Frågar försynt om någon kan kommentera mina idéer lite?
Vi har ett hus från 20-talet 140m2 plus 100m2 källare på västkusten. Tjocka träväggar och tvåglasfönster, ingen isolering att tala om (utom vinden). Fullt energibehov för huset senast det var fullt uppvärmt var 3.5 kbm olja.
1996 åkte oljepannan ut och en liten bergvärmepump sattes in, IVT greenline 3.85kW med ca 74m aktiv borra, och en 4kW elpatron. Samt en varmvattenberedare förstås. Värmepunpen växlar mellan att köra varmvatten och värme. Elpatronen använder vi inte längre utan lösa 0.3 - 1kW elelement där de gör bäst nytta samt komfortgolvvärme (direktverkande el) i kök och hall. Huset drar nu 17000kWh men då är det för kallt på många ställen, särskilt i källaren.
Nu till planen: Vi har en befintlig frånluftsfläkt som suger luft ur badrummet på entréplan + en toalett på övervåningen + en toalett i källaren och blåser ut det genom taket. Vi har en annan fläkt som blåser luft från tvättstugan i källaren rakt ut. Om man satte in en frånluftsvärmepump som drog denna luft (från tvättstugan och ventilationskanalen i tolatten i källaren) inbillar jag mig att installationen kunde bli ganska tids- och kostnadseffektiv.
Min första tanke var att ta en ca 6 - 8kW frånluftsvärmepump (begagnad ??) och koppla in den på utgående cirkulation från bergvärmen, oklart exakt hur. Bergvärmens cirkpump går ju inte när den kör varmvatten ...
Nu till frågorna:
1. Verkar detta i grova drag vettigt eller ovettigt? Kan jag dra så mycket frånluft ur mina toaletter och tvättstuga utan uppenbara negativa konsekvenser?
2. Är det mer logiskt att koppla varmvattenberedaren på frånluftsvärmepumpen? Det blir väl bättre COP?
3. Hur kopplar jag in mig enklast? Jag har gott om plats för installationen och även gamla anslutningar till cirkulationen där oljepannan stod.
4. Är det något problem att fr.a. luften från tvättstugan är fuktig? Det blir nog en hel del kondensation i FLVP:en? Jag har dock golvbrunn, så det får gärna komma vatten. Jag menar mera om något rostar?