0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rickard får räkna på det men en bergvärmeinstallation har ju lägre driftskostnad än en luft/vatten. Så bergvärmen kan ju få kosta lite mer eftersom du tjänar mer på den i långa loppet...
Men den dagen reinvesteringen skall göras så har man redan borrhålet färdigt, så borrhålet kan du ju inte räkna ska ha betalat sig på lika kort tid som pumpen.Och sedan har jag fått uppfattningen att livslängden i regel är kortare på en luft/vatten än en jord/berg/sjö värmepump, men där får ni gärna rätta mig om jag har fel.
110 kkr för en EcoAir + EcoEl är lite dyrt.Hur mycket ved eldar du upp per år?Vill du kunna spetsa med vedeldning även i framtiden?
Om du har plats så gör som jag, behåll vedpanna med tankar och så kopplar du in VP:n med ventiler så kan du lätt växla mellan VP eller Ved...och så införskaffar du en liten växelriktare så kan du driva cirk-pumparna med ett bilbatteri vid eventuellt långvarigt elavbrott
Citat från: heddan skrivet 15 juli 2008, 20:02:17Om du har plats så gör som jag, behåll vedpanna med tankar och så kopplar du in VP:n med ventiler så kan du lätt växla mellan VP eller Ved...och så införskaffar du en liten växelriktare så kan du driva cirk-pumparna med ett bilbatteri vid eventuellt långvarigt elavbrottJamän, jag har oförskämt gott om plats Vad tror du om en Nibe Fighter 2005 på 14 kW, den är ju bättre begagnad och vansinnigt stor, men med ett så stort hus så kan det nog löna sig i alla fall, särskilt som vi snålat otroooligt mycket för att komma ner i 20000 kWh/år (vi luktar lite min fru och jag...) ??
Tack för alla tips tipps men ... jisses vad mycket grejjer det finns. Just nu lutar vi nästan åt att kasta ut alltihopa och ta en varmvattenberedare till tappvattnet och värma resten med luft/luft. Är det en bra ide?Eller kanske flytta till ett hus där det fins fungerande värme /profca