0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Kvadratmetrarna i huset är ju de samma som jag själv har , och kan nog med facit i hand påstå att med en vanlig 2kw frånluftpump typ ivt490 eller nibe 310 p som huvudsaklig värmekälla så blir nog driften inte billig . Eftersom du verkar vilja ha ner förbrukning ytterligare så blir det nog att rekommendera den där ivt-twin eller en comfortzone .Dessutom har du ju färdigt luft-luft-pump som är s.g.s oslagbar värmekälla under den varmare årstiden av året ! Har du prisuppgifterna på dem ? Till garaget vore en panasonic NE9 lämplig . Den har ju nämligen en lågtempfunktion 8/10 grader ! Detta är mina ideer , kanske Raffen har bättre ideer ?
Citat från: rollster skrivet 09 juni 2008, 22:14:03Hej !Kvadratmetrarna i huset är ju de samma som jag själv har , och kan nog med facit i hand påstå att med en vanlig 2kw frånluftpump typ ivt490 eller nibe 310 p som huvudsaklig värmekälla så blir nog driften inte billig . Eftersom du verkar vilja ha ner förbrukning ytterligare så blir det nog att rekommendera den där ivt-twin eller en comfortzone .Dessutom har du ju färdigt luft-luft-pump som är s.g.s oslagbar värmekälla under den varmare årstiden av året ! Har du prisuppgifterna på dem ? Till garaget vore en panasonic NE9 lämplig . Den har ju nämligen en lågtempfunktion 8/10 grader ! Detta är mina ideer , kanske Raffen har bättre ideer ? Tjenare Rollster! Vet nu inte riktigt exakt vad du menar med att jag ev skulle kunna ha några bättre ideér Rollster?? Men en sak är då säker att jag skulle definitivt inte kosta på mig en NE9-pump till garaget det är ju helt uteslutet alltså. Ett garage som f.ö är hyfsat isolerat vilket jag förutsätter, för annars kallar jag det inte garage, så mår ju faktiskt bilen/bilarna allra bäst utan någon uppvärmning alls, och vid de ev tillfällena som man är där och mekar lite så kan man ju isf ha en värmefläkt/byggfläkt som man drar på lite under den tiden man är där om man nu tycker att man har behov av detta, alt någon slags billig on/off-pump som man kan använda för detta ändamål i dylika lokaler.Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 28 juni 2008, 17:47:30Citat från: rollster skrivet 09 juni 2008, 22:14:03Tjenare Rollster! Vet nu inte riktigt exakt vad du menar med att jag ev skulle kunna ha några bättre ideér Rollster?? Men en sak är då säker att jag skulle definitivt inte kosta på mig en NE9-pump till garaget det är ju helt uteslutet alltså. Ett garage som f.ö är hyfsat isolerat vilket jag förutsätter, för annars kallar jag det inte garage, så mår ju faktiskt bilen/bilarna allra bäst utan någon uppvärmning alls, och vid de ev tillfällena som man är där och mekar lite så kan man ju isf ha en värmefläkt/byggfläkt som man drar på lite under den tiden man är där om man nu tycker att man har behov av detta, alt någon slags billig on/off-pump som man kan använda för detta ändamål i dylika lokaler.Mvh Raffen.skojjade lite med dig bara .
Citat från: rollster skrivet 09 juni 2008, 22:14:03Tjenare Rollster! Vet nu inte riktigt exakt vad du menar med att jag ev skulle kunna ha några bättre ideér Rollster?? Men en sak är då säker att jag skulle definitivt inte kosta på mig en NE9-pump till garaget det är ju helt uteslutet alltså. Ett garage som f.ö är hyfsat isolerat vilket jag förutsätter, för annars kallar jag det inte garage, så mår ju faktiskt bilen/bilarna allra bäst utan någon uppvärmning alls, och vid de ev tillfällena som man är där och mekar lite så kan man ju isf ha en värmefläkt/byggfläkt som man drar på lite under den tiden man är där om man nu tycker att man har behov av detta, alt någon slags billig on/off-pump som man kan använda för detta ändamål i dylika lokaler.Mvh Raffen.
Varför inte installera själv? Så svårt kan det inte vara. Jag räknar med att sparka igång min nu i helgen, bor i Skelleftetrakten.