0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Absolut framledningstemp är 80°...så sade min lev också..men han levde nog i "fablernas värld"...Min maxtemp är som tidigare beskrivits max 57-58° trots 9 Kw eltillskott och en 13 kw kompressor.
CTC har rätt så till vida att deras VP kan lämna högre framledning än vanliga VP. Men jag tror inte man skall räkna med mer än 60° i praktiken.
Jag har monterat separat elkasett på stigarledningen med en 3 kw elpatron för att vid behov ytterligare höja framledningen. Kanske en lösning för dig om det inte räcker med VP.
VP är något för alla...den sänker din totala elförbrukning men kom i håg att borra djupt...
PerF...Ja du har rätt men en lev skall inte stå och lova något som inte fungerar på aktuell anläggning. En seriös lev borde ju besikta befintlig anläggning innan de uttalar sig om VP maximala framledningstemp.
35.000 Kwh.......Jag förbrukar 40.000 Kwh med Värmepump Skaffa en CTC 8-9 Kw. Montera fläktkonvektorer som sprider värme effektivt. Borra 200 m om du borr norr om Stockholm. Byt de största glasen mot effektiva energiglas med u-värde kring 1,5-1,6. Isolera vindsbjälklaget omdet inte redan är gjort, se upp bara för kondensproblem på undersida yttertak. Ventilera vinden väl...
Har lite dålig koll på vad en fläktkonvektor är, men menar du att den skulle ersätta de gamla elradiatorerna.När det gäller fönstren, så är de av den gamla typen. 6 glas/fönsterhalva. Charmigt, men oekonomiskt. Säkert oxå svårt att få bättre..