Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/luft för övervåningen?  (läst 13882 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #15 skrivet: 30 april 2008, 10:12:19 »
Jag tillhör nog kategorin "överkänslig" då jag ganska lätt störs av ljud när jag ska sova. Dock har ju det lett till en mångårig vana att sova med öronproppar, så jag är inte direkt orolig för ljudet, så länge inte apoteket upphör med försäljningen av proppar ;)
En sak jag funderar på bara: Blir ett rum utkylt snabbt om man stänger dörren? Ibland kanske man faktiskt vill kunna stänga sovrumsdörrar på natten.

Hej BobRob!  Ja då är ju ljudet inga problem hemma hos dig iaf, då är ju det helt utrett alltså, men vad det nu gäller stängda dörrar i allmännhet i kombination med att värma med en luftvärmepump så är det generellt sett ingen bra idé alls, eftersom hela upplägget med att värma med en luftvärmepump bygger på att det är en hyfsat öppen planlösning samt att det är öppet in till de utrymmen som man nu avser att värma upp med pumpen, vilket konkret egentligen innebär att om nu vill ha helt stängt till vissa utrymmen så får man helt enkelt ha en helt annan värmekälla separat i de utrymmena isf. Sen är det ju så att man behöver inte ha dörren helt öppen på vid gavel för att värmen skall komma in, utan det räcker gott med att dörren står öppen lite på glänt med en ca 8-12 cm öppning för att värmen från pumpen skall komma in i rummet på ett bra sätt, och förresten det här med en liten öppning på dörrar har ju även stora fördelar när det gäller att kunna få till en bra ventilation i resp rum i huset.

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 30 april 2008, 10:38:46 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad BobRob

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #16 skrivet: 30 april 2008, 12:15:48 »
Ibland är det ju dock önksvärt att faktiskt kunna stänga om sig. Kan man trixa med ventilationen på något sätt för att få till detta? Säg att inneaggregatet för L/L-pumpen sitter i allrummet. Om jag sätter en ventil för FLVPn i ett sovrum samt en ventilationsgenomgång från allrum till det sovrummet så borde ju teoretiskt sett varmluft ta sig från allrummet, genom ventilen in i sovrummet eftersom FLVP-ventilen suger luft till sig.

Nåväl, nu är det ju inte tänkt att det ska vara stängt överallt, men ibland vill man ju kunna ha lite "privatliv" i sovrummet och jag kan tänka mig att barnen när de blir äldre också gärna vill kunna stänga om sig ibland. Fram tills nu har vi bott i ett sk. passivhus som värms helt av boende och apparater samt ett FTX-system och det har funkat hyfsat, men då är det ju ohyggligt välisolerat. Men det är ju ändå ett modernt hus, så det borde ju inte bli urkylt på ett par timmar med stängd dörr.. Kanske säkrast att sätta upp några billiga elradiatorer i sovrumen "just in case", det kostar ju inte många kronor eftersom elen redan är framdragen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #17 skrivet: 30 april 2008, 12:57:31 »
Ibland är det ju dock önksvärt att faktiskt kunna stänga om sig. Kan man trixa med ventilationen på något sätt för att få till detta? Säg att inneaggregatet för L/L-pumpen sitter i allrummet. Om jag sätter en ventil för FLVPn i ett sovrum samt en ventilationsgenomgång från allrum till det sovrummet så borde ju teoretiskt sett varmluft ta sig från allrummet, genom ventilen in i sovrummet eftersom FLVP-ventilen suger luft till sig.
Nåväl, nu är det ju inte tänkt att det ska vara stängt överallt, men ibland vill man ju kunna ha lite "privatliv" i sovrummet och jag kan tänka mig att barnen när de blir äldre också gärna vill kunna stänga om sig ibland. Fram tills nu har vi bott i ett sk. passivhus som värms helt av boende och apparater samt ett FTX-system och det har funkat hyfsat, men då är det ju ohyggligt välisolerat. Men det är ju ändå ett modernt hus, så det borde ju inte bli urkylt på ett par timmar med stängd dörr.. Kanske säkrast att sätta upp några billiga elradiatorer i sovrumen "just in case", det kostar ju inte många kronor eftersom elen redan är framdragen.

Hej BobRob!  Jag skulle nog råda dig till att inte göra dig allt för stora besvär med ventiler, billiga radiatorer mm, eftersom en dörrspringa på ca 10 cm räcker gott för att få in värmen i resp rum, och det här med privatlivet är det nog inga större bekymmer med för det orkar man ju normalt inte hålla på med mer än möjligtvis några timmar, och då brukar man ju inte behöva någon tillskottsvärme överhuvudtaget :) och för några timmar behöver man heller inte någon extravärme i rummen. Sen det här med huruvida man behagar öppna dörren efteråt eller inte det brukar reglera sig själv via temperaturen när det blir svalare sas, så det brukar alla lära sig efterhand om inte annat efter att ha vaknat upp en kylig morgon med stängd dörr. ;)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #18 skrivet: 30 april 2008, 13:38:20 »
Du får uppmuntra ett teknikintresse hos dina barn, så kommer de att värma rummet med datorer, musikanläggningar, TV osv!  ;)
Är du orolig kan du ju köpa en modern elradiator med hyfsad elektronisk termostat för några hundralappar, så kan den stödvärma när dörren varit stängd för länge.

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Pongu

  • Vet hur man manövrerar fjärrkontrollen och är därför
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 257
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #19 skrivet: 30 april 2008, 13:41:26 »
Om du råkar rulla över och somna efter "privatlivet" (lätt hänt!  ;D) får du väl leva med att behöva smyga upp och öppna dörren framåt morgonkvisten, om det skulle vara svinkallt ute. Eller väcka sängkamraten och återuppta "privatlivet"!  >:D

/Pontus
Tvåvånings parstuga från 1876 utanför Växjö. Liggande timmer. 180m2 uppvärmd yta. Treglasfönster och tilläggsisolering i väggar, bjälklag och vind.

Uppvärmning enbart genom 2st luftvärmepumpar Mitsubishi Electric FD25-VAH installerade 2008-01-15
Varmvatten genom elberedare. Funderar på att byta till FLVP eller L/V för varmvattnet. Vedköksspis och kakelugnar som värmebackup.
Fast installerad Kamstrup 382 digital elmätare (trefas) som mäter värmepumparnas förbrukning. Visar även momentan förbrukning.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #20 skrivet: 30 april 2008, 14:48:53 »
Om du råkar rulla över och somna efter "privatlivet" (lätt hänt!  ;D) får du väl leva med att behöva smyga upp och öppna dörren framåt morgonkvisten, om det skulle vara svinkallt ute. Eller väcka sängkamraten och återuppta "privatlivet"!  >:D
/Pontus

Helt rätt Pontus, riktigt bra förslag du kommer med tycker jag ;D Men annars så finns det ju riktigt billiga genomströmningselement att köpa med eller utan inbyggd fläkt, och personligen föredrar jag den här modellen utan inbyggd fläkt, och med en valbar effekt på mellan 750-1250-2000 watt, och av denna typ har jag 1 st utav i nödfallsreserv, och dessa kan man då köpa för ca 130-160:- kr/st för på lite erbjudande, och de är faktiskt riktigt snabba och effektiva i sin uppvärmning.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Luft/luft för övervåningen?
« Svar #21 skrivet: 01 maj 2008, 17:53:00 »
Installera vattenburet på övervåningen med tanke på din ljudkänslighet och sovrummen.
Du har väl tilluftsventiler i rummen och dessa gör ju att rummen kyls av ganska snabbt om dörren stängs och de saknar
radiatorer.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!