Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…tervinning av frÃ¥nluft med bergvärme?  (läst 3031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattsb

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Återvinning av frånluft med bergvärme?
« skrivet: 15 maj 2008, 14:46:33 »
Jag har idag en frånluftvärmepump från Nibe (fighter 300) som börjar ha gjort sitt. Det kommer att bli ett byte till bergvärme.

Nibe leverantörer offererar återvinning av frånluften med en FMT-30 modul. IVT leverantör säger att det "inte lönar sig" och offererar bara en mekanisk fläkt för att ersätta frånluftvärmepumpens ventilationsfunktion.

Har någon något tips? Är det värt att återanvända frånluften? Är det så att IVT helt enkelt saknar lämplig modul för det och därav dissar? Rent känslomässigt känns det lite tokigt att skicka varmluften rakt ut till kråkorna.

Tacksam för synpunkter! ???




Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Återvinning av frånluft med bergvärme?
« Svar #1 skrivet: 15 maj 2008, 15:08:19 »
IVT har också frånluftsåtervinningsgrej till bergvärme, deras kallas VBX.

Men jag håller med IVT om att lönsamheten på en sån är dålig, det blir bättre effekt om man borrar lite extra för samma peng som en frånluftsåtervinnare kostar. Men sen kanske man vill lägga en extra slant på att ta hand om energin frånluften av ideologiska själ.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
SV: Återvinning av frånluft med bergvärme?
« Svar #2 skrivet: 15 maj 2008, 16:12:15 »
Rent känslomässigt känns det lite tokigt att skicka varmluften rakt ut till kråkorna.


Det är därför det går att sälja sådana enheter. Snyggt av IVT-leverantören att säga att den inte lönar sig.

Massor av synpunkter kan du hitta om du använder den avancerade sökfunktionen och söker på FLM30 i kombination med min signatur.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Återvinning av frånluft med bergvärme?
« Svar #3 skrivet: 22 maj 2008, 22:00:51 »
En VBX för ca 10000 sek lönar sig inte...
Vid normala temperaturer så ger den ca 800-1000W om jag inte minns helt galet.
Näe, det går ju inte räkna hem.

Men ett badrum där man tillbringar ca 30 minuter om dagen får gärna kosta 100000 SEK.
En ny bil för 250 papp kan man köpa när man får 10 papp i miljöbidrag, drar den sedan bara 0,68 l/mil så är ju affären klar. Att den sen minskar minst 25 papp/år spelar ingen roll.
Och för att inte nämna granitskivorna i köket som bara kostade drygt 18000, dom räknar man ju hem i ett nafs.
Men ve den installation (som inte grannen ser?), som inte går att räkna hem på under tre år, den är rökt.

Usch vad jag lÃ¥ter bitter  :), ber om ursäkt att det inte har med trÃ¥den att göra, men jag kunde inte hÃ¥lla mig...

Cronos

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
SV: Återvinning av frånluft med bergvärme?
« Svar #4 skrivet: 22 maj 2008, 23:49:29 »
En VBX för ca 10000 sek lönar sig inte...
Vid normala temperaturer så ger den ca 800-1000W om jag inte minns helt galet.
Näe, det går ju inte räkna hem.

Men ett badrum där man tillbringar ca 30 minuter om dagen får gärna kosta 100000 SEK.
En ny bil för 250 papp kan man köpa när man får 10 papp i miljöbidrag, drar den sedan bara 0,68 l/mil så är ju affären klar. Att den sen minskar minst 25 papp/år spelar ingen roll.
Och för att inte nämna granitskivorna i köket som bara kostade drygt 18000, dom räknar man ju hem i ett nafs.
Men ve den installation (som inte grannen ser?), som inte går att räkna hem på under tre år, den är rökt.

Usch vad jag lÃ¥ter bitter  :), ber om ursäkt att det inte har med trÃ¥den att göra, men jag kunde inte hÃ¥lla mig...

Cronos


Nå , nog vet vi ju att det ofta ligger til på detta viset , det ska skrytas och så . Alltså sånt som "syns" får kosta , sånt som ej syns får inte kosta . Menar ju inte att det gäller alla , men det är inte precis ovanligt ! --/
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Återvinning av frånluft med bergvärme?
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2008, 21:00:05 »
...
Men ve den installation (som inte grannen ser?), som inte går att räkna hem på under tre år, den är rökt.
...
Lugn och fin  ;)
Det som Carl N och Roland har rekommenderat är ju något som ger större besparing och som är ännu osynligare än ett frånluftsåtervinningsaggregat (perfekt ord i hangman) nämligen djupare borrhål.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +19/-4
SV: Återvinning av frånluft med bergvärme?
« Svar #6 skrivet: 26 maj 2008, 20:13:02 »
Tack för det, digitalrobert!
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!