0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Eftersom jag inte har en CE 50 L, som jobbar emot en acctank, den fanns inte när jag köpte min pump, så därför är jag tvungen att ha värmepumpen för eftervärmning av varmvattnet som finns i acctanken.Man stänger inte av en frånluftsvärmepump eftersom den sköter ventilationen i huset också, fläkten går 24 timmar om dygnet.Jag har 10 kvadratmeter plana solfångare på taket och det verkar räcka hyffsat bra för att ha golven på toaletterna varma på sommaren.
Eldar bara, när det blir kallt ute och kanske 3-4 kubik om året. Vad beträffar 9 tusen Kwh i hushållsel, så undrar jag lite över det också. Men det måste stämma tvättmaskin och torktummlare går ju varje dag det kanske inte är så konstigt.
Citat från: Abuquir skrivet 09 september 2008, 05:44:46Eldar bara, när det blir kallt ute och kanske 3-4 kubik om året. Vad beträffar 9 tusen Kwh i hushållsel, så undrar jag lite över det också. Men det måste stämma tvättmaskin och torktummlare går ju varje dag det kanske inte är så konstigt.3-4 kubik motsvarar några tusen kwh värme.kanske har du mkt spots, datorer och andra elslukande apparater på standby?storlek på hus?
Hej!Vi har också solfångare till en Comfortzone. Dock en CE50L med 840L accumulatortank. Vi tar bara tappvarmvatten från tanken och låter värmepumpen själv värma golvvärmeslingorna. Tanken var att det är sällsynt med överskott av solvärme medan man ändå behöver uppvärmning av huset.Hur som helst har vi klarat oss helt utan bidrag från värmepumpen sedan mitten av april