Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.  (läst 19041 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #15 skrivet: 23 september 2008, 12:02:32 »
Nä jag har också uppfattat det så! Alltså att luften cirkulerar mellan grund och luftsolfångaren (Alternativet är ju att han har 2 tilluftsfläktar, men så är det nog inte).

Varför tror du att det är bättre att värma upp luften från grunden än uteluften? Visst den är lite varmare ibland men nästan alltid fuktigare...

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #16 skrivet: 23 september 2008, 12:11:32 »
Nä jag har också uppfattat det så! Alltså att luften cirkulerar mellan grund och luftsolfångaren (Alternativet är ju att han har 2 tilluftsfläktar, men så är det nog inte).
Varför tror du att det är bättre att värma upp luften från grunden än uteluften? Visst den är lite varmare ibland men nästan alltid fuktigare...

Hej Seekn_destroy!  Jo i huvudsak för att han inte skall riskera att få ett övertryck i grunden, viket skulle vara väldigt olyckligt ju och ge en omvänd negativ effekt för ev fuktskador. Luften får ju också en klart lägre fuktighetsgrad vid uppvärmningen som kommer grunden till del ju. Det var därför som jag nämde också om hur man bör använda luftsolfångaren även i vanliga bostadutrymmen i ett tidigare inlägg. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar så gott det går
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #17 skrivet: 23 september 2008, 12:15:24 »
Hej

Om han suger luften från grunden och värmer den i luftsolfångaren och sen blåser tillbaka den in under grunden så har han enbart höjt temperaturen.
Denna temperaturhöjning medför att relativ luftfuktighet i luften i grunden sjunker vilket i sin tur innebär att markfukt i grunden kan lättare kan tas upp av den uppvärmda luften och rf stiger sakta.
I ett slutet rum med tillgång till vatten kommer om temperaturen är stabil luftfuktigheten att stiga tills 100% rf uppnåtts.
Problemet blir när temperaturen sjunker då kommer vattnet i luften att kondensera.

Han skulle kunna ta ett sån där flexibel ventilatinsrör och låta det gå i en slinga i grunden och bara cirkulera luften i röret så skulle det bli ungefär samma funktion d.v.s han tillför värme.

Jag hoppas han har någon form av ventilation i grunden för annar kommer rf att närma sig 100%.

MVH
Messer


Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #18 skrivet: 23 september 2008, 12:43:23 »
Hjälpte en kompis med krypgrund, kåken stod på bergknalle och i sprickorna trycktes fukt/regnvatten upp, Alltså i princip omöjligt att torka ur genom att naturen matar på fukt hela tiden. Våra åtgärder blev: 1-rev ut all bråte o gjorde rent. 2-sen singlade vi hela krypgrunden (kappilärbrytande). 3- Sen på med utlagd lös 100mm dränslang som gick i slinga ovanpå singlet där ena enden pluggades ( den suger då luft genom alla små dränhål-används i vissa sammanhang omvänt att skjuta in varmluft för att värma upp grunden). 4 Ovanpå detta las plastfolie ut om lott och fick gå fram mot grundmuren. 5 Sen kopplade vi sugande kanalfläkt till dränslangen med utlopp utanför huset i väderskyddad låda. 6 Monterade sen reglerbara ventiler för att ventilera grunden.

Fukthalten är nu nere under de kritiska gränserna.

Med en solpanel utanför skulle jag värma upp utomhusluft som förs in men samtidigt skulle jag lägga ut dränslang med plastfolie ovanpå+sugande kanalfläkt nere i krypgrunden, så i detta fall då 2st fläktar med samma omsättning av luft 1 för matning in varm luft samt 1 sugande fuktig luft ut samt ha några reglerbara ventiler i husgrunden. här bör folien lsluta c:a 10-20 cm från grundmuren. Om naturlagarna stämmer bör då fukt m.m kondensera under plastfolien där då fukten sugs ut med hjälp av dränslangen samt att inkommande varm luft då torkar ut lite , och med reglerbara ventiler kan man då även styra lufttillförseln till krypgrunden beroende på årstider/väderlek.

Att enbart mata in varmluft med solpanel bör resultera in kraftiga rf-svängningar men lär inte torka ut så mycket, och är det smällvarmt kommer ju kondenseringen mot den kalla stengrunden att öka. Jag har själv stenkällare, öppnar jag fönstren på högsommaren så svettas betongolvet = varm fuktig luft utifrån kondenserar mot det kalla källargolvet.
« Senast ändrad: 23 september 2008, 12:45:58 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad TomasM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #19 skrivet: 24 september 2008, 13:51:07 »
Nä jag har också uppfattat det så! Alltså att luften cirkulerar mellan grund och luftsolfångaren (Alternativet är ju att han har 2 tilluftsfläktar, men så är det nog inte).
Varför tror du att det är bättre att värma upp luften från grunden än uteluften? Visst den är lite varmare ibland men nästan alltid fuktigare...

Hej Seekn_destroy!  Jo i huvudsak för att han inte skall riskera att få ett övertryck i grunden, viket skulle vara väldigt olyckligt ju och ge en omvänd negativ effekt för ev fuktskador. Luften får ju också en klart lägre fuktighetsgrad vid uppvärmningen som kommer grunden till del ju. Det var därför som jag nämde också om hur man bör använda luftsolfångaren även i vanliga bostadutrymmen i ett tidigare inlägg. :)

Mvh Raffen.

Jag uppfattar det som om du missförstått funktionen hos luft solfångaren. (Rätta mig om jag har fel  :)) Både Seekochdestrojj och messer har samma uppfattning om solfångarens funktion som jag. Om man ska köra sol luft fångare till en sommarstuga t.ex. så är tanken att man på vintern när temperaturen är låg (och följdaktligen lågt fukt innehåll) så värmer man uteluften och på så sätt minskar på relativa fukt %. Om man då samtidigt trycker ut den kalla luften (med högt relativt fukt %) genom öppna ventiler och ersätter den med den (relativt) torrare luften från solfångaren så kommer stugan att torka upp när fuktigheten i stugan försöker jämna upp sig med fuktigheten i den inkommande luften.

Skulle man ta luften innifrån stugan och värma den i solfångaren och sen skicka tillbaks den in till stugan så kommer visserligen den relativa fukt % att minska men den faktiska mängden vatten inne i stugan kommer inte att ändra. Det resulterar i att när tempen sjunker (på natten, molniga dagar) så kommer fukt % att vara lika som när man började. Tillbaks till ruta ett så att säga.
Rika Evo Aqua vattenmantlad pelletskamin, 13 kvadrat Lesol hembyggda solfångare, 950l dalatank med 3 slingor, vattenburen golvvärme med Wirsbo push 22A. 2 ton Nunnauuni Wilma 6 täljstens kamin. 139 kvadrat, 1 plan, nybygge.

Utloggad T2T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #20 skrivet: 24 september 2008, 22:11:22 »
De luftsolvarmere jeg har tittet på har alle tatt luft fra utsiden og kjørt denne inn i bygget som skal varmes.

Litt pussig at det er så stille rundt luftsolvarmere, er det ikke?

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #21 skrivet: 25 september 2008, 09:53:20 »
Nä jag har också uppfattat det så! Alltså att luften cirkulerar mellan grund och luftsolfångaren (Alternativet är ju att han har 2 tilluftsfläktar, men så är det nog inte).
Varför tror du att det är bättre att värma upp luften från grunden än uteluften? Visst den är lite varmare ibland men nästan alltid fuktigare...
Hej Seekn_destroy!  Jo i huvudsak för att han inte skall riskera att få ett övertryck i grunden, viket skulle vara väldigt olyckligt ju och ge en omvänd negativ effekt för ev fuktskador. Luften får ju också en klart lägre fuktighetsgrad vid uppvärmningen som kommer grunden till del ju. Det var därför som jag nämde också om hur man bör använda luftsolfångaren även i vanliga bostadutrymmen i ett tidigare inlägg. :)
Mvh Raffen.
Jag uppfattar det som om du missförstått funktionen hos luft solfångaren. (Rätta mig om jag har fel  :)) Både Seekochdestrojj och messer har samma uppfattning om solfångarens funktion som jag. Om man ska köra sol luft fångare till en sommarstuga t.ex. så är tanken att man på vintern när temperaturen är låg (och följdaktligen lågt fukt innehåll) så värmer man uteluften och på så sätt minskar på relativa fukt %. Om man då samtidigt trycker ut den kalla luften (med högt relativt fukt %) genom öppna ventiler och ersätter den med den (relativt) torrare luften från solfångaren så kommer stugan att torka upp när fuktigheten i stugan försöker jämna upp sig med fuktigheten i den inkommande luften.
Skulle man ta luften innifrån stugan och värma den i solfångaren och sen skicka tillbaks den in till stugan så kommer visserligen den relativa fukt % att minska men den faktiska mängden vatten inne i stugan kommer inte att ändra. Det resulterar i att när tempen sjunker (på natten, molniga dagar) så kommer fukt % att vara lika som när man började. Tillbaks till ruta ett så att säga.

Hej TomasM!  Om jag har missförstått funktionen hos en luftsolfångare?? nej det tror jag inte du. De flesta luftsolfångare bygger väl såvitt jag känner till på principen att den tar (suger) luften utifrån och blåser in den i huset (då uppvärmd via luftsolfångaren), och det är just detta som jag inte riktigt tycker om med luftsolfångarnas nuvarande funktion, detta eftersom man då riskerar att få ett visst övertryck i huset som då kan vålla skador på sikt om man har lite otur.
Det var därför som jag föreslog i ett tidigare inlägg att det vore klart mkt bättre om man t.ex använde husets egna ev mekaniska frånluftsfläkt som då via husets utsugsventilation samtidigt då suger in ersättningsluften via luftsolfångaren isf.
Då får man ju en bättre och torrare miljö, samtidigt som man bibehåller det undertryck som ju är nödvändigt.
Alt annars för att undvika risken för att få ett övertryck är ju då annars att både suga och blåsa tillbaka husets egen luft ju.
Efter samma princip/er anser jag då enligt min uppfattning att luftsolfångaren bör användas när det gäller en ev krypgrund också givetsvis, detta för att då undvika att få ett övertryck och därmed förvärra ev kommande skador. Så ett alternativ när det gäller grunden skulle då isf kunna vara att man t.ex har luftsolfångaren på ena sidan av grunden (solsidan), och att man sedan via en termostatstyrd utsugsfläkt (som startar när solfångaren börjar värma luften) på den andra sidan av grunden. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TomasM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #22 skrivet: 25 september 2008, 15:30:43 »
@Raffen
Aha, ok, då är jag med.

Men du håller väl med att om man cirkulerar samma luft i solfångaren hela tiden så kommer inte luften att torka..? (Eller vad jag menar är att vattenmängden i liter kommer inte att minska)
 :)
Rika Evo Aqua vattenmantlad pelletskamin, 13 kvadrat Lesol hembyggda solfångare, 950l dalatank med 3 slingor, vattenburen golvvärme med Wirsbo push 22A. 2 ton Nunnauuni Wilma 6 täljstens kamin. 139 kvadrat, 1 plan, nybygge.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #23 skrivet: 25 september 2008, 19:27:28 »
@Raffen
Aha, ok, då är jag med.
Men du håller väl med att om man cirkulerar samma luft i solfångaren hela tiden så kommer inte luften att torka..? (Eller vad jag menar är att vattenmängden i liter kommer inte att minska)
 :)

Hej TomasM!  Jodå jag håller med dig om detta alltså :) Men man får väl förutsätta då kanske, eller ivf så gjorde jag det, dvs att man samtidigt har någon form av ventilation i grunden också som då kan hjälpa till att få ned luftfuktigheten i grunden samtidigt som man värmer upp luften med luftsolfångaren, då borde det ju kunna finnas en viss potential till att kunna få ned fuktigheten till en acceptabel nivå tycker jag. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad TomasM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #24 skrivet: 26 september 2008, 10:27:50 »
@Raffen
Aha, ok, då är jag med.
Men du håller väl med att om man cirkulerar samma luft i solfångaren hela tiden så kommer inte luften att torka..? (Eller vad jag menar är att vattenmängden i liter kommer inte att minska)
 :)

Hej TomasM!  Jodå jag håller med dig om detta alltså :) Men man får väl förutsätta då kanske, eller ivf så gjorde jag det, dvs att man samtidigt har någon form av ventilation i grunden också som då kan hjälpa till att få ned luftfuktigheten i grunden samtidigt som man värmer upp luften med luftsolfångaren, då borde det ju kunna finnas en viss potential till att kunna få ned fuktigheten till en acceptabel nivå tycker jag. :)

Mvh Raffen.

Var det så att Freddan har nånsorts tilläggs ventilation i sin krypgrund? I så fall ber jag om ursäkt för mitt intrång i tråden. :)
Rika Evo Aqua vattenmantlad pelletskamin, 13 kvadrat Lesol hembyggda solfångare, 950l dalatank med 3 slingor, vattenburen golvvärme med Wirsbo push 22A. 2 ton Nunnauuni Wilma 6 täljstens kamin. 139 kvadrat, 1 plan, nybygge.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #25 skrivet: 26 september 2008, 10:45:08 »
@Raffen
Aha, ok, då är jag med.
Men du håller väl med att om man cirkulerar samma luft i solfångaren hela tiden så kommer inte luften att torka..? (Eller vad jag menar är att vattenmängden i liter kommer inte att minska)
 :)
Hej TomasM!  Jodå jag håller med dig om detta alltså :) Men man får väl förutsätta då kanske, eller ivf så gjorde jag det, dvs att man samtidigt har någon form av ventilation i grunden också som då kan hjälpa till att få ned luftfuktigheten i grunden samtidigt som man värmer upp luften med luftsolfångaren, då borde det ju kunna finnas en viss potential till att kunna få ned fuktigheten till en acceptabel nivå tycker jag. :)
Mvh Raffen.
Var det så att Freddan har nånsorts tilläggs ventilation i sin krypgrund? I så fall ber jag om ursäkt för mitt intrång i tråden. :)

Hej TomasM!  Ingen fara vet du Tomas, här behöver man absolut inte be om ursäkt för att man har synpunkter, för det har man ju all rätt att ha på detta forum. Jag har själv ingen aning om huruvida Freddan har någon extraventilation i grunden eller inte, utan jag bara utgick från det faktiskt. :) 
Detta lite speciella problem med luftsolfångare som riskerar att skapa ett övertryck och därmed fuktskador i de olika utrymmen som de är tänkta att värma upp har ju diskuterats i en del andra länkar tidigare, bl.a i den här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10171.msg96099#msg96099

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 27 september 2008, 19:47:45 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #26 skrivet: 29 september 2008, 00:26:35 »
Jag har varit lite frånvarande ett tag pga av olika saker. Skall ta och svara i morgon mer ordentligt och uppdatera med senaste info min luftsolfångare och krypgrund.

Veckan efter att den mer eller mindre blev klar så försvann solen permanent och ersattes av
västkustens gamla vanliga skitväder.

Jag nyttjade då lite kärnkraft istället. Dvs jag startade en kondensavfuktare jag redan hade
där nere ;D

Fungerar toppen  Thumbsup

Mer under veckan...
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #27 skrivet: 30 september 2008, 00:05:56 »
Jag har i min krypgrund
1 st kondensavfuktare
1 st fläkt med utdragna spirorör för att kunna ha forcerad ventilation
1 st lager av plastfilm som fuktspärr
1 st lager av liggunderlagsmaterial som lite extra isolering och fuktspärr.

Genom att höja temperaturen var tanken att sänka Rh vissa dagar under sommaren.
Genom att höja tempreaturen även ge kondensavfuktaren en bättre miljö att jobba i.
Genom bygget lära mig mer om luftsolfångare.

Luften cirkulerades enbart ut och värmdes upp och skickades in igen med en högre temp.
Samma princip som den däringa trygghetsvakten eller vad den nu heter.
Eventuell luftomsättning sker med den forcerade ventilationen.

Luftsolfångaren fungerade mycket bra vid direkt solsken men den skall nu användas till att
eventuellt värma den där barnpoolen som frugan köpte vid årets sommarrea.

Jag fick inte in tillräckligt mycket data för att kunna säga att Rh sjönk innan regnet föll över västsverige och Rh närmade sig 100% under mycket fuktiga dagar. Jag startade då istället kondensavfuktaren och fick ned Rh till 60% efter några timmar.
Den är nu avstängd igen då kryprunden är varmare än luften ute och Rh naturligt är lågt.


Luftsolfångaren däremot behöver uppdateras på följande punkter:
Den billiga tätningen med fönsterlist mellan trä och plastglas måste förbättras genom att lägga ett jämnt tryck uppe på.
Görs genom L-profil av Aluminium.
Plastglaset från den billiga byggfirman är mycket skört, går lätt sönder och har slått sig ganska mycket.
Kanalplast behövs nog inte men lite mer kvalite i den korrugerade plasten är att föredra.
Vikten ... den blev väldigt tung och otymplig.

Nu är solen borta för detta året och andra ideer skall utforskas  ;)
Kanske rent av en riktig solanläggning.........vem vet

MVH/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad johanhartin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #28 skrivet: 13 november 2008, 14:36:59 »
Kommentarer till Raffen m.fl.

Övertryck i grunden är precis som Raffen säger inte bra. Då kan grundens relativt fuktiga luft leta sig in i huset, in i väggar o.s.v.

Att bara höja temperaturen i krypgrunden m.h.a. luftsolvärmare genom att cirkulera krypgrundens luft kan vara vanskligt. Den relativa luftfuktigheten sjunker vilket är bra på kort sikt. Den absoluta luftfuktigheten är oförändrad. Men eftersom varmare luft tar åt sig fukt bättre än kall kommer den absoluta fukthalten att stiga! Fukt tas upp från marken etc. Hade värmen hållits konstant hade detta inte varit ett problem (som Trygghetsvakten) men när solen går ner kommer luftsolvärmaren stanna och med sjunkande temp. kommer luften att få högre rel. fuktighet än när värmaren startade på morgonen!

Därför är det bäst att ta in uteluft (hög rel. fukt. men låg abs. fukt.) värma den, vilket ger lägre rel. fukt. men samma abs. fukthalt och då få en torrare luft vilket gör att soliga dagar torkar ur grunden något.

Nu återstår bara problemet med övertryck men det borde väl kunna ventileras ut?

Själv är jag lite sugen på Solkungens lösning med vakuumsolfångare till luft men precis som många andra har jag för lite erfarenhet av hur illa ett litet övertryck i huset verkligen är.
/J

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #29 skrivet: 14 november 2008, 11:48:33 »
Intressant sträng!
Kondensavfuktaren fungerade bra tycks det.
Kall yta som ger hög relativ fuktighet i apparaten och fuktutfällning alltså.
Kanske kan man cirkulera vatten från energibrunnen och låta kondens samlas på ledningen och eventuellt dräneras bort. Kanske i kombination med en frånluftsfläkt i ett rör som tvingar in kryprumsluften till ledningen. Luft som kommer in skall då vara torr och varm, dvs kall luft som uppvärmts i lådan!
En "uppfinning" som jag nu förstår bättre är att förse ventilationshålen med en ledning som grävs ner några meter. Effektiv avkylning av varm ventilationsluft sänker vatteninnehållet sommartid! Vintertid blir intagsluften något varmare, men då är det väl mindre problem med relativ fuktighet?
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 670
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!