Jaha, så gav min gamla värmepump upp. Det var en E9BKP5 installerad våren 2003. Jordfelsbrytaren i huset började lösa ut utan synbar anledning och sedan hördes LJUDET.
Nu är det alltså dags att skaffa något nytt.
Förutsättningar: 70-talshus med inredd källare på 115 m2 och markplan på 115 m2.
Huset ligger kustnära strax norr om Göteborg. Fuktiga och kalla vinterdagar har tidigare pump avfrostat ofta, men detta är inte ett problem särskillt ofta.
Direktverkande el. Innan värmepumpen installerades var elförbrukningen 40000 kWh/år, efteråt sjönk den till 34000 kWh. Min fru har problem med ämnesomsättningen och därför tvingas vi ha inomhustemperatur på ca 25 grader.
Källaren värms upp av elektriska värmeslingor i golvet. Med dålig 70-talsisolering mot mark borgar det för en gedigen elförbrukning.
Tidigare värmepump har suttit i källartrappan mellan källare och markplan. Värmespridningen har fungerat väl.
Jag tänkte nu satsa på två pumpar, en på varje plan. Med bättre värme i källaren bör jag kunna dra ner på golvvärmen till ett minimum. Tror också att det är vettigt att satsa på relativt hög effekt på pumparna eftersom vi har så hög inomhustemperatur.
Att ställa frågan "vilken pump skall jag ta" är väl ganska meningslöst eftersom alla har olika åsikter, så jag skall försöka begränsa frågan.
HE9GKE och CE12GKE har ju båda relativt hög effekt, men prisskillnaden är ungefär 5000 kr. Om mitt mål är att ha lägsta möjliga kostnad för uppvärmningen, finns det då någon som helst anledning att välja HE9:an? Man får ju ganska mycket ström för 5000 kr. Finns det några andra skäl till att jag bör pröjsa 2*5000 kr för tillfredsställelsen att äga en HE9:a??
Så till sist kan jag inte avhålla mig - finns det något uppenbart trevligare val? FD35? Nocria 14?
Tack på förhand
/Jan