0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Raffen,Hmm, det kanske stämmer att den bara går på halvfart (6.1KW verkar stämma)? Vi har ju ett mildare klimat här i skåne... Min elmätare tror jag inte det är något fel på, det är en såndäringa mojäng från ABB, rejäl sak - fast man vet ju aldrig?Frågan jag ställer mig nu är de resterande 20800 KWh - var går dom? Jag vet att källaren drar ca: 5000KWh eftersom när vi flyttade in så hade man inte värmen på i källaren, den slog vi på och då ökade förbrukningen med 5000KWh. Då återstår 15800 KWh, en schablon verkar vara 5000 till vv, detta tycker jag låter lite med tanke på att vi duschar och badar mycket. Men om man antar 7200 KWh till vv så återstår 8600 KWh till hushållsel - kan det stämma? Vi har golvvärme (el) på i köket och ett badrum så någon kw går säkert dit. Disk och tvättmaskin går dagligen och vi har en massa datorer och apparater på standby.En sak är säker, med det här forumet så blir man en riktig energijägare... Min dröm är att kunna skära ner på varmvattnet och källaren, men jag vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att kunna göra det till en rimlig kostnad.
Tack för dina synpunkter RaffenJo det stämmer att jag har elradiatorer där idag, oljefyllda lvi. Jag har funderat på att sätta en luftvärmepump i källaren, där kan man nog spara en slant plus att man nog får lite bättre luft på köpet. Angående golvvärmen så visst, det tar en del, men komforten är svår att släppa, likaså i badrummet på morgonen. Det är snart dags att kasta ut varmvattenberedaren och jag funderar på att slänga in en vvberedare med solfångare när jag ändå är igång. Helst av allt skulle jag egentligen vilja delkonvertera huset till vattenburet med en luft-vatten + solfångare men jag tror det smakar mer än det kostar. Jag ska fundera på saken.
Det ger liksom fler alternativ att välja ifrån, men det är som sagt en kostnadsfråga.