Våran gammla Nibe Fighter Twin har nu gett upp efter många års trogen tjänst. Tillverkningsår 1986 installerad 88/89
Huset är ett Hjältevadshus på 156kvm och vi har legat med en total årsförbrukning på 9600kvh och dom senaste åren på 12000-14000kvh med småbarn. Vi håller mellan 22-23grader vintertid och sommartid då stänger Niben av radiatorkretsen helt vilket är en funktion som jag vill ha kvar vid byte. Har ju hört om pumpar som pyttsar ut värme i radiatorslingan trotts att det är varmare innomhus än det inställda värdet och så vill jag inte ha det.
Har tittat på Nibe Fighter 360P samt blivit tippsad om Comfortzone pumpar som har 3ggr högre effekt än Niben. Tyvärr är den ju nästan dubbelt så dyr i inköp
Men hur är det om man jämför medeleffekten dom olika pumparna åt hur slår det då? I min tankebana så bör ju CZ pumparna stå stilla en hel del för avfrostning då utluften håller så många -grader så kanske jämnar det ut sig en del där?
Det är ju nästan så att man kan komplettera Niben med en luft/vatten pump för samma pengar som CZ pumpen kostar.
Vi har aldrig haft brist på varmvatten med den nuvarande Fighter Twin anläggningen så det är en egenskap vi värdesätter sen får inte ljudnivån dra iväg för mycket då vi har sovrummet vägg i vägg med tvättstugan där pumpen står.