0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Större tankar rymmer mer energi och har dessutom ett större värmeläckage än mindre tankar, vilket gör att systemet blir lite mer okänsligt mot kokning.
Citat från: Gano skrivet 09 juli 2008, 21:26:44Större tankar rymmer mer energi och har dessutom ett större värmeläckage än mindre tankar, vilket gör att systemet blir lite mer okänsligt mot kokning.Visst, de rymmer mer energi, det var det jag menade när jag sa att de fördröjer kokning. Men faktum är att om man får mer energi in i tanken än ut ur den så kokar det förr eller senare.Att skaffa större tankar bara för att få större värmeläckage verkar dumt, det går att fixa med sämre isolering även på små tankar mvh
När min tank kommer upp till 75g så stannar cirkpumpen och temperaturen i solfånaren stiger då till 150-155g men pga att jag har solfångarkretsen trycksatt med 6bar så kokar det inte, har för mig att kokpunkten vid 6bar tryck är 165g.
När min tank kommer upp till 75g så stannar cirkpumpen ...
Om han inte har extremt hög och jämnt värmeuttag så kommer det att tok-koka, helt klart. Sätt dit en SYR-ventil som dumpar överskottet. Större tank hjälper inte, det bara fördröjer kokningen.500 liter som värms från 40 till 100 grader inehåller 35kWh, det kan antagligen solfångaren tillverka på mindre än en dag.mvh
...så risken att ladda fullt är liten om du har lite förstora tankar