0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tillhör nog kategorin "överkänslig" då jag ganska lätt störs av ljud när jag ska sova. Dock har ju det lett till en mångårig vana att sova med öronproppar, så jag är inte direkt orolig för ljudet, så länge inte apoteket upphör med försäljningen av proppar En sak jag funderar på bara: Blir ett rum utkylt snabbt om man stänger dörren? Ibland kanske man faktiskt vill kunna stänga sovrumsdörrar på natten.
Ibland är det ju dock önksvärt att faktiskt kunna stänga om sig. Kan man trixa med ventilationen på något sätt för att få till detta? Säg att inneaggregatet för L/L-pumpen sitter i allrummet. Om jag sätter en ventil för FLVPn i ett sovrum samt en ventilationsgenomgång från allrum till det sovrummet så borde ju teoretiskt sett varmluft ta sig från allrummet, genom ventilen in i sovrummet eftersom FLVP-ventilen suger luft till sig.Nåväl, nu är det ju inte tänkt att det ska vara stängt överallt, men ibland vill man ju kunna ha lite "privatliv" i sovrummet och jag kan tänka mig att barnen när de blir äldre också gärna vill kunna stänga om sig ibland. Fram tills nu har vi bott i ett sk. passivhus som värms helt av boende och apparater samt ett FTX-system och det har funkat hyfsat, men då är det ju ohyggligt välisolerat. Men det är ju ändå ett modernt hus, så det borde ju inte bli urkylt på ett par timmar med stängd dörr.. Kanske säkrast att sätta upp några billiga elradiatorer i sovrumen "just in case", det kostar ju inte många kronor eftersom elen redan är framdragen.
Om du råkar rulla över och somna efter "privatlivet" (lätt hänt! ) får du väl leva med att behöva smyga upp och öppna dörren framåt morgonkvisten, om det skulle vara svinkallt ute. Eller väcka sängkamraten och återuppta "privatlivet"! /Pontus