Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lv pump pÃ¥ postorder  (läst 3666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
lv pump på postorder
« skrivet: 29 januari 2005, 15:12:04 »
Fick jula katalogen i går de sålde värmepumpar FOMA
det stog att man kunde installera allt själv ej el
Är det inge freon & vacumsugning på en Foma ?
Det var inga höjdar priser från 9,995 + mont kitt
2,295
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

admin

  • Gäst
admin
Re:lv pump på postorder
« Svar #1 skrivet: 29 januari 2005, 15:29:21 »
Det stämmer, de har en egen lösning som innebär att utedelen är förfylld vid lev.
Innedelen är vacumsugen och plomberad.

När man dragit ihop rören och öppnar kranarna så punkteras rören till innedelen.

Så har jag förstått det i alla fall.

Borde funka om det inte läckt köldmedia eller vacum under transport från fabrik. Ingen koll blir det ju - så har det läckt kan det resultera i haveri.

I och för sig är det nog inte alla installatörer som kollar trycken efter montering heller....

Nackdelen med dessa pumpar är väl främst att de helt slutar ge värme vid -16 grader.

Jag har för mig att de går med R407C käldmedium med, vilket inte är lika bra som R410A, men det är jag inte helt säker på.

panasonic E9

  • Gäst
panasonic E9
Re:lv pump på postorder
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2005, 01:35:06 »
Foma 5500 är testad av Råd&Rön, den ger COP 1,6 och 2,1kW vid -15gr.

Den är godkänd att köras ner till -17 grader, även om R&R även testade den i -18gr, den gav då ca COP 1,4. Den har kylmedel R407C.

Nu säljer dock Jula Foma 6800, vilket verkar vara en något kraftfullare pryl.

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:lv pump på postorder
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2005, 08:41:34 »
Lika lite som jag skulle köpa en bil per postorder lika lite skulle jag köpa en värmepump per postorder. Gör en kravspec där du beskriver vad du vill att pumpen skall Ã¥stadkomma. Lägg ner lite tid och gÃ¥ runt till firmor som säljer värmepumpar och pumpa (!) försäljarna pÃ¥ information och kläm lite pÃ¥ pumparna.  Det betyder nödvändigtsvis inte att du kommer hem med den billigaste eller bästa pumpen, men du kan komma hem med den minst dÃ¥liga...
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: lv pump på postorder
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2005, 15:26:07 »
Citera
Lika lite som jag skulle köpa en bil per postorder lika lite skulle jag köpa en värmepump per postorder.

Hur många installatörer har alla sina modeller till visning? Frågan är om dom flesta överhuvudtaget har något att visa annat än glättiga broshyrer. Möjligen kan dom berätta att den pumpen finns att titta på hos en kund i en närliggande stad. Hur många åker 5-10mil för att titta på en VP.

Ett ypperligt tillfälle att få klämma på pumparna är ju att gå på de mässor som arrangeras lite varstans eller när någon större rörfirma bjuder in leverantörer.
Annars får vi nog hålla tillgodo med "papperspumpar" när vi bestämmer oss.

/Johan

PS Köpte min MarkVP och VVB på postorder och skulle nog kunna tänka mig att köpa bil så också efter att ha besökt den lokala bilhandlaren för att sparka på däcken. Han har ju ändå inte "min" modell med "mina" tillbehör installerade så jag köper grisen i säcken där också.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lv pump på postorder
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2005, 17:10:09 »
Jag hade turen att fÃ¥ klämma pÃ¥ ett par burkar och de var dessutom med i R&Rs test sÃ¥ valet förenklades nÃ¥got av det. Jag presenterade en planlösning av huset och diskuterade tillsammans med säljaren mitt uppvärmningsbehov och vilken pump (storlek) som skulle kunna passa just mitt hus. Jag ligger nu pÃ¥ ca 60% av hushÃ¥llets tidigare förbrukning  och är rätt nöjd. Jag har min tidigare direktel helt urkopplad.
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

Utloggad Dogbert

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lv pump på postorder
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2005, 17:44:06 »
Jag räknade en gång på skillnaden mellan en FOMA och Panasonic, och kom fram till att det lönade sig med en Panasonic. Jag inkluderade då mtrl + kylinkoppling för Panasonicen.
Dvs skillnad i cop betydde mer än skillnaden i inköp. Kommer inte ihåg vilken tidsrymd jag räknade på.

Utloggad installatoren

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: lv pump på postorder
« Svar #7 skrivet: 10 februari 2005, 19:53:21 »
Akta er!  Bättre att lägga pÃ¥ nÃ¥gra tusen och bli nöjd!

Utloggad nikson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Vagnhärad
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: lv pump på postorder
« Svar #8 skrivet: 10 februari 2005, 20:35:15 »
Akta er!  Bättre att lägga pÃ¥ nÃ¥gra tusen och bli nöjd!
Jag lade pÃ¥ Ã¥tskilliga tusen mer och är mycket nöjd.  ;)
Radhus 1 plan 117 m² i Vagnhärad, IVT Nordic Inverter och (numera avstängd) direktel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!