Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: köpa demobil. Skick?  (läst 10960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
köpa demobil. Skick?
« skrivet: 12 juli 2008, 02:04:37 »
--------------------------------------------------------------------------------

Funderar på att köpa en Skoda scout tdi -08 som gått som demobil.
Svärgubben har lånat hem den över helgen, så det blir nogrann inspektion.
Frågan är ju då hur hårt en demobil har gått?
Även fast bilmodellen inte inbjuder till bus så lär det inte vara några lugna och snälla 500mil?
Prismässigt så blir det väldigt fördelaktigt för bara 500mil.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #1 skrivet: 12 juli 2008, 08:17:18 »
--------------------------------------------------------------------------------

Funderar på att köpa en Skoda scout tdi -08 som gått som demobil.
Svärgubben har lånat hem den över helgen, så det blir nogrann inspektion.
Frågan är ju då hur hårt en demobil har gått?
Även fast bilmodellen inte inbjuder till bus så lär det inte vara några lugna och snälla 500mil?
Prismässigt så blir det väldigt fördelaktigt för bara 500mil.

Tycker att du ska passa dig och låta mig få köpa den istället... *vinkar*

Man kan ju aldrig vara säker på hur en bil är körd, men 500 mil är ju inte mycket och nån form av nybilsgaranti finns väl. Det jag skulle kräva säljaren på är att kolla hjulinställningarna ifall den varit in i trottoarkanter i alla fall så att däcken inte slits i onödan.

Är priset "rätt" skulle jag inte tveka. Det är en riktigt fin modell iaf.

Mvh Thomas

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #2 skrivet: 12 juli 2008, 09:32:41 »
Är priset så bra?

Normalt finns en prutmån på 7-10% på en ny bil utan inbyte.

Enda sättet att få reda på om priset verkligen är så bra är att just fråga på renpriset utan inbyte och sedan ta de 10% i rabatt du kan få på en helt ny bil och jämföra.

Ofta men självklart inte alltid kan det vara bättre att ta den helt nya, åldern är självklart av betydelse också eftersom ett halvår (om den är ett halvår) mindre garanti och vagnskadegaranti på en demobil + däckslitaget skall göra att den är ytterligare 5-6000:- billigare.

Denna bil bör alltså vara minst 31000:- billigare än listpriset för att betecknas som ett bra demopris.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #3 skrivet: 15 juli 2008, 11:07:52 »
Listpriset på en scout diesel är 262'.
Den hade ingen extrautrustning vad jag kunde se (udda för en demobil?).
Bilen har gått ca 560 mil men såg ut som ny i mina ögon, däcken såg knappt använda ut.
Men tyvärr enligt mig sÃ¥ var bilen röd  :( .
En vanlig rödfärg är lite mera jobb att hålla efter, eftersom den brukar vilja oxidera och bli mera rosa än röd.
Men jag tycker absolut inte att det är fult så det är nu mer en fråga om pris, berörd försäljare hade semester nu så jag får vänta ett tag och se om det är värt det.

Om man nu ska snacka pengar så är anledningen till bilbytet att vi(min sambo) får en del pengar i augusti som gör att vi kan köpa bilen kontant.
Problemet är dock att vi idag har en passat-01 som vi har mycket lån på, vi har nog lika mycket lån på bilen som den är värd.
Hur lyckas man med detta, jo man kör 4000mil per år med bilen och dess värde sjunker som en gråsten.
SÃ¥ vi skulle  vilja bli av med den i samma veva, sÃ¥ vi fÃ¥r väl hoppas pÃ¥ att de bjuder tillräckligt för den annars fÃ¥r vi väl betala en slant imellan för att bli fri den...   :-\
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #4 skrivet: 15 juli 2008, 15:54:36 »
Ju mer jag tänker på det ju mer retar jag mig på den röda färgen, det kanske inte är så kul att lägga ner så mycket pengar på en bil som man aldrig kommer att vara nöjd med?

För 230' så får jag ju också en ny octavia kombi 1,9tdi 4x4 elegance med hyffsad utrustning och metallicfärg som dessutom drar 0,59 blandad ist för 0,64(scout) + att den är några hundringar billigare i skatt.
Men den är någon krona i mån dyrare i försäkring också.

Tål att tänkas på.... ska avvakta och få priset på demobilen först, det blir ju inte förens i augusti endå.
Kan ju tillägga att målet med bytet när vi ändå har lite pengar är att vara skuldfria på en bil med hyffsat låga driftskostnader.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #5 skrivet: 16 juli 2008, 12:13:51 »
Bilköp är väl som att köpa en dator, det är aldrig lönsamt. Men man måste ju ha bådadera så någon gång måste man ju kasta ut pengarna. Det bästa vore om man visste när den gamla bilen skulle börja rackla allt för mycket, så man kunde sälja den innan.

Köper du en ny snål diesel så är skatten marginellt högre jämfört med motsvarande bensinare...Då drar dieseln 2-4dl mindre per mil. Du behöver inte köra så många hundra mil per för år för att tjäna den något högre skatten.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #6 skrivet: 16 juli 2008, 14:53:34 »
Sällan att bilköp blir en bra affär tyvär,bara ett stensäkert sätt att bli av med en kvarts miljon på några år.
Diesel en krona mer per liter och dyrare skatt!
Jag skulle nöja mej med att betala av den nuvarande bilen först och avvakta lite med bilköpet.Men jag är ju över femtio så man har väl inte samma sug efter en alldeles ny bil längre.

Som sagt så kommer bilen att gå nästan 4000mil per år så bilkostnaden för bensin/diesel, skatt och försäkring är följande:

Passat(nu): 64960KR + service och rep/Ã¥r
Scout:  45606KR + service/Ã¥r
(octavia 4x4 1,9tdi  43704KR + service /Ã¥r)

Båda skoderna får ett tillägg på ett par hundringar/mån när vagnskadan går ut, men som du ser så är det STOR skillnad på att åka diesel.
Skrämmande dyrt när man börjar räkna... och då har man ju en bil till också.....suck.

Sedan så har vi ju detta med reparationer också, det har börjat dragit iväg med passaten det senaste året med lite ditt och datt, den har ju gått över 20 000mil nu så det lär väl bara fortsätta komma.
« Senast ändrad: 16 juli 2008, 15:01:52 av puttrik »
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad phoenix

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #7 skrivet: 16 juli 2008, 19:27:46 »
Så som jag ser det så är det bra med ett lån på bilen, amorteringen och räntan motsvarar i många fall den faktiska värdeminskningen.
När man sen har en lön som befogar en dyrare bil, först då byter man upp sig.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #8 skrivet: 16 juli 2008, 22:04:06 »
<T-Bird>Prius är väl till att börja med en Elhybrid? Men visst, den är bränslesnål.
Den verkar motsvara Golf Variant i både storlek och bränsletörst. Men en Golf Variant med diesel-snurra verkar kosta ungefär 50.000:- mindre i inköp.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #9 skrivet: 16 juli 2008, 23:19:04 »
Du behöver nog inte oro dig för att en demobil har gÃ¥tt hÃ¥rt. Jag har pinat mÃ¥nga bilar genom Ã¥ren och aldrig rÃ¥kat ut för nÃ¥got motorfel. Har även försökt knäcka nÃ¥gra som skulle skrotas och totalt misslyckats, det har slutat med att man kan köra bilen till skroten huvuddunk. Om du kör den hÃ¥rt sÃ¥ är det nog över 30000 mil det kan hända nÃ¥got  och dÃ¥ har du säkert redan byttbil. Sen är det sÃ¥ att dieslarna är inte särskilt varvilliga heller ska man köra fort är det bättre att utnytja vridet och växla tidigt. Det som brukar ta knäcken är om motorn gÃ¥r i kok nÃ¥n gÃ¥ng dÃ¥ gÃ¥r antingen topplockspackingen eller sÃ¥ blir den skev. med tiden
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #10 skrivet: 16 juli 2008, 23:28:16 »
Ngt som få vet om är att den Svenska dieseln faktiskt har lägre energiinnehåll än eurodieseln så förbrukningen blir aldrig enligt deklaration.
Räkna med 0,5-1dl extra per mil med svenk diesel i tanken.

För er som inte tror mig kan ju söka på teknikens värld eller om det var automotorsport som testade de olika dieselsorterna nyligen!

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #11 skrivet: 17 juli 2008, 00:09:44 »
Vet du om även den svenska lantbruksdiseln har lägre energiinnehÃ¥ll? Det kanske är samma diesel som man tankar vid macken?   
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #12 skrivet: 17 juli 2008, 07:54:22 »
Den svenska dieseln är utspädd för att klara våra mlijökrav...förstår inte hur dom tänker ibland, det enda som händer är ju att förbrukningen ökar och vi måste tanka oftare...

Ang att knäcka en motor, jag såg ett TV-program för en herrans massa års sedan där de försökte ta livet av en B18. De provade med allt från socker i tanken, inget kylarvatten osv. Men de gick bet...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #13 skrivet: 17 juli 2008, 10:04:40 »
pÃ¥ tal om att knäcka sÃ¥ försökte jag köra slut en 240 för nÃ¥gra Ã¥r sedan. spärrade gasen pÃ¥ fullgas och stod utanför och väntade att den skulle ge upp. det enda som hände var att avgassystemet blev sÃ¥ varmt att ljudäpmpar ullen gnistrade som tomtebloss. Jag fortsatte sen en hel dag med knäckningen inget hände  huvuddunk   frÃ¥n 4 i 150 till 1 bara varvade massa.   hmmm  testade skicka i backen i 150 skrek lite i växelÃ¥dan........
efter en tanks varvande hade fortfarande inte lagt av   sÃ¥ dagen efter var det bara att köra den till skroten   den hade nu fÃ¥tt lite missljud med knackningar frÃ¥n ventilerna och backen hoppade ur men det var bara att hÃ¥lla i mot med handen    snacka om kvalite pÃ¥ motorn den hade ändÃ¥ gÃ¥tt 42000 mil    Thumbsup
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: köpa demobil. Skick?
« Svar #14 skrivet: 17 juli 2008, 11:00:28 »
Så som jag ser det så är det bra med ett lån på bilen, amorteringen och räntan motsvarar i många fall den faktiska värdeminskningen.
När man sen har en lön som befogar en dyrare bil, först då byter man upp sig.

Det var väl det dummaste jag hört!  :D
Det är en självklarhet att man ska ha så lite lån som möjligt, ränta är en onödig KOSTNAD.
Vad en del är rent ut sagt negativ till att man köper en nyare bil??
Vi prioterar båda två en fin och fräsh bil, andra bilen(-89) kan vara gammal och i behov av rep, den kan man ju mecka med själv iaf.
Den här affären kommer att ta bort dagens billån(2200/mån)+ ca1500/mån i drift =3700/mån, av dessa kommer vi lägga ytterligare en tusenlapp på amorteringen på huset och resten kommer vi att kunna leva gott för.

Efter detta så har vi bara huslånet kvar på 830 000 på ett hus värderat till 1 050 000, där vi idag amorterar 3000kr/mån(+1000kr snart) och vi är "bara" 27 år gammla än så länge så vi hinner bli skuldfria på huset flera ggr om.

Jag kan fan inte se problemet med att vi köper en nästan ny bil??
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!