Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Officiell trÃ¥d: Thermia Diplomat Optimum G2  (läst 181857 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Limbo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #30 skrivet: 17 oktober 2009, 20:14:55 »
Strikemaster, jag kan också kasta skit på vissa fabrikat av värmepumpar till mina kunder, men jag är också ärlig och säger att om dom ska välja annat fabrikat välj Thermia.
ang. G2 an så vet jag inte hur mycket den låter, dålig info på thermias hemsida tycker jag.

Råd och Rön testade värmepumpar för några år sedan, Thermia 50 db, IVT 55 db, Nibe 53 db.

Thomas
GAK


Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #31 skrivet: 17 oktober 2009, 20:27:52 »
Håller med dig Limbo ang info på Thermias sida.
Nej visst är det konstigt att man inte kan få info om ljudnivå på Thermias sida, fel det är inte konstigt det är direkt dåligt enligt mig. Hur som helst så har jag lyssnat på en Optimum 8 G2, en Diplomat 6 och 8, en Optimum 8 och en IVT HT+ C7 och av dessa så var G2'an klart tystare än de andra. Tyvärr har jag inte lyssnat på nån Nibe och det är kanske tur det så jag inte blir ångerfull över mitt val Sc:,h
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad Larm_HP

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +1/-1
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #32 skrivet: 18 oktober 2009, 00:24:13 »
Beställ Stora Värmepumpsboken från Thermias hemsida, där hittar du allt du behöver veta även ljuddata.
Vattenglaset är halvfullt

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #33 skrivet: 18 oktober 2009, 10:07:45 »
Beställ Stora Värmepumpsboken från Thermias hemsida, där hittar du allt du behöver veta även ljuddata.

Jo den har jag två av, 2008 och 2009 års utgåvor, men i dessa finns ljuddata endast för Atria-serien (utedelen) och det var ju G2'an som man var itresserad av. Men nu kan ju mina ögon hoppat över där det står om G2'an, hur som så hittar jag inte ljuddata för G2'an i nämnda bok. Däremot så har jag ju lyssnat irl på G2 och den är tyst jämfört med tex Diplomat 8. Nu vet jag ju inte hur fort cp i G2 snurrade när jag lyssnade och det kan ju inverka på ljudnivån, cp i D8 utan optimum går väl på högre varv vad jag förstår medans G2 kan varva ner.

// Lars
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad athena

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #34 skrivet: 29 november 2009, 20:56:14 »
Jag försöker få till en vettig inomhus temperatur och blir inte klok på detta. 1 plans hus ca 210m² med radiatorer inkl termostater, två rörs system. Insallerat mars 2009.

Har rum värdet på 20° och kurva 32. Nu när vi har ca -8° så har vi bara 20,5° vilket känns lite hurvigt skulle vilja ha upp det lite. så jag ökade rum värdet till 21° och som jag då förstår så förskjuter jag kruvan uppåt och ökar framlednings temperaturen med 3°. Men jag tycker inte det märks någon skillnad. Ska man mixtra med rum värdet eller kurva värdet?

Jag har även provat öka värdet vid +5 och 0 sedan tidigare men vad är det man gör där knäcker man kurvan från 0-5° eller? Alltså om jag går in vid 0 så kan jag ändra från 0-5 är det grader man ändrar eller?

/ Lars

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #35 skrivet: 29 november 2009, 21:09:39 »
Om temperaturen är OK när det är varmt (ute) men för låg när det är kallt (ute) ska du höja kurvan, är det kallt både när det är varmt och kallt (ute) ska du höja rumsvärdet. För omvända förhållanden gäller naturligtvis att man justerar åt andra "hållet"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad athena

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #36 skrivet: 29 november 2009, 21:27:04 »
Jo tycker nog att det har varit ganska okej när det varit varmare ute även om inte min sambo tycker det  ;). Kurvan höjer man bara pÃ¥ mÃ¥ fÃ¥ och väntar ett dygn mellan ändringarna tills man är nöjd?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #37 skrivet: 29 november 2009, 22:33:24 »
Ja, det är bara att prova och vänta några dagar så att det hinner "stabilisera" sig
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad JMO

  • Glad G2/16-ägare
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bro/Sweden
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #38 skrivet: 02 december 2009, 00:33:07 »
Angående frågorna om hur mycket en VP låter i allmänhet, och Thermia Optimum G2 i synnerhet, så vill jag förklara att de värden på hur mycket en VP "låter" endast gäller de ljud (oljud?) man hör om man är i samma rum som sin VP eller som hörs genom väggen eller tak/golv. I dessa fall är "50 dB" eller "46 dB" rätt lite. Sällan har man ju VP:n i sovrummet.
Värre är då de vibrationer som cirkulationspump och kompressorn alstrar och som förs ut till husets stomme. De kan höras som ett brummande ljud i andra delar av huset och vara betydligt mer störande.
Trots Thermias ansträngningar så "slinker" dessa vibrationer ut via de olika aslutningarrna och därför lärs installatörerna upp att ansluta fram- och returledningar via sk flexrörr. Men vibrationerna finns också i VV-, säkerhetsventil- och expasionskärls-anslutningarna. Det kan ni känna om ni lägger handen på dessa rör då kompressorn går.

Det kan jag lova är ett större problem för vissa huskonstruktioner, men dock inte alla.
Optimum G2 16 sedan som-09. 300 kvm i 100 år gammalt hus.

Utloggad athena

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #39 skrivet: 02 december 2009, 21:24:06 »
Nu har jag rum värdet på 20° och kurvan har jag ökat från 32° till 36°. Känns detta normalt?

Jag börjar fundera på en inomhus givare är det något att rekommendera?

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #40 skrivet: 02 december 2009, 21:56:34 »
Kör ett tag och se hur det funkar temperaturen ute kan ju svänga rätt bra så det tar kanske några veckor att hitta "rätt" och 36 är inget onormalt. Jag och många med mig anser att en rumsgivare är ett mycket bra komplement för att få jämnare temperatur inne, så jag tycker att du ska beställa en den är mycket enkel att montera och har några funktioner mer än bara höja och sänka värmen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #41 skrivet: 11 december 2009, 11:13:31 »
Hej!

Har en fråga angående HGW och displayen.

På min G2:a så står det HGW i displayen på slutet av värmekörning, detta står det inget om i manualen men jag inbillar mig att det indikerar att HGW'n gör VV. Är det så på alla G2'or eller är det en sen displayversion som sitter på min?

// Lars
Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

Utloggad thermiamontör

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #42 skrivet: 13 december 2009, 12:31:19 »
När kommer G2:an i Duo utförandet ??
250L + räcker inte när jag ska tanka upp mitt BubbelBad.


Prata med din leverantör av Thermia. Man kan koppla samman en G2 med en extra TWS beredare med ett speciellt kopplingskit från Thermia, så kallad conectorlösning. Jag har monterat en G2 12 med 300 lit extra beredare bredvid, fungerar bra och du får en jäkla massa varmvatten..

Utloggad lhmlhmlhm

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #43 skrivet: 13 december 2009, 16:17:23 »
Jag har en Thermia G2 8kW sedan midsommar 2009. Den låter mer än mitt kylskåp som är ca 6-7 år gammalt. Jag har inga vibrationer som fortplantar siggenom rören. Däremot låter det störande från samtliga radiatorer när cirk.pumpen matar på för fullt. Jag har därför gjort två saker för att få det att låta mindre;

1) Strypt utgången från värmepumpen med en ventil så att flödet inte kan bli så stort
2) Strypt vissa radiotorer med termostat

Nu låter det mindre, men det kanske inte ger optimal effektivitet ?
Med stängd dörr till pannrummet låter pumpen mindre än kylskåpet.
Thermia Optimum G2 8kW, Keddy 110 insatskamin. 160kvm+40biyta från 1938. Takisolering med sten ull.

Utloggad Strikemaster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: S:a Norrland
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Officiell tråd: Thermia Diplomat Optimum G2
« Svar #44 skrivet: 14 december 2009, 08:53:19 »
lhmlhmlhm!

Tråkigt att din G2:a låter mycket, min är väldigt tyst och de som besökt oss å kollat in vår nya värmekälla är imponerade av just det faktum att den är så tyst. Min står på betonggolv och har flexslangar som troligen minskar vibrationerna till rören, om allt annat är tyst och man lyssnar riktigt noga så kan man höra ett svagt "sus" i radiatorerna å det är väl cp'n som alstrar det ljudet. Grabben har sitt rum i källaren och han störs inte av VP'n trots att dörren är öppen till pannrummet. Däremot när pelletspannan gick så stördes han även om dörren var stängd.
Om det är luft i systemet så kan det låta lite mer än det ska men det kanske du kollat annars skulle jag hört med installatören om de kunde kolla av systemet för det ligger ju i deras intresse att grejerna är tysta och kunderna nöjda.

Hus byggt 1969 , halv-souterräng, 196 m2 boyta, 35 m2 vidbyggt garage. Sedan nov/dec 2009 Thermia Diplomat 8 Optimum G2, Borra 160m (ca 150m aktivt).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!