfläktar, men så är det nog inte).Varför tror du att det är bättre att värma upp luften från grunden än uteluften? Visst den är lite varmare ibland men nästan alltid fuktigare... Hej Seekn_destroy! Jo i huvudsak för att han inte skall riskera att få ett övertryck i grunden, viket skulle vara väldigt olyckligt ju och ge en omvänd negativ effekt för ev fuktskador. Luften får ju också en klart lägre fuktighetsgrad vid uppvärmningen som kommer grunden till del ju. Det var därför som jag nämde också om hur man bör använda luftsolfångaren även i vanliga bostadutrymmen i ett tidigare inlägg. Mvh Raffen. Jag uppfattar det som om du missförstått funktionen hos luft solfångaren. (Rätta mig om jag har fel ) Både Seekochdestrojj och messer har samma uppfattning om solfångarens funktion som jag. Om man ska köra sol luft fångare till en sommarstuga t.ex. så är tanken att man på vintern när temperaturen är låg (och följdaktligen lågt fukt innehåll) så värmer man uteluften och på så sätt minskar på relativa fukt %. Om man då samtidigt trycker ut den kalla luften (med högt relativt fukt %) genom öppna ventiler och ersätter den med den (relativt) torrare luften från solfångaren så kommer stugan att torka upp när fuktigheten i stugan försöker jämna upp sig med fuktigheten i den inkommande luften.Skulle man ta luften innifrån stugan och värma den i solfångaren och sen skicka tillbaks den in till stugan så kommer visserligen den relativa fukt % att minska men den faktiska mängden vatten inne i stugan kommer inte att ändra. Det resulterar i att när tempen sjunker (på natten, molniga dagar) så kommer fukt % att vara lika som när man började. Tillbaks till ruta ett så att säga.
@RaffenAha, ok, då är jag med.Men du håller väl med att om man cirkulerar samma luft i solfångaren hela tiden så kommer inte luften att torka..? (Eller vad jag menar är att vattenmängden i liter kommer inte att minska)
Citat från: TomasM skrivet 25 september 2008, 15:30:43@RaffenAha, ok, då är jag med.Men du håller väl med att om man cirkulerar samma luft i solfångaren hela tiden så kommer inte luften att torka..? (Eller vad jag menar är att vattenmängden i liter kommer inte att minska) Hej TomasM! Jodå jag håller med dig om detta alltså Men man får väl förutsätta då kanske, eller ivf så gjorde jag det, dvs att man samtidigt har någon form av ventilation i grunden också som då kan hjälpa till att få ned luftfuktigheten i grunden samtidigt som man värmer upp luften med luftsolfångaren, då borde det ju kunna finnas en viss potential till att kunna få ned fuktigheten till en acceptabel nivå tycker jag. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 25 september 2008, 19:27:28Citat från: TomasM skrivet 25 september 2008, 15:30:43@RaffenAha, ok, då är jag med.Men du håller väl med att om man cirkulerar samma luft i solfångaren hela tiden så kommer inte luften att torka..? (Eller vad jag menar är att vattenmängden i liter kommer inte att minska) Hej TomasM! Jodå jag håller med dig om detta alltså Men man får väl förutsätta då kanske, eller ivf så gjorde jag det, dvs att man samtidigt har någon form av ventilation i grunden också som då kan hjälpa till att få ned luftfuktigheten i grunden samtidigt som man värmer upp luften med luftsolfångaren, då borde det ju kunna finnas en viss potential till att kunna få ned fuktigheten till en acceptabel nivå tycker jag. Mvh Raffen.Var det så att Freddan har nånsorts tilläggs ventilation i sin krypgrund? I så fall ber jag om ursäkt för mitt intrång i tråden.