I mars 2005 köpte jag en RAS-10 pump från Ventilationsutveckling det gick snabbt att få den installerad, bara ett par veckor innan dom kom trots att dom hade fullt upp.
I slutet av 2006 när det började bli kallare igen var det dags att dra igång pumpen igen, den hade används som AC unat problem under sommaren, först startar den upp och efter några minuter hörs några konstiga "knäpningar" i innedelen, sen stannade den och allt slocknade, kollade spänning fram till både utedel och innedel och det var ok....
Så det var bara att lyfta luren och ringa Ventilationsutveckling, efter ca en månads väntan dök dom upp och kostaterade samma sak som jag sjlälv gjort, nämligen att kretskortet i innedelen var kaputt, man bytte kortet och samidigt även fläktmotorn i förebyggande syfte.
Sedan dess har det snurrat på, nu i april 2008 upptäckte jag en dag att hela utedelen var totalt igenisad (och då menar jag totalt) det var med nöd och näppe att fläkten kunde snurra runt. Jag isade av den och sen verkade det vara frid och fröjd, men efter ett par dagar upprepas samma sak fast inte i samma omfattning....
Nu börjar jag bli lite misstänksam att allt inte står rätt till och kontrollerar elförbrukningen och kan konstatera att jag ligger 6000 kwh över beräknad förbrukning, med andra ord värmepumpen har inte gett knappt nån värme på flera månader, utan pumpen har vispat runt varm go luft från mina värmepatroner istället!!!
Nu har jag testat lite närmare och kan konstatera att den ger istort sett ingen värme ifrån sig, den kyler knappt inget heller.
Har väntat på Ventilatiopnsutveckling sen i slutet av april nu, men när man sålt och garantin gått ut är det tydligen inte så intressant längre.
Frågan är vad det kan vara för fel? är det bara en kylmedelspåfyllning som behövs eller är det något annat?
?
Finns det någon annan i Kalmar trakten som kan serva Toshiba?
?
Mvh Mattias