0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Jag menar VB... Just nu 35,5 fram och 30,0 retur dvs 3,5 graders delta...(KB givarna visar fel -8 resp -5 ska vara -5 resp -3)
Hejom jag ej har helt fel så är det alltid att föredra ett lägre delta t i alla lägenom du höjer delta t på trycksidan så måste kompressorn jobba hårdare (häng på en amperemeter till kompressorn)kompressorns extraeffekt tillförs ju till kondensorn.på förångningssidan så får du lägre förångningtemp så det blir det ett större delta p =tar mer effekttracker
hejjag tror följande lite osäker mendet man vill uppnå är alltid så lite skillnad mellan förångningstemp och kondenseingstemp för att det ska gå åt så lite kompressoreffekt som möjligtsjälvklart så är alltid effektuttaget lika stort men den tillförda kompressoreffekten bör ju bli mindre.en given värmepump ger olika effekter beroende på gasens volymitet vid kompressorns inloppju högre förångningstryck desto tätare gas och större effekter, varje grads höjning av förångningstemp är viktigdet vore perfekt att ha en luftkondensor när lufen är varmare än grundvattnet för att få så stor cop som möjligttracker
PerF: "för ett media som R407C"Vad gäller om man har ett köldmedie utan glide?
Om temperturen och därmed trycket på högtryckssidan ökar så ökar kompressorns strömförbrukning. Att deltaT i sig ökar betyder inte att förbrukningen ökar. Dessutom bör man ta hänsyn till gliden i exvis R407C när man beräknar kondenseringstemperaturen.
Jag fick så klart lov att sänka pumpen också, och ser ett lite märkligt, men inte oangenämt beteende.Innehållet i min 200 liters ack räcker nu i ca 18 minuter innan tempen ut börjar sjunka. Tidigare började den sjunka efter ca 8 minuter. Returtempen pendlar nu också max 1 grad mellan körningarna. Dock har delta T ökat ca 1 grad så att den ligger på 7-8 grader.Innetempen är på väg upp, energiförbrukningen på väg ned, brinetempen både in och ut stiger. Jag vet inte riktigt vad orsaken är till alla dessa samverkande positiva egenskaper, men jag tänkte låta den gå så här ett tag. Möjligen beror det på att radiatorerna är varma en längre stund, även fast de inte har samma topptemp som tidigare. Den lägre energiförbrukningen kan kanske härledas till lägre förbrukning hos pumpen. Jag ser att förbrukningen mellan körningarna sjunkit från ca 90W till 65W. Inkluderat i detta är effekten att driva två cirkpumpar på lägsta hastighet (extern cirk och golvvärmen i garaget) och styret.En nackdel är att antalet starter går upp.Om ni kollar (idag) påhttp://spiff.hax.se/log.htmlså ändrade jag hastigheten från 2 till 1 strax före 14.Strax före 10 ändrade jag från 2 till 3, och då ser man att temperaturerna pendlar betydligt mera än på de lägre hastigheterna.Det verkar som delta T klarar sig även på radiatorerna i slutet av slingorna. Det är dock inte speciellt kallt ute, så det kanske behövs mera snurr på pumpen om det nyper till.
det vore perfekt att ha en luftkondensor när lufen är varmare än grundvattnet för att få så stor cop som möjligt