0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Man går bara in i kontrollpanelen i Windows och i enhetshanteraren så väljer man USB porten som dyker upp där efter installation av drivrutinen som medföljer USB RS232 omv. Jag fick problem med att datorn valde ett högt COM port nr för USB-RS232 och då kunde testprogrammet inte öppna COM porten. Man kan då gå in under avancerat och ändra COM port nr för USB-RS 232 omv.
Jag har nu byggt ett serie interface och köpt en USB till Serie adapter men jag får det inte fungera.Jag och en kompis har kollat själva serie interfacet (MAX 232 och optokopplarna) och det verkar vara OK. Just nu pekar det på att USB till serie adaptern inte fungerar.Är det någon som har haft problem med USB till serie adapter? Jag har köpt en USB till Serie adapter på Kjell och Co.
Jag fick lite knas med högt allokerad COM port nr (har för mig över 50 och fick då ett felmeddelande i Fuldas Windows appl) och gick då in i kontrolpanelen , portar och valde USB Serial device och under avancerat så kan man ändra COM port nr.
Kolla med Fulda, har för mig att han nämner på sin hemsida att det inte funkar med alla USB-serie omv.
Ett annat problem som jag fått är att interfacet funkar sämre när fronten till VP är stängd. När jag först testade körde jag utan front, gick klockrent. Det blir ju rätt varmt inne i VP med fronten stängd så jag antar att det påverkar stabiliteten. Jag får c 20-30% överföringsfel, uteslutande "Wrong header" första byte =00 istället för 01. Skall labbba lite med värdena på R1 och R4