Det finns vissa fördelar med Invertrar typ X15 och Nibe 1250, t.ex. att de under en stor del av uppvärmningssäsongen levererar en jämn temperatur ut till radiatorerna.
Detta medför att man inte får så stora problem med knäppningar i rörsystem och radiatorer som i anläggningar värmda av konventionella on/off-värmepumpar.
Hur stort problem detta med knäppningar är skiljer mycket mellan olika hus, har du bott i huset ett tag så kanske du hört det knäppa till ibland i golv/väggar där rörledningarna för ditt uppvärmningssystem ligger?
Under vissa driftsförutsättningar har en inverter antagligen högre COP då den inte behöver utnyttja borra/kollektor, värmeväxlare eller kompressor till max.
Nackdelen med Invertrarna är som jag ser det i princip bara en - priset, i de flesta fall är det svårt att räkna hem merkostnaden för en inverter baserat på en större besparing.
Jag brukar själv bara rekommendera invertrarna när man har ett maxeffektbehov väldigt nära värmepumpens maximala uteffekt, och helst i kombination med att man som person är lite "pryltokig" och vill ha det senaste.
Jag har själv ännu inte gjort någon kalkyl som ger en inverter en bättre 10-årskalkyl totalt sett än en konventionell on/off med något mindre maximal uteffekt.
Fördyringen ligger både i ett högre pris för maskinen, och en högre kostand för borra eller markkollektor då den större toppeffekten på invertern kräver lite större energitillförsel för bibehållen COP även vid högre belastning.
Den större besparingen man får med en inverter ligger normalt inom 500-1500 kWh/år.