0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
HejDelta T styrs av tiden som vattnet exponeras mot kondensator-värmen, alltså skulle delta T fortfarande styras av cirkulationspumpen.Men nu har du ju en tank som jag antar har en stor volym, då kommer vattnet i tanken att kanske exponeras mot värmen på ett sätt som är svårt att inse att cirkulationspumpen skulle hjälpa men då kan du vända på det hela och säga att delta T beror på tiden vattnet kyls av i radiatorerna.Medeltemperaturen styrs av tillförd värme och uttagen värme.Delta T styrs av cirkulationspumpens hastighet, ju fortare den pumpar desto mindre delta T.Vad som exakt sker i kondensor-slingan kan jag inte.MVHMesser
Får jag utveckla frågan lite till ett annat exempel med extern värmeväxlare: Kan man kyla mediet för mycket så att det blir menligt för effekten/COP? Eller är det just det man vill göra maximalt om man slipper ta hänsyn till skiktingen i tank. Men att skiktningen i tank prioriteras så att man vid värmeväxlingen vill ha lagom=bästa kompromiss i cirkulationen för att få ut både bra effekt ur värmepumpen och ändå tillräckligt stor temperaturskillnad över värmeväxlaren.
HejNär jag skrev cirkulationspump så pratade jag om cirkulationen över radiatorerna.Alltså det som gör att vattnet i din burk kyls av.Delta T avsåg ingående och utgående vatten till radiatorerna.Hoppas det blev klarare.Jag tror inte man talar om delta T när man talar om kondensorn och menar den komprimerade gasens temperatur.CiteraFår jag utveckla frågan lite till ett annat exempel med extern värmeväxlare: Kan man kyla mediet för mycket så att det blir menligt för effekten/COP? Eller är det just det man vill göra maximalt om man slipper ta hänsyn till skiktingen i tank. Men att skiktningen i tank prioriteras så att man vid värmeväxlingen vill ha lagom=bästa kompromiss i cirkulationen för att få ut både bra effekt ur värmepumpen och ändå tillräckligt stor temperaturskillnad över värmeväxlaren.Ok från en amatör, din fråga blir ungefär "får man ett sämre COP när vattnet i tanken är kallt eller när vattnet är varmt.För ju kallare vatten i tanken desto mer kyls gasen/vätskan.När du skriver "temperaturskillnad över värmeväxlaren menar du då gasen eller vattnet ?Vad jag vill påtala är egentligen att vattnet och gasen har nog inte lika stor energimängd, alltså om du tar ett föremål med rumstemperatur säg en hönsfjäder och stoppar den i kokande vatten då kommer temperaturen på fjädern att bli nästan 100 grader emedans vattnets temperatur sjunker max 1 grad skulle jag gissa och då blir delta T på vattnet 1 grad men på fjädern blir delta T ung 80 grader.Om vi nu säger att du sänker temperaturn mer på vätskan i kondensorn, vilket betyder du har tagit ut mer energi, så tycker jag inte det kan vara menligt för det som skall ske efter är ju att vätskan skall förgasas för att få ännu lägre temperatur ute i frångaren för att förångaren skall kunna ta upp värme ur luften utomhus.Men detta är bara amatörmässig spekulation, så vi får hoppas att ACE t.ex ser detta och kan förklara och ev rätta mig.Ha detMesserSåg att luckyman hann emellan men jag postar ändå