Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ökar energiÃ¥tervinningen med lägre fläkthastighet?  (läst 1273 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kanEL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej alla! :)

Jag har en annan fråga gällande värmepumpens återvinningsförmåga. Är det så att lägre fläkthastighet ger värmepumpen större möjlighet att utvinna energin ur frånluften?
Jag testade min ES 480, och när jag sänkte varvtalet på fläkten sjönk temperaturen på avluften från ca 9 till 5 gr.
Nu kan man ju inte ha det så för då har man ju inte rätt omsättning på luften, men jag undrar om denna tolkning stämmer.

Hoppas att någon vill förklara om denna teori stämmer. Sc:,h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29480
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nej tyvärr, anledningen till att avluftstemperaturen sjunker med lägre luftflöde är att VP:n då måste kyla avluften mer för att få ut samma effekt ur luften, det gör inte din VP mer effektiv. Däremot så minskar ventilationsförlusterna på huset.

Tvärtom så ökar COP på din VP då luftflödet ökar. Men detta leder då till att luftomsättningen ökar och ventilationsförlusterna i huset ökar vilket i slutändan ger en ökning av husets energiförbrukning.

Så rådet är att ha en luftomsättning som ligger så nära normen som möjligt för bästa kombinantionen av driftekonomi och innomhusmiljö.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kanEL

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Tack för svaret Carl N!

Då vet jag att detta inte ökar pumpens verkningsgrad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!