0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej!Efter att ha haft denna pump installerad nästan ett år kan jag bara konstatera att den inte sparat en endaste KW.Bästa affären är att stänga av för gott.Förbrukar 20.000 KW de senaste 10 åren,likaså efter installation,så spar pengarna.
Tack för snabbt svar!Allt som har med handhavandet som jag kan påverka borde vara ok.jag har tidigare skrivit i forumet utan att träffa på någon annan med samma erfarenhet.Det är som jag ser det inget fel på pumpen,den håller väl inställd temp och fungerar oklanderligt.Har provat att köra med fast läge på fläkten,med och utan luftrening.Hälften av elementen är avstängda resterande nedställda för att klara rum som pumpen inte når eller förhindra kallras från fönster.Huset är 1 1/2 plan totalt ca 90 m2 och innerdelen är placerad mot trappöppning till Överplan.Finns det någon som vet om det teoretiskt kan vara så att pumpen helt enkelt kräver lika mycket som den ger ifrån sig.Detta fenomen skulle förklara att bortfall av radiatorer bara ökade pumpens elkonsumption i motsvarande grad.Funderar på att koppla in någon form av separat mätning av tillförd el.MvhBlazern
Hej Raffen!Ska prova med ditt råd om att gasa på ordentligt,problemet då är väl att det blir extra varmt alldeles framför utblåset och den lilla hallen! Provade att köra en stund med full- effektknappen och det känns som att pumpen ger rejält med värme utan att säkringen blev varm (10A). Tyder väl på att värmen genereras i pumpen och inte bara tillförs som el. Pumpen är fast ansluten via brytare.
Sen att ni vill ha úttag ist. för strömbrytare så ni kan köpa elmätare på jula för 150-200kr för att logga förbrukningen. Ser att ingen skrivit på 50dagar men hoppas det är ok ändå. Vill om jag kan hjälpa andra o pressa ner uppvärmningskostnader.Mvh : Värmetoken