Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Nibes utedel mot egen ack-tank  (läst 4699 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
Nibes utedel mot egen ack-tank
« skrivet: 15 maj 2008, 20:33:24 »
Sitter reglerenheten löst på nibes maskiner eller måste man köpa nibes innedel för att det ska funka? Varför jag frågar är för att jag tycker att man (tänker på ctc) brukar ta saftigt betalt för inne delarna. Är väl bara en acktank med vvb och elpatron+ styrbox.

Mvh Nicke
« Senast ändrad: 15 maj 2008, 20:35:28 av Skridskor »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25904
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #1 skrivet: 16 maj 2008, 07:24:45 »
Vill du köra med flytande kondensering så finns SMO 10, den kostar ca 9000 kr, sen behöver du även en växelventil för ca 2000 kr. Jag antar att du redan har en elpatron och shunt på din ack?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #2 skrivet: 17 maj 2008, 00:48:39 »
Ok har inga grejer än men hade väl tänkt mig en ack med vvb. Växelventilen växlar den mellan tappvv och värmev? och funkar det mot en vanlig ack? Såg att 8kw kosta ca 42 000 på rinkaby Vad kostar en innedel med styr utr, nån som vet?

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Kön: Man
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25904
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #4 skrivet: 17 maj 2008, 07:47:51 »
Ok har inga grejer än men hade väl tänkt mig en ack med vvb. Växelventilen växlar den mellan tappvv och värmev? och funkar det mot en vanlig ack? Såg att 8kw kosta ca 42 000 på rinkaby Vad kostar en innedel med styr utr, nån som vet?

Jag skulle nog satsa på denna innerdel istället:
http://vvsgds.jetshop.se/ShowProduct.aspx?ProdID=78&cat=152

Den är lite dyrare men fördelen är att du får flytande kondensering och att den dessutom har en varvtalsreglerad laddpump så att tempdiff över VP:n alltid är optimal.

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=18&id=8&artlang=sv

Lösningen med en vanlig acktank kan du då göra på 2 sätt. Antingen med fast kondensering och shunt (lösningen blir då väldigt lik dockning mot EVP270), då behövs ingen växlelventil eller SOM 10. Eller med växlelventil och SMO 10 så att acktanken bara är en VVB och flytande kondensering, VP:n värmer då direkt mot radiatorerna utan shunt (som med VVM300).
« Senast ändrad: 17 maj 2008, 07:53:24 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #5 skrivet: 17 maj 2008, 09:37:58 »
Tack för bra svar!. Vill bara kolla det här med växelventil. Är det en ventil som kör mot radiatorerna på (flytande) och sen när vv behövs skiftar den mot vvb och kör Fast kondensering.

Mvh Nicke

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25904
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #6 skrivet: 18 maj 2008, 07:46:24 »
Tack för bra svar!. Vill bara kolla det här med växelventil. Är det en ventil som kör mot radiatorerna på (flytande) och sen när vv behövs skiftar den mot vvb och kör Fast kondensering.

Mvh Nicke

Jepp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Skridskor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #7 skrivet: 19 maj 2008, 18:55:40 »
Ack-Tank Rinkaby 500l med vvb 7000:-, Smo 10. 9000:-, växelv 2000:-, elpatron,
cirkpump  2-3000:- Shunt borde inte behövas om vp går på ute-kurva?. Totalt ca 20 000:-
Då har jag ingen Reglerande laddpump,(har inte riktigt förstått hur den reglerar?.) Hursomhelst
Ändå ca 10 000:- från Nibes vvm 300.  Har någon en bra anledning varför man skall köpa Nibes innedel?. *vinkar*
 
Mvh Nicke.
« Senast ändrad: 19 maj 2008, 18:57:33 av Skridskor »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25904
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #8 skrivet: 20 maj 2008, 07:13:20 »
Lägger du till jobbet att koppla ihop allt det där så är du säkert uppe i 30 kkr.  ;)

Men gör din lösning, det kan ju vara kul att kröka rör också.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Kön: Man
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #9 skrivet: 02 juni 2008, 01:05:34 »
Har jag förstått det rätt nu... Är man tvungen att köra fast kondensering om man kör utan växelventil och all värme in i acktanken?

MVH
/Ove
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25904
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #10 skrivet: 02 juni 2008, 06:54:11 »
Nej, du kan låta acktankens temperatur flyta, den styrs då av utetemp. Du måste ändå ha någon form av styrning, typ SMO10 eller Ecologic, för att kunna styra temp på acktanken. Acktanken kommer inte kunna hålla varmvattnet tillräckligt varmt men kan användas för förvärmning och så toppar man VV-temp i en vanlig el-VVB.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Kön: Man
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #11 skrivet: 02 juni 2008, 08:10:47 »
Ok, tackar för svaret! :) Då är jag med på det. Jag har nämligen en 100 liters vvb över som kommer väl till pass då.

Om man kör fast kondensering och har en gammal Nibe (känd från annan tråd  ::) ) då behöver man inte någon styrutrustning, eller har jag fattat det fel? Vad är lämplig temp att köra tanken på då? kan man ändå sikta mot 45 grader? Vad är fördelar och nackdelar med de olika varianterna?

Ursäkta kidnappningen av tråden... Jag har nog frågat färdigt här just nu iaf...  a:gl

MVH
/Ove
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Kön: Man
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #12 skrivet: 02 juni 2008, 08:27:20 »
Jag hade visst inte frågat färdigt...  ;D

Var hittar man en smo 10 för ca. 9000 kronor (eller helst för en mindre peng  ::) ) ? Sökte igår på kelkoo och fick fram att den billigaste kostade ca. 11000 (om jag minns rätt)

MVH
/Ove (som NU antagligen har frågat färdigt  :) )
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 25904
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #13 skrivet: 02 juni 2008, 11:19:33 »
Kör man fast kondensering funkar det bra med den inbyggda styren i 2020. Ska du eftervärma varmvattnet så kör med så låg temp som räcker för att hålla huset varmt. Fördelen med fast kondensering och shunt är att du kan koppla in andra värmekällor som en panna och/eller solpaneler på tanken på ett enkelt sätt. Nackdelen är lite sämre COP på VP:n jämfört med flytande kondensering.

Problemet med Nibes SMO 10 är priset, väljer du CTC istället så hittar du en EcoLogic för ca 7000 på t ex Rinkaby
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Foolse

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mellbystrand
  • Antal inlägg: 31
  • Kön: Man
SV: Nibes utedel mot egen ack-tank
« Svar #14 skrivet: 02 juni 2008, 13:13:19 »
Så om man ska lägga till solpaneler krävs fast kondensering? Eller finns det någon lösning med värmeväxlare eller nåt?

MVH
/Ove
Om och tillbyggt hus 188 kvm, -53/-71/-77/-08
Just nu i byggtagen och söker lösningar på allt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?