Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur går det rickard?  (läst 32063 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #90 skrivet: 02 mars 2005, 13:07:05 »

Nu har jag klämt in ytterligare ett par givare, hetgas och suggas.

http://spiff.hax.se/log.html

Det syns tydligt att effekförbrukningen följer hetgastempen (== trycket).


Hej Tipo

Jag har tillsvidare ingen egen värmepump men försöker ta reda på allt jag kan, bl.a. har jag försökt analysera din log i åtskilliga timmar :-)

Kan du vara snäll och korrigera mig om jag har fel, men om jag tolkat grafen effektförbrukning rätt så betyder:

-de höga gröna topparna att tillsatsvärmen slagit på
-de låga gröna dalarna att VP slagit av (trots att du precis använt tillskott)

Betyder inte detta att du har en obalans i systemet eftersom VP slår av trots energibehov?

Min åsikt är att styret är alldeles för aggressivt att slå till tillskottet och håller sedan kvar det lite för länge så att det blir en översläng och man åker på VP-stopp.

Jag berättade detta i en annan tråd.

Dagens kurva (05-03-02) visar först enbart VP eftersom jag hade manuellt stängt av TS. Eftersom den inte orkade upp till mer än 37° på returen och börvärdet var 42° så slog jag på TS:et vid 1-tiden, och det är den första kraftiga toppen.

01:17 stängde den sedan av båda TS-stegen och 01:54 slog den på dem igen. Vid 03:10 gick den ner på ett steg och 03:58 blev det VP-stopp. 20 minuter senare startade den VP och 04:44 gick första TS-steget in 05:01 gick det andra in.

Jag tycker att styret är lite oroligt och jag hade väntat mig att kompressorn skulle gå konstant med enstaka TS.

Det är möjligt att det skulle bli bättre om jag skruvade upp den externa cirkpumpen från 2:an till 3:an och fick en snabbare respons på returen. Jag kanske skall testa det om det blir kallt i natt igen.

Det kan också vara shuntningen av garagegolvet som stör. När den öppnar kommer plötsligt kallt returvatten strömmande tillbaka. Stiebel mäter ju på returen. Jag har en 60 sekunders shuntmotor, och jag skulle nog egentligen haft en 5-minuters för att få shunten att hitta rätt läge.

Hmm, kom just på en idé, man kanske skulle testa att nattsänka garaget ett par grader? Betongplattan är ju så trög att den i vilket fall inte hinner kompensera för det snabba tempfallet under natten, och ingen är heller i garaget under natten. Då skulle den energin kunna användas i huset i stället  :P

Jag har funderingar på att bara stänga av ena TS-steget. Tyvärr har jag en trefas säkringsautomat till TS-et så jag kan inte selektivt slå på och av faserna var för sig.

Nån som vet om det funkar att ta Dremeln och dela vippan mellan faserna?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Hur går det rickard?
« Svar #91 skrivet: 02 mars 2005, 13:16:29 »
Citera
01:17 stängde den sedan av båda TS-stegen och 01:54 slog den på dem igen. Vid 03:10 gick den ner på ett steg och 03:58 blev det VP-stopp. 20 minuter senare startade den VP och 04:44 gick första TS-steget in 05:01 gick det andra in.

Helt oacceptabelt!!! Vp ska gå 24 timmar vid svinkyla och sen tillksott lite av o till.
Kanske du kan begränsa tillksotteffekten lite om det pga av "överpendling" den stoppar då kanske det är en lösning.  Tetsta med tilskottet begränsat rejält.. då blir det lugnare!!
Styren är för joxig jag orkar inte rota i den  :-[ 
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #92 skrivet: 03 mars 2005, 09:12:42 »
Jag fick svar från Stiebel, och man använder "reglerdynamik"-parametern för att justera hur aggressivt styret är både för VP-start och tillskott.

Jag satte upp det till fabriksinställningen, 20, från 10 som inst hade satt, och för att kolla att det funkar så höjde jag bivalenstempen från -20° till -15° och det har inte gått något tillskott i natt. Jag har långa körtider, ca 2 timmar i stöten vid temp under -15 när den hade fått använda tillskott vid behov.

Pumpen stannde just efter att ha gått sedan 5-tiden, trots att det finns värmebehov. Det verkar som den bara kan köra VV två gånger utan VP-stopp.  >:(

Jag kom igår på att en givare nog sitter monterad på fel ställe. Min pump styr ju två kretsar, VK1 som är radiatorkretsen i huset, och VK2 som är en shuntgrupp till garagegolvet.

VK1 regleras på returtemp och VK2 på shuntframledning.

Returtempgivaren (VK1) sitter i botten av acktanken, vilket är det naturliga stället om man bara har en VK1 krets.  Det kan ju inte funka nåt vidare när VK2 returnerar sitt kalla vatten till acken också. Då påverkas ju regleringen av VK1 av temperaturen för VK2-returen, som regleras separat.

Jag tror att det var nåt hjärnsläpp där och att givaren skall flyttas till något av rören som bara bär VK1 retur, lämpligen det som har trögaste slingan. Tyvärr är rördragningen sådan att de två VK1-slingorna går på stammen på var sida av VK2-anslutningen, så det finns inget ställe som bara innehåller hela VK1-retur.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #93 skrivet: 03 mars 2005, 14:47:18 »
Citera
Jag har funderingar på att bara stänga av ena TS-steget. Tyvärr har jag en trefas säkringsautomat till TS-et så jag kan inte selektivt slå på och av faserna var för sig.

Nån som vet om det funkar att ta Dremeln och dela vippan mellan faserna?

Beror lite på vad för automatsäkring du har. Har du en som ser ut som tre vanliga är det oftast enkelt.
Dom flesta har bara en metallprofil som skjuts in från sidan över vipporna så att dessa blir mekansikt hopkopplade. Den brukar gå att skjuta åt sidan med lite lagom våld.

Om det blir Dremeln så se till att inte få in metallspån i centralen eller säkringarna.

/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Hur går det rickard?
« Svar #94 skrivet: 03 mars 2005, 15:42:49 »
Det var en AEG Elfa trefas-automat, med plastvippa, och den ser ut som tre vanliga.

Jag tog dremeln, och nu vet jag att den inte funkar. :P

Så fort någon av vipporna ramlar till off så rasar de andra också.

Blev ett besök på Bauhaus, köpte tre 16A enfassäkringar och bytte. Kopplade då också in den sista fasen, så nu kan jag enkelt välja hur mycket effekt jag vill ha, och om båda stegen skall vara aktiva. Det kan ju vara trevligt att ha ordentligt med effekt om nåt pajar så jag måste köra på el.

Jag har kollat i schemat, och även fast det sitter tre kontaktorer i pumpen, en för varje fas, så är två av dem parallellkopplade, så den har nog bara två steg, 2.6kW resp 3.0, 3.2 eller 6.2, beroende på vilken/vilka faser man slår på.

Jag har just pratat med Stiebel, och de trodde att det kunde vara hetgasvakten som ibland stoppar efter en VV-körning. Nominellt skall den trigga vid 117°, och jag ser med min logger att tempen var 108°. Jag mäter ju bara en gång per minut, så det är mycket möjligt att tempen rusade upp precis när växelventilen slog över. Jag ser att det kom en skvätt hetvatten till värmekretsen precis när den stannade. Han sa att hetgastempen är hög om man har låg brinetemp in. Jag hade 0.8° in vid tillfället. Körningen innan mätte jag hetgasen till 107° och brinen till 1.2°, så det skulle kunna vara det som är orsaken. De skulle skicka en ny hetgasvakt. Annars skulle jag  nog kunna undvika problemet genom att sänka VV-tempen en halv grad eller så. Var det inte någon leverantör som ignorerade högt tryck/het gas precis när den växlar till värme?


Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Hur går det rickard?
« Svar #95 skrivet: 04 mars 2005, 00:06:52 »
Nja på tex thermia är inte max tillåten returtemp aktiv under vv produktion och inte heller nån minut efter vv produktion...  Vet inte om det finns nån funktion på hetgasen på den. det finns ingen mätning heller som standard!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!