0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag bumpar min egen tråd och ser om jag kan få någon av LVP-gurusarna här och hjälpa mig med ett svar.Förkortar frågan för att göra den klarare.Om jag har ett snik lvp aggregat typ Julas billigaste Coolix på ett fritidshus där jag endast har frysskydd på i utsatta utrymmen, men hela huset kallt över vintern. Är det bara att dra ut pluggen ur LVP eller fryser den sönder? Är det något förfarande som man gör för att förhindra någon form av sönderfrysning?Vi besöker fritidshuset 4-5 ggr på vintern och brukar då slå på elradiatorerna 2 dgr innan vi kommer dit, Är det bara att slå på LVP:n och dra nytta av den för att få upp grundvärmen i kåken? Är det driftsekonomi att göra så?Tacksam för lite expert tips :-)/putte
Jag använder mina billiga on-off pumpar sporadiskt vintertid. De kan stå avstängda i över en månad.Hittills har detta funkat klanderfritt och de frustar glatt igång när jag vill ha varmt. Den äldsta är sju år gammal och lunkar på som en gammal pålitlig ardenner.Varken hus eller pumpar tar nog ska av Ditt sätt att använda dem...................det är iaf min uppfattning.Robert
Tack både Raffen och Rocas för era svar, om än motsägelsefulla.Att huset skulle ta stryk av att stå kallt har jag mycket svårt att förstå och lika så rådet att vi skall använda huset så det passar pumen istället för tvärtemot. Men oavsett det så kan det säkert stämma att pumpen slits mer, det kan jag köpa, lite som någon på forument vid något tillfälle skrev att det är som att starta en bil i -20. Dock väljer man att starta bilar i kallt väder.Så om det går att starta pumpen tillsammans med radiatorerna så gör jag gärna det, men tar gärna emot åsikter om hur det påverkar uppvärmingstid och kostnad, positivt eller negativt.Jag kommer att börja med ett billigt Coolix agg från Jula av typen on/off och påstår inte att det är ultimalt. Jag tror att det för min del kan bli läropengar och eftersom, som jag skrivit i tidigare tråd, får sponsring av min far på halva kostnaden är det 3K det handlar om att förlora/lära sig på. Jag tvivlar inte på att det kommer att bli en bättre LVP på sikt, men hoppas då att jag har den koll som krävs för att jag skall välja rätt.Vad jag än så länge känner mig hopplöst okunnig på är vad man gör när man vill stänga av värmen i huset efter en vinterhelg. Idag stänger jag av radiatorerna helt förutom i 2 små utrymmen där jag har frysfritt. Men hur gör man med pumpen, stänger man bara av den och drar ur kontakten, även om det är minusgrader ute?/putte
Raffen. Du verkar vara en man med starka överygelser. Nu är ju inte huset nytt. Det är byggt och ägt av familjen sen dryga 40 år och jag känner inte igen något av det du beskriver. Visst är det fuktigt när du värmt upp i ett par dagar, något som vi brukar lösa genom att elda i vår öppna spis. Spisen är av enpipig typ och duger inte så mycket till att värma men däremot behövs det några få timmars eldande att driva ut fukten.Men med all respekt för olika åsikter. Det är värmepumpen och ekonomin min fråga gäller d.v.s. kan man slå på pumpen och värma huset från helt kallt och är det god ekonomi i det vs att bara elda med radiatorerna? LVP:n bör väl också hjälpa till att driva ut fukt ur huset, det har i alla fall jag fått för mig efter mycket läsande här?Om det innebär ett rimligt ökat slitage kan jag leva med det, men om du eller någon annan anser att något borde vara fruset så att jag måste vidta ett antal åtgärder innan jag startar den, så är det den formen av info jag söker./putte
En luft/luftpump med sk "fritidshusläge", dvs 10 grader kostar betydligt mer än en billig onoff pump.Pris-skillnaden är gissningsvis nog minst 10.000 :-Ett tips inför pumpavstängning innan hemresa ifrån fritidshuset: Stäng först av pumpen med fjärrkontrollen och vänta sedan en liten stund innan du drar ur sladden. Drag aldrig ur sladden innan pumpen har stängt av sig själv helt o hållet.