0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns det någon möjlighet att tilläggsisolera gamla delen av huset vid tillbyggnaden?Satsa annars på en 107 + EcoEl, jag tror det funkar bra det med.
Hur bör man resonera? Jag har bara kollat CTCs datablad och såg att de anger intervall 16000-25000 kWh i uppvärmningsbehov för Ecoair 105. Om man uppskattar nuvarande behov till 20000 faller det ju väl inom den marginalen. Sedan gissade jag ganska vilt att med utbyggnaden stiger uppvärmningsbehovet med 5000 kWh, vilket väl borde vara i överkant med tanke på att den nya delen kommer vara mycket mer välisolerad. Då hamnar man precis på gränsen.Jag har tittat på vår elförbrukning timme för timme i vinter (nov-april) och kommit fram till att medianeffekten som huset dragit är 4 kW (allt inräknat). Maximalt har huset dragit 10 kW men det var bara under en enda timme på hela vintern, kl. 8-9 en dag när det var några minusgrader (dvs efter dusch, med spis, vattenkokare etc på vid frukost). Över 6 kW har huset bara dragit 2.8% av tiden och då i allmänhet på morgonen efter dusch. Nu har ju i och för sig vintern varit extremt mild.