Hej! Jag har en elektrostandard 380A frånluftsvärmepump i ett litet enplanshus. Den har fungerat smärtfritt i alla år, och jag har försökt underhålla den lite grand ibland
. För ett tag sedan tänkte jag försöka ställa ner temperaturen inomhus direkt på värmepumpen om det nu skulle funka (gick inte så himla bra, fick göra det på radiatorerna istället) och knappade runt på manöverpanelen efter att noga följt instruktionshäftet b00k. Nåväl, hittar att jag kan återställa till utgångsvärdena, vilket jag ju ville göra eftersom det hela inte avlöpte som jag tänkte mig.
Gjorde detta. Till historien hör att jag i samband med detta också drog av radiatorerna för att det hade blivit varmt och miljömedveten som jag är ville jag inte dra mer energi än nödvändigt.
Till problemet: När jag hade gjort ovanstående med vp och radiatorer började det knäppa alldeles förfärligt i värmepumpen.
Det känns som om det kommer från trevägsventilen (märkt stigare) som vibrerar iom att det knäpper (knäppning betyder att det hörs till sovrummet som ligger i andra änden av huset med stängda dörrar). I början knäppte det bara ett par gånger för att bli värre och värre; idag har det hållit på hela morgonen...
Smått irriterande måste jag säga..Det slutade efter någon timme och då hördes att hela vp slutade jobba.
Jag sökte lite på forumet och det närmaste jag kom var att någon som skrev om brummningar och som fick ett svar om knäppningar, och att det då skulle handla om trycket som blir fel. Jag undrar: Behöver jag få ventilen bytt, är det något annat, eller ska jag försöka få trycket rätt på något vis?
Mvh Jenny